Pārlekt uz galveno saturu

Sports veselībai

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.08.2023 08:53:57
Par studiju kursu
Kursa kods:SUUK_204LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātne; Sporta pedagoģijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Indra Vīnberga
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sporta un uztura katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Cigoriņu iela 3, suukatrsu[pnkts]lv, +371 67611559
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Ieteicamas priekšzināšanas fiziskajās aktivitātēs, bet var arī zināšanas iegūt mācību procesa laikā, ja tādu nav bijis iepriekš.
Mērķis:
Apgūt zināšanas un praktiskās iemaņas par fizisko vingrinājumu pielietošanu veselības nostiprināšanā un fizisko darba spēju uzlabošanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselīga dzīvesveida un fizisko vingrinājumu nozīme veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. Sports, fiziskā aktivitāte un veselība. Jaunākās vadlīnijas, zinātniskā informācija un tendences veselības sportā.Lekcijas1.00auditorija
2Veselības sportā izmantojamie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums un pielietojums. Aerobie vingrinājumi, to vispārējs raksturojums. Dažādu aerobo vingrinājumu specifika. Optimālas aerobas slodzes apjoms un intensitāte veselības sporta nodarbībās.Lekcijas1.00auditorija
3Augstas intensitātes intervālu treniņu (AIIT) nozīme un pielietošana veselības sportā. Augstas intensitātes intervālu treniņu iedalījums. Sistemātiskie literatūras pārskati un metaanalīzes par dažādu AIIT ietekmi uz aerobajām darbaspējām un ķermeņa kompozīciju.Lekcijas1.00auditorija
4Spēka vingrojumi, to pielietošana un ietekme uz cilvēka organismu. Spēka treniņa metodikas pamati. Lokanības vingrinājumi, to nozīme un pielietošana veselības sportā. Veselības sporta treniņa pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
5Vingrinājumi ar savu ķermeņa svaru ("kermeņa svara treniņi")Nodarbības2.00sporta bāze
6Balansa nodarbībaNodarbības1.00sporta zāle
7Spēka treniņi izmantojot trenažierus un brīvos svarus.Nodarbības2.00sporta zāle
8Intervāla treniņi veselības sporta nodarbībās.Nodarbības4.00sporta bāze
9Sporta spēles – badmintons, volejbols, basketbols. Tehnika elementu pilnveidošanai dažādos vingrinājumos un spēles apstākļos.Nodarbības3.00sporta bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Apgūt zināšanas, prasmes un iemaņas par fizisko vingrinājumu pielietošanu veselības nostiprināšanā, veselības sportā, savas fiziskās sagatavotības un darbaspēju uzlabošanā. Fizisko aktivitāšu ieteikumu programmas sagatavošana. Izstrādā fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu vienam mēnesim konkrētam cilvēkam. Izmantojot aerobos, spēka un lokanības vingrinājumus, norādot cilvēka vecumu, dzimumu, augumu, svaru, ĶMI, fizisko aktivitāti, fizisko sagatavotību, veselības stāvokli. Uzskaitīt galvenos mērķus svarīguma secībā, ko cilvēks vēlas sasniegt izmantojot fiziskos vingrinājumus. E- studijās sagatavota matrica, kura palīdz studentam sagatavot un noformēt programmu. Iesniedz semestra laikā. Apgūt un nostiprināt zināšanas, prasmes un iemaņas par fizisko vingrinājumu pielietošanu veselības nostiprināšanā, veselības sportā, savas fiziskās sagatavotības un darbaspēju uzlabošanā. Patstāvīgi apgūt dažādas kursa tēmas pēc docētāja norādītajiem literatūras avotiem, lai sagatavotos teorijas testam Sesijas laikā) un izstrādātu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu (semestra laikā) Patstāvīgi izpilda aerobos, spēka, lokanības vingrinājumus, lai rūpētos par savas fizisko darbaspēju uzlabošanai. Fizisko rādītājus izvēles kārtībā pārbauda ar testu semestra beigās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējums eksāmens. Vērtēšana sastāv no kumulatīvā eksāmena. Aktīva dalība nodarbībās (40%), Fizisko aktivitāšu ieteikumu sastādīšana mēnesim (30%) (semestra laikā), Tests par teorijas jautājumiem (30%) (sesijas laikā)
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti: nosauc veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei izmantojamos vingrinājumus; uzskaita un klasificē veselības sportā izmantojamos nodarbību veidus; nosauc galvenos faktorus, no kuriem atkarīga cilvēka veselība; pamato fizisko vingrinājumu nozīmi veselības nostiprināšanai; izklāsta fizisko vingrinājumu pielietošanu dažādu slimību profilaksē; interpretē veselību veicinošā treniņa pamatprincipus, to pielietošanu veselības sporta nodarbībās; raksturo veselību veicinošās nodarbības, zemā intensitātē, balansa nodarbības, intervāla treniņu metodes būtību; izklāsta spēka un kardio slodzes nozīmi veselības uzlabošanā; pastāsta par sporta spēlēm veselības nostiprināšanā.
Prasmes:Studenti: izskaidro dažādu vingrinājumu nozīmi klientu mērķu sasniegšanai; paskaidro aerobo, spēka un lokanības vingrinājumu pielietojumu veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei; veido vienkāršu fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu dažāda vecuma cilvēkiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus; paskaidro balansa un zemā intensitātē nodarbības specifiku; izskaidro intervāla metodes būtību; paskaidro spēka un kardio slodzes nozīmi veselības uzlabošanā; izprot sporta spēļu lomu veselības nostiprināšanā.
Kompetences:Izstrādā fizisko aktivitāšu ieteikumu programmu dažāda vecuma klientiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus. Novērtē dažādu veselību sporta nodarbību pielietojumu, savas veselības un fiziskās sagatavotības uzlabošanai, un būs kompetenti pārliecināt sabiedrību un parādīt fizisko vingrinājumu nepieciešamību un lomu mūsdienu sabiedrībā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Bompa, T. O., 2019. Periodization : theory and methodology of training / Champaign, IL : Human Kinetics
2Benes, S. 2018. Lesson Planning for Skills-Based Health Education : meeting secondary-Level National Standards
3Contenas B. 2014. Bodyweight Strength Training Anatomy, Human Kinetics
4Department of Health and Human Service. 2018. Physical Activity Guidelines Advisory Committee Scientific Report. Washington, DC: U.S. Department of Health and Human Services.
5Gavin, James, Lifestyle Wellness Coaching / James Gavin, PhD, Madeleine Mcbrearty, PhD, Concordia University. 2nd edition. Champaign, IL : Human Kinetics, 2013. 1 tiešsaistes resurss (xii, 261 lpp.)
6Santana, Juan Carlos, Functional Training / Juan Carlos Santana. Champaign, IL : Human Kinetics, 2016. 1 tiešsaistes resurss (xiv, 274 lpp.)
7Williams, L. 2017. Partner Workouts. Dorling Kindersley Limited.
8Dzenis, A. 2022. Trenera rokasgrāmata. Rīga, Jumava (latviešu plūsma)
Papildu literatūra
1EuropeActive. EuropeActive's Essentials for Personal Trainers / EuropeActive ; Thomas Rieger, Ben Jones, Alfonso Jimenez, editors. Champaign, IL : Human Kinetics, [2016] 1 tiešsaistes resurss (x, 310 lpp.)
2Delavjē, F. 2007. Muskulatūras attīstīšana. Spēka vingrinājumi anatomiskā skatījumā. Zvaigzne ABC. (latviešu plūsma)
3Bompa, Tudor O., Conditioning Young Athletes / Tudor O. Bompa, Michael Carrera. Champaign, IL : Human Kinetics, 2015. 1 tiešsaistes resurss (viii, 296 lpp.)
4Priedīte I.S.u.c. 2014. Fiziskās aktivitātes receptes izrakstīšana ģimenes ārsta praksē. Rīga, Valsts sporta medicīnas centrs. (latviešu plūsma)
5Ivuškāns A. 2016. Vingrinājumi muguras veselībai. Zvaigzne ABC (latviešu plūsma)
6Līcis, R. u.c. 2015. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. LTtc. (latviešu plūsma)
Citi informācijas avoti
1Sporta politikas pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam.
2Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem.
3Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (VM, PVO 2019).
4Cho D-H, Lee SJ, Jae SY, Kim WJ, et.al. 2021. Physical Activity and the Risk of COVID-19 Infection and Mortality: A Nationwide Population-Based Case-Control Study. Journal of Clinical Medicine. 10(7):1539
5Ekblom-Bak, E., Väisänen, D., Ekblom, B. et al. Cardiorespiratory fitness and lifestyle on severe COVID-19 risk in 279,455 adults: a case control study. Int J Behav Nutr Phys Act 18, 135 (2021).
6Robert Sallis et all.2021. Physical inactivity is associated with a higher risk for severe COVID-19 outcomes: a study in 48 440 adult patients.