Pārlekt uz galveno saturu

Globālās problēmas sabiedrības veselībā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.02.2024 09:47:37
Par studiju kursu
Kursa kods:SVUEK_006LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Sabiedrības veselība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anda Ķīvīte-Urtāne
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekatrsu[pnkts]lv, +371 67338307
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sabiedrības veselība, epidemioloģija.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas un radīt izpratni par globālās veselības aktualitātēm, dažādām sabiedrības veselības problēmām globālā kontekstā un starptautisku pieeju šo problēmu risināšanā. Sagatavot studentus piecu globālu problēmu kā urbanizācija, mātes un bērna veselība, negadījumi un vardarbība, neinfekciju un infekciju slimības kritiskā, padziļinātā analīzē un starptautisku risinājumu salīdzināšanā un izvēlē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Globalizācijas jēdziena lietojums un dažādu tā aspektu raksturojums. Sabiedrības veselības, starptautiskās veselības un globālās veselības galvenās aktivitātes. Globālās veselības jēdziena un nozares būtība. Globalizācijas koncepcijas attīstības vēsture un tās politiskā, ekonomiskā un sociālā dimensijaLekcijas1.00auditorija
2Globālās veselības problēmas un to determinējošos faktori, kā arī galvenie risinājumi. Veselības aprūpes sistēmu pamattipi, to būtiskākās atšķirības dažādos pasaules reģionos, to potenciālā ietekme uz veselībuLekcijas1.00auditorija
3ANO, Pasaules Veselības organizācijas, citu ANO specializēto organizāciju (UNICEF, FAO, ILO) un Eiropas Savienības nozīmīgākie programmatiskie dokumenti globālās veselības jomāLekcijas1.00auditorija
4Starptautiskās institūcijas globālās veselības jomā, to pamatfunkcijas. Ar globālo veselību saistītie procesi pasaulē, kā starptautiska aktualitāte – urbanizācija, starpvalstu migrācija, bēgļu un patvēruma meklētāju plūsmaNodarbības1.00auditorija
5ANO Tūkstošgades deklarācija, tās galvenie principi, mērķi un izpildes rādītājiLekcijas1.00auditorija
6Infekcijas slimību pārneses un ierobežošanas globālie aspekti. Klasiskās un jaunās infekcijas globālā kontekstā. Covid- 19 pandēmija, tās ierobežošanas principi.Nodarbības1.00auditorija
7Neinfekcijas slimību izplatības tendences globālā kontekstā. Veselību raksturojošo indikatoru starptautisks salīdzinājums; galvenie pasākumi veselības uzlabošanaiNodarbības1.00auditorija
8Ārējie slimību un nāves cēloņi. Traumatisma un vardarbības globālie aspekti, riska grupas, veidi un profilakses pieejasNodarbības1.00auditorija
9Mātes un bērna veselība globālā skatījumāNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Projekta izstrādei nepieciešamās zinātniskās literatūras, statistiskās informācijas un starptautisko vadlīniju meklēšana, atlasīšana, apkopošana, analizēšana un interpretēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
• Lekciju un nodarbību apmeklējums; • Piedalīšanās diskusijās lekciju un nodarbību laikā; • Studiju kursa ietvaros izstrādāts un prezentēts patstāvīgs projekts par izvēlētu globālās veselības problēmu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Zinās raksturot un izklāstīt globalizācijas koncepcijas attīstības vēsturi un tās politisko, ekonomisko un sociālo dimensiju; skaidros un pretnostatīs veselības aprūpes sistēmu pamattipus, to būtiskākās atšķirības dažādos pasaules reģionos, to ietekmi uz veselību; izskaidros nozīmīgāko starptautisko institūciju globālās veselības jomā pamatfunkcijas, un starptautiskajos rīcības politikas dokumentos noteiktos principus, mērķus; ilustrēs un izteiksies par globālās veselības problēmām, to determinējošos faktoriem un risinājumiem.
Prasmes:Atšķirs un skaidros globalizācijas jēdzienu un tā dažādos sabiedrības veselības aspektus; aprēķinās un interpretēs ar veselību raksturojošos indikatorus, veiks starptautisku salīdzināšanu, izdarīs secinājumus, sagatavos un prezentēs ziņojumu; atlasīs un izmantos nozīmīgākos ANO, Pasaules Veselības organizācijas, citu ANO specializēto organizāciju (UNICEF, FAO, ILO) un Eiropas Savienības nozīmīgākos programmatiskos dokumentus globālās veselības jomā, izvērtēs un piemēros starptautiskās rekomendācijas reģionālam un valsts kontekstam.
Kompetences:Spēs argumentēti spriest par globalizācijas t.sk. urbanizācijas, klimata izmaiņu, nevienlīdzības u.c. radītajām dažādām sabiedrības veselības problēmām; diskutēt un kritizēt globālās veselības risinājumu daudzveidību un atšķirības dažādos reģionos; spēs, apvienojot dažādus situāciju raksturojošos indikatorus, vispārināt, izdarīt secinājumus un pārliecināt par efektīvākiem risinājumiem globālās veselības starptautisko mērķu sasniegšanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1McCracken K., Kevin D.R. Global health: an introduction to current and future trends. ASV & Kanāda, Routledge, 2012.
2Paul Farmer, Arthur Kleinman, Jim Kim, Matthew Basilico. Reimagining Global Health : An Introduction. University of California Press; 2013. Accessed August 25, 2020.
3Markle W.H., & Fisher M.A., & Smego R.A., Jr. (Eds.). Understanding Global Health. 2nd ed. McGraw Hill, 2014
Papildu literatūra
1Sebastian Taylor. Global health`: meaning what? BMJ Global Health, 2018; 3.
2The Global Strategy for Women’s, Children’s and Adolescents’ Health, 2016-2030
3Cabral S.A., Soares de Moura A.T. Overview of the Global Health Issues Facing Children, Pediatrics. 2012, 129 (1):1-3
4WHO recommendations on child health: guidelines approved by the WHO Guidelines. Review Committee, 2017
5WHO, Framework Convention on Tobacco Control
6WHO Global strategy on diet, physical activity and health.
7Herring A., Swedlund A.C. Plagues and Epidemics: Infected Spaces Past and Present. Berg Publishers, 2010.
8Health Equity in a Globalizing Era: Past Challenges, Future Prospects. Ronald Labonté and Arne Rucker. Oxford University press, Print publication date: 2019
Citi informācijas avoti
1WHO. Sustainable Development Goals
2WHO, Consolidated guideline on sexual and reproductive health and rights of women living with HIV. Executive summary, 2017
3UNAIDS, Global AIDS update, 2021
4World Health Statistics, 2020, WHO
5Global Tuberculosis report 2020, WHO
6Pasaules Bankas, PVO, UNICEF u.c. mājaslapas
7WHO, Global issues
8Levels and trends in child mortality report 2019.
9Mātes un bērna veselība, WHO
10WHO, Violence and injury prevention
11WHO, Chronic diseases
12WHO, Nutrition
13WHO Coronavirus disease (COVID-19) pandemic