.
Reģistru izmantošana pētniecībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.09.2023 15:30:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_033 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Irisa Zīle-Velika | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sabiedrības veselībā, matemātiskā statistikā, epidemioloģijā sabiedrības veselības bakalaura studiju programmas līmenī. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir sagatavot studentus pētnieciskajam darbam ar reģistru datiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Reģistru būtība un uzturēšanas mērķi. Ētikas jautājumi un personas datu aizsardzība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Reģistru būtība un uzturēšanas mērķi. Ētikas jautājumi un personas datu aizsardzība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības informācijas reģistri Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Veselības informācijas reģistri Latvijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Reģistru datu sniegtās iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Reģistru datu sniegtās iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Reģistru izmantošanas iespējamie trūkumi un izaicinājumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Reģistru izmantošanas iespējamie trūkumi un izaicinājumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Uz reģistra datiem balstīta pētījuma pieteikums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Nodarbību laikā – epidemioloģisko radītāju aprēķināšana gan individuāli, gan grupās. Mājās – paša izvēlēta reģistra izpēte, lai sagatavotu prezentāciju (kursa sākumā); uz reģistra datiem balstīta pētījuma publikācijas atrašana un analīze (kursa laikā); pētījuma pieteikuma sagatavošana (līdz kursa beigām). Pēc studiju kursa beigām, lūdzu aizpildīt kursa novērtēšanas anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • prezentācija par kādu no Latvijas reģistriem, kas saistīts ar veselības jomu, vēršot uzmanību uz likumīgo pamatu, datu vākšanas metodi, datu pilnību un kvalitāti – darbs individuāli (40% no gala vērtējuma); • uz reģistra datiem balstītas zinātniskas publikācijas rakstiska analīze, vēršot uzmanību uz metodi (reģistra pilnību, datu kvalitāti, ietekmi uz pētījuma rezultātu) un ētikas aspektiem – darbs individuāli (30% no gala vērtējuma); • hipotētiska, uz reģistra datiem balstīta pētījuma pieteikuma prezentācija, iekļaujot konceptuālo modeli, pētījuma dizainu, mainīgo aprakstu un definīcijas – darbs individuāli, rakstisks pieteikums un prezentācija pēdējās nodarbības laikā (30% no gala vērtējuma); • līdzdalība diskusijās nodarbību laikā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgi apgūstot kursu, studenti spēs: • nosaukt, kādi ar veselības jautājumiem saistīti reģistri darbojas Latvijā un kāds ir šo reģistru darbības likumīgais pamats; • izteikties par ētikas jautājumiem, kas saistās ar reģistru datu izmantošanu pētniecībā; • minēt reģistru izmantošanas pētniecībā priekšrocības un trūkumus. | ||||||||
Prasmes: | • izveidot reģistra iespējām atbilstošu epidemioloģiskā pētījuma dizainu; • uzrakstīt pētījuma iecerei atbilstošu datu pieprasījumu iesniegšanai atbildīgajā iestādē. | ||||||||
Kompetences: | • kritiski novērtēt reģistru pilnību un datu kvalitāti saistībā ar to piemērotību pētniecībai; • novērtēt reģistra trūkumu potenciālo ietekmi uz pētījuma rezultātu; • kritiski analizēt uz reģistru datiem balstītu pētījumu publikācijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Walgren A., Walgren B. Register-Based Statistics: Statistitical Methods for Administrative Data. John Wiley & Sons, 2014 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Rothman K.J., Greenland S., Lash T.L. Modern Epidemiology. 4th ed. Lippincott Williams&Wilkins, 2021. Chapter 23: Olsen J. Using Secondary Data – Pp.481-491. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Nacionālais veselības dienests un citas iestādes, kuru pārziņā atrodas reģistri | ||||||||
2 | www.likumi.lv; | ||||||||
3 | pētījumu publikācijas. |