Pārlekt uz galveno saturu

Epidemioloģija I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.06.2023 15:55:17
Par studiju kursu
Kursa kods:SVUEK_063LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Sabiedrības veselība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Solvita Kļaviņa-Makrecka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekatrsu[pnkts]lv, +371 67338307
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sabiedrības veselībā, matemātiskā statistikā un epidemioloģijā – atbilstoši veselības aprūpes bakalauru studiju programmu saturam.
Mērķis:
Nostiprināt zināšanas un izpratni modernās epidemioloģijas pamatjautājumos, lai sagatavotos padziļinātai epidemioloģijas teorētisko jautājumu apgūšanai un metožu pielietošanai kursā Epidemioloģija II.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Epidemioloģija. Cēlonība.Lekcijas1.00auditorija
2Epidemioloģijas pamatrādītāji. Kopējie, specifiskie rādītāji. Letalitāte. Proporcionālā mirstība.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Standartizācija. Epidemioloģisko pētījumu veidi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Aprakstošie epidemioloģiskie pētījumi. Kļūdas. Atlase.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Analītiskie epidemioloģiskie pētījumi: kohortu un gadījumu kontroles pētījumi. Asociāciju rādītāji.Nodarbības1.00auditorija
6Eksperimentālie epidemioloģiskie pētījumi. Diagnostiskie testi.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Nodarbību laikā – epidemioloģisko radītāju aprēķināšana, tiešā un netiešā standartizācija – gan individuāli, gan grupās; Nākamās nodarbības materiāla apgūšana mājās; uzdevumi par epidemioloģiskajiem pamatrādītājiem un standartizāciju – mājās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
• Līdzdalība diskusijās nodarbību laikā; • Pašpārbaudes testi; • Mājās apgūtā materiāla mutiska pārbaude katrā nodarbībā – gan individuāli, gan grupās; • Gala pārbaudījums – daudzizvēļu jautājumu tests ar 50 jautājumiem.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Sekmīgi apgūstot kursu, studenti spēs: • izskaidrot riska faktora, cēloņfaktora un jaucējfaktora jēdzienus daudzcēloņu teorijas kontekstā; • aprakstīt epidemioloģisko pamatrādītāju definīcijas, priekšrocības, trūkumus un aprēķināšanas veidus; • izskaidrot standartizācijas būtību; • nosaukt un aprakstīt epidemioloģisko pētījumu dizainus, to īpatnības, priekšrocības un trūkumus; • nosaukt galvenos sistemātisko kļūdu veidus un paskaidrot to būtību; • izteikties par mērījumu pareizību un precizitāti un to ietekmi uz pētījuma rezultātu.
Prasmes:• pratīs aprēķināt epidemioloģiskos pamatrādītājus, asociāciju rādītājus, diagnostisko testu pareizības rādītājus un testu paredzošās vērtības; • spēs pielietot tiešo un netiešo standartizācijas metodi epidemioloģisko rādītāju salīdzināšanai.
Kompetences:• spēs diferencēt ekspozīcijas faktora, citu riska faktoru un jaucējfaktora jēdzienus saistībā ar konkrēto pētījuma jautājumu un hipotēzi; • mācēs izvēlēties situācijai piemērotākos epidemioloģijas pamatrādītājus atkarībā no konkrētā veselības notikuma/ stāvokļa, pētījuma dizaina vai sabiedrības veselības problēmas; • spēs izveidot pētījuma jautājumam un hipotēzei atbilstošu pētījuma dizainu; • spēs novērtēt potenciālo jaucējfaktoru un sistemātisko kļūdu iespējamo ietekmi uz pētījuma rezultātu.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Baltiņš, M. Lietišķā epidemioloģija. Rīga: Zinātne, 2003. 354 lpp. (akceptējams izdevums)
2Textbook of Epidemiology. Bouter, L.M., Zielhuis, G.A., Zeegers, M.P.A. 2018, Springer Nature, eBook
3Ārvalstu studentiem/For international students:
4Textbook of Epidemiology. Bouter, L.M., Zielhuis, G.A., Zeegers, M.P.A. 2018, Springer Nature, eBook
Papildu literatūra
1Beaglehole, R., Bonita, R., Kjellstrom, T. Basic Epidemiology. Geneva: WHO, 2006.
2Jekel, J.F., Elmore, J.G., Katz, D.L. Jekel's Epidemiology, Biostatistics, Preventive Medicine, and Public Health. Philadelphia, London: W.B.Saunders Company, 2020. ix, 297 p.
3Greenberg, R.S., et al. Medical Epidemiology. 5th edition. Lange Medical Books/McGraw-Hill, 2015. 254 p.
4Gordis, L. Gordis Epidemiology. Elsevier Saunders, 2019. 355 p.
5Gerstman, B.B. Epidemiology Kept Simple. An Introduction to Traditional and Modern Epidemiology. 3rd edition. Wiley-Liss, 2013. xvi, 417 p.