Pārlekt uz galveno saturu

Epidemioloģija II

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.03.2022 16:52:55
Par studiju kursu
Kursa kods:SVUEK_064LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:6.00ECTS:9.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Sabiedrības veselība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ģirts Briģis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekatrsu[pnkts]lv, +371 67338307
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas24
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas32
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas epidemioloģijas pamatu zināšanas ievadkursa apjomā. Nepieciešamas priekšzināšanas statistiskās analīzes pamatos. Lai lasītu un analizētu moderno epidemioloģisko literatūru, nepieciešama angļu valodas prasme. Nepieciešama datora lietošanas prasme.
Mērķis:
Kurss sagatavo maģistratūras studentus pētnieciskajam darbam, izmantojot analītiskās epidemioloģijas teoriju un līdzekļus.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads, kauzalitāte, epidemioloģijas pamatkoncepcijas.Nodarbības1.00auditorija
2Ievads, kauzalitāte, epidemioloģijas pamatkoncepcijas.Lekcijas1.00auditorija
3Klīniskie pētījumi.Lekcijas1.00auditorija
4Klīniskie pētījumi.Nodarbības1.00auditorija
5Vecuma, kohortas un perioda efekts.Lekcijas1.00auditorija
6Vecuma, kohortas un perioda efekts.Nodarbības1.00auditorija
7Novērošanas pētījumu uzbūve. Izlīdzināšana.Nodarbības1.00auditorija
8Novērošanas pētījumu uzbūve. Izlīdzināšana.Lekcijas1.00auditorija
9Iznākuma rādītāji.Lekcijas1.00auditorija
10Iznākuma rādītāji.Nodarbības1.00auditorija
11Asociāciju rādītāji.Nodarbības1.00auditorija
12Asociāciju rādītāji.Lekcijas1.00auditorija
13Sistemātiskās kļūdas.Nodarbības1.00auditorija
14Sistemātiskās kļūdas.Lekcijas1.00auditorija
15Jaucējfaktors.Lekcijas1.00auditorija
16Jaucējfaktors.Nodarbības1.00auditorija
17Mijiedarbība.Lekcijas1.00auditorija
18Mijiedarbība.Nodarbības1.00auditorija
19Stratifikācija, standartizācija.Lekcijas1.00auditorija
20Stratifikācija, standartizācija.Nodarbības1.00auditorija
21Daudzfaktoru analīze.Lekcijas1.00auditorija
22Daudzfaktoru analīze.Nodarbības1.00auditorija
23Pētījuma kvalitātes nodrošināšana un kontrole. Pētījumu rezultātu prezentēšana.Lekcijas1.00auditorija
24Pētījuma kvalitātes nodrošināšana un kontrole. Pētījumu rezultātu prezentēšana.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• Darbs ar literatūru. • Izvērstu ziņojumu gatavošana par uzdotu tēmu. • Prezentāciju gatavošana.
Vērtēšanas kritēriji:
• Regulāra mutiska izpratnes kontrole nodarbību laikā. • Studentu patstāvīgi sagatavotu teorētiskā materiāla ziņojumu vērtēšana. • Ikdienas kontroldarbi. • Rakstisks kursa gala pārbaudījums ar teorētiskiem jautājumiem un uzdevuma risināšanu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Veselības determinantu daudzfaktoru teorija, cēlonisko sakarību modeļi: a. Definēs un izklāstīs slimību un veselības notikumu daudzfaktoru teoriju. b. Kritiski izklāstīs un interpretēs Bredforda – Hila cēlonības kritērijus. c. Atšķirs cēlonisku un ne-cēlonisku faktoru saistības iespējamību ar veselības iznākuma parametriem. d. Atšifrēs un novērtēs virzītos acikliskos grafiskos cēlonības modeļus. 2. Vecuma, kohortas un perioda efekts: a. Definēs vecuma, kohortas un perioda efektu. b. Paskaidros šķērsgriezuma sakarības laika punktā, ņemot vērā vairākas iespējamās laika dimensijas. 3. Novērošanas pētījuma dizaina izvēles stratēģija, speciālo pētījumu dizaini: a. Klasificēs un sistematizēs pētījumus pēc populācijas grupējuma un attiecībām pret laiku. b. Atlasīs piemērotāko pētījumu dizainus atbilstoši pētniecības uzdevumam. c. Paskaidros atšķirības starp eksperimentālajiem un novērošanas dizainiem. 4. Veselības notikumu un stāvokļu mērīšana: a. Nosauks veselības notikumu un stāvokļu izteikšanas formulas. b. Identificēs matemātiskās atšķirības starp stāvokļiem un notikumiem. c. Pretstatīs proporciju mērījumus slēgtās un biežuma mērījumus atvērtās populācijās. d. Aprakstīs mūža tabulu un Kaplana-Meiera metodes izdzīvotības analīzē. 5. Ekspozīcijas un iznākumu asociāciju mērīšana: a. Nosauks asociāciju rādītājus un to aprēķināšanas formulas. b. Atšķirs absolūtās un relatīvās atšķirības ekspozīcijas funkcijas izteikšanā. c. Atpazīs iebūvētās novirzes jēdzienu. d. Attiecinās asociāciju rādītājus uz kohortu un gadījumu kontroles pētījumiem. 6. Pētījumu nejaušās un sistemātiskās kļūdas jeb novirzes: a. Atšķirs nejaušās kļūdas no novirzēm. b. Nosauks noviržu cēloņus un veidus. c. Izskaidros diferencētas un nediferencētas sajauktas klasificēšanas kļūdas. d. Aprakstīs kombinētu noviržu ietekmi uz slimību pārraudzības un skrīninga programmu efektivitātes pētījumiem. 7. Jaucējfaktori: a. Atpazīs jaucējfaktoru jēdzienu un izklāstīs tā būtību. b. Definēs jaucējfaktora vispārējos likumus un to izņēmumus. c. Nosauks jaucējfaktoru veidus. d. Uzskaitīs jaucējfaktoru kontrolēšanas stratēģijas. 8. Mijiedarbība: a. Atšķirs cēloņa modificētājus no jaucējfaktoriem. b. Nosauks un atšķirs mijiedarbības alternatīvās definīcijas. c. Uzskaitīs un paskaidros mijiedarbības noteikšanas stratēģijas. d. Atšķirs aditīvu un multiplikatīvu mijiedarbību. 9. Stratifikācija un standartizācija: a. Izklāstīs stratificētās analīzes uzdevumus un metodes. b. Uzskaitīs un aprakstīs standartizācijas metodes. c. Paskaidros standartizācijas jēgu un pielietojumu. d. Formulēs Mantela-Haenszela metodi. 10. Daudzfaktoru samērotās analīzes modeļi: a. Identificēs daudzfaktoru analīzes statistisko modeli atbilstoši pētījuma dizainam. b. Interpretēs daudzfaktoru analīzes parametrus. c. Izklāstīs statistiskās modelēšanas principus. d. Paskaidros statistiskās modelēšanas jēgu. e. Secinās par kauzalitātes sakarībām, lietojot statistiskos modeļus. 11. Pētījumu noturības un pareizības kontrole: a. Nosauks pētījumu noturības un pareizības izvērtēšanas metodes, atšķirs noturību no pareizības. b. Identificēs nekvalitatīvi veiktus pētījumus un nepareizus secinājumus. c. Uzskaitīs un definēs noturības un pareizības rādītājus. 12. Pētījumu rezultātu ziņošana: a. Klasificēs grafiskos attēlošanas veidus. b. Sakārtos datus tabulās.
Prasmes:1. Veselības determinantu daudzfaktoru teorija, cēlonisko sakarību modeļi: a. Konstruēs epidemioloģisko pētījumu konceptuālos modeļus. 2. Vecuma, kohortas un perioda efekts: a. Izskaidros vecuma, kohortu un perioda ietekmi uz kauzālo secinājumu pareizību. b. Apšaubīs acīmredzamās sakarības. 3. Novērošanas pētījuma dizaina izvēles stratēģija, speciālo pētījumu dizaini: a. Novērtēs pētījumu secinājumu pareizību atkarībā no izvēlēta pētījuma dizaina priekšrocībām un trūkumiem. b. Konstruēs pētījuma dizainu atkarībā no tā mērķa un uzdevumiem. 4. Veselības notikumu un stāvokļu mērīšana: a. Aprēķinās epidemioloģiskos rādītājus. b. Aprēķinās izdzīvotības varbūtības. c. Konstruēs izdzīvotības varbūtību grafikus. d. Sadalīs kategorijās personlaiku. 5. Ekspozīcijas un iznākumu asociāciju mērīšana: a. Aprēķinās asociāciju rādītājus. b. Piemēros atbilstošos rādītājus atkarībā no pētījuma dizaina. 6. Pētījumu nejaušās un sistemātiskās kļūdas jeb novirzes: a. Novērtēs noviržu ietekmi uz secinājumu pareizību. b. Kritizēs sajauktas klasifikācijas ignoranci. 7. Jaucējfaktori: a. Pārbaudīs jaucējfaktora klātbūtni ar dažādu stratēģiju palīdzību. 8. Mijiedarbība: a. Novērtēs mijiedarbību ar divu novērtēšanas stratēģiju palīdzību. b. Diskutēs heterogenitātes efektus. 9. Stratifikācija un standartizācija: a. Aprēķinās standartizētos rādītājus. b. Aprēķinās samērotos rādītājus ar Mantela-Haenzela metodi. c. Lietos stratificēto datu analīzi. 10. Daudzfaktoru samērotās analīzes modeļi: a. Analizēs korelācijas un regresijas līknes. b. Pārbaudīs jaucējfaktora klātbūtni ar statistiskajiem daudzfaktoru lineārās regresijas modeļiem. c. Salīdzinās nesamērotus un samērotus saistību rādītājus. 11. Pētījumu noturības un pareizības kontrole: a. Aprēķinās pareizības un noturības rādītājus. b. Novērtēs pētījumu kvalitāti. 12. Pētījumu rezultātu ziņošana: a. Diskutēs pētījumu rezultātu atspoguļojuma kvalitāti.
Kompetences:• Projektēs un plānos epidemioloģiskus pētījumus. • Kritiski novērtēs epidemioloģiskus pētījumus. • Pamatos sabiedrības veselību ietekmējošus lēmumus ar kvantitatīviem pierādījumiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1M. Szklo, M. Nieto, F.J. 2019. Epidemiology Beyond the Basics. 4th Edittion. Burlington: Jones & Bartlett Learning.
Papildu literatūra
1Rothman, K.J., Greenland, S., Lash, T.L. 2021. Modern Epidemiology. 4th edition, Lippincott – Raven Publishers
2L.M. Friedman, L.M,. et al. 2015, Fundamentals of Clinical Trials. Springer Science+Business Media.
3Jan P. Vandenbroucke, J.P. PearceInternational, N. 2012. Case–control studies: basic concepts. Journal of Epidemiology, 2012;41:1480–1489
4Lystad, R.P., Brown, B.T. 2018. “Death is certain, the time is not”: mortality and survival in Game of Thrones. Injury Epidemiology, 2018, 5:44.
Citi informācijas avoti
1Internnational Epidemiological Association
2Introduction to Survival Analysis
3How to Interpret and Use a Relative Risk and an Odds Ratio