.
Epidemioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.08.2023 15:49:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_106 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aija Bukova-Žideļūna | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +37167338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Laba lasītprasme angļu valodā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas epidemioloģijas pamatjautājumos, kas nepieciešamas veselības pētījumu un cita veida veselības informācijas izpratnei un interpretācijai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Epidemioloģijas jēdziens un pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Epidemioloģijas vēsture. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Kauzalitāte. Riska faktors. Jaucējfaktors. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Epidemioloģijas pamatrādītāji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Kopējie, specifiskie, standartizētie rādītāji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Veselības informācijas kritiska novērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Aprakstošie epidemioloģiskie pētījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Kļūdas. Atlase. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Analītiskie epidemioloģiskie pētījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Asociāciju rādītāji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Diagnostiskie testi. Slimību skrīninga novērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
12 | Pētījuma plānojums, patstāvīgais darbs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar literatūru, datu meklēšana, analīze, savlaicīga iesniegšana, patstāvīgā darba prezentēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvais vērtējums, kuru veido 2 patstāvīgo darbu prezentācijas (2 x 25%) un rakstisks eksāmens (50%). Lai students tiktu pielaists pie eksāmena kārtošanas, jāiegūst sekmīgs patstāvīgo darbu vērtējums. Lai saņemtu kumulatīvo gala vērtējumu, eksāmena kārtošana ir obligāta. Patstāvīgo darbu vērtējums nesekmīgi kārtota eksāmena vērtējumu nepaaugstina. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas kursa apgūšanas studējošie: • Izklāstīs epidemioloģijas jēdziena vēsturisko attīstību un pašreizējo izpratni, nosaucot nākotnes izaicinājumus. • Identificēs un interpretēs veselības un slimību cēlonisko faktoru, riska faktoru, kā arī saistīto faktoru jēdzienus daudzfaktoru cēlonības teorijas ietvaros. • Definēs veselības notikumu un stāvokļu mērīšanas principus. • Nosauks potenciālos veselības informācijas iegūšanas avotus, to priekšrocības un trūkumus. • Klasificēs epidemioloģisko pētījumu galvenos veidus. Uzskaitīs to priekšrocības un trūkumus. • Izskaidros jaucējfaktora un sistēmiskās nobīdes koncepciju. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgas kursa apgūšanas studējošie: • Diferencēs kauzālas un ne-kauzālas faktoru un veselības notikumu asociācijas. • Aprēķinās veselības notikumu un stāvokļu rādītājus. • Aprēķinās asociāciju rādītājus. • Aprēķinās testu specifiskumu, jutību un paredzošās vērtības. | ||||||||
Kompetences: | Pēc sekmīgas kursa apgūšanas studējošie: • Izvēlēsies veselības problēmas raksturošanai piemērotus veselības notikuma biežuma rādītājus. • Novērtēs pētījuma dizaina atbilstību pētāmajai problēmai. • Interpretēs asociāciju rādītāju būtību. • Interpretēs slimību izplatības, saslimstības un mirstības rādītājus dažādās populācijās un to izmaiņas laikā. • Novērtēs pierādījumu pamatotību ārstēšanas, profilakses un veselības aprūpes sistēmas un politikas praksei. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | M. Baltiņš. „Lietišķā epidemioloģija”. „Zinātne”, Rīga, 2003. | ||||||||
2 | Bouter, L. M., Zielhuis, G. and Zeegers M. P. Textbook of Epidemiology. Bohn Stafleu van Loghum. 2018. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Alfredo Morabia. Enigmas of health and disease. 2014. | ||||||||
2 | L. Gordis. „Epidemiology”. 3rd Edition. Elsevier Saunders, 2004. | ||||||||
3 | Fletcher, R. H., Fletcher, S. W. and Fletcher, G. S. Clinical Epidemiology: The Essentials. 5th Edition. Philadelphia: LWW, 2014. |