.
Globālā veselība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.07.2022 11:44:22
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_110 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aija Bukova-Žideļūna | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +37167338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamati epidemioloģijā un sabiedrības veselībā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi un radīt izpratni par globālās veselības aktualitātēm, dažādām sabiedrības veselības problēmām globālā kontekstā un starptautisku pieeju šo problēmu risināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sabiedrības veselības, starptautiskās veselības un globālās veselības jēdzieni un būtība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Globālās veselības problēmas un to determinējošie faktori, galvenie risinājumi. Veselības aprūpes pamatsistēmu pamattipi, to būtiskākā atškirības, potenciālā ietekme uz veselību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Nozīmīgākie starptautiskie dokumenti globālās veselības jomā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Starptautiskās institūcijas globālās veselības jomā, to pamatfunkcijas. Ar globālo veselību saistītie procesi pasaulē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | ANO tūkstošgades deklarācija, galvenie principi, mērķi un izpildes rādītāji. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Infekcijas slimību pārneses un ierobežošana globālie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Neinfekcijas slimību izplatības tendences globālā kontekstā, galvenie pasākumi veselības uzlabošanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ārējie slimību un nāves cēloņi. Traumatisms, vardarbība, riska grupas, veidi un profilakses ppieejas globālā veselībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Globālās veselības problēmas un to determinējošie faktori mātes un bērna veselības jautājumos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Projekta izstrādei nepieciešamās zinātniskās literatūras, statistiskās informācijas un starptautisko vadlīniju meklēšana, atlasīšana, apkopošana, analizēšana un interpretēšana, komunikācijas stratēģijas veidošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Dalība diskusijās un praktiskie darbi lekciju un nodarbību laikā (50%). Studiju kursa ietvaros izstrādāts un prezentēts patstāvīgs projekts par izvēlētu globālās veselības problēmu (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs: • izskaidrot globālās veselības jēdzienu un tā vēsturisko attīstību, pašreizējos globālās veselības riskus; • uzskaitīt un salīdzināt atšķirības starp sabiedrības veselības, starptautiskās veselības un globālās veselības jēdzieniem un to galvenos darbības principus; • nosaukt un aprakstīt ANO Tūkstošgades deklarācijas galvenos principus, mērķus un to izpildes rādītājus; • nosaukt galvenās starptautiskās institūcijas globālās veselības jomā un tās īsi aprakstīt; • raksturot veselības aprūpes sistēmu atšķirības dažādos pasaules reģionos, to ietekmi uz veselību; • nosaukt urbanizācijas, urbānās populācijas un vides definīcijas; uzskaitīt urbanizācijas iemeslus un ietekmi uz indivīdu un populācijas veselību; • pastāstīt par globālās veselības problēmām un to determinējošiem faktoriem mātes un bērna veselības jautājumos, kā arī par iespējamajiem problēmu risinājumiem dažādās pasaules valstīs; • nosaukt biežākos ievainojumu veidus, aprakstīt to cēloņus un traumatisma mazināšanas pasākumus dažādos pasaules reģionos; • nosaukt vardarbības definīciju, pastāstīt par vardarbības veidu klasifikāciju un izplatību dažādos pasaules reģionos, kā arī pastāstīt par vardarbības izraisītajiem veselības traucējumiem; • uzskaitīt būtiskākās ne-infekciju slimības dažādos pasaules reģionos un nosaukt to riska faktorus globālā mērogā; • nosaukt uzliesmojuma, epidēmijas un pandēmijas definīcijas; • nosaukt faktorus, pie kādiem infekcija var izraisīt pandēmiju, pastāstīt par raksturīgākajām pandēmijām pagātnē; • pastāstīt par aktualitātēm infekciju izplatībā dažādos pasaules reģionos un raksturot globāli akceptētos infekciju apkarošanas mehānismus. | ||||||||
Prasmes: | Students pratīs: • klasificēt sabiedrības veselības, starptautiskās veselības un globālās veselības galvenās aktivitātes; • diskutēt par veselības aprūpes sistēmu atšķirībām pasaulē; • paskaidrot vides un sociālās determinantes, kas ietekmē sabiedrības veselību urbanizācijas kontekstā; • aprēķināt un novērtēt mātes un bērnu veselību raksturojošos indikatorus un veikt starptautisku salīdzināšanu; • izskaidrot starptautisko organizāciju īstenoto programmu jēgu mātes un bērna veselības stāvokļa uzlabošanā pasaulē; • atpazīt un klasificēt vardarbības veidus un to izplatību dažādos pasaules reģionos; • diskutēt par biežākajiem traumatisma mazināšanas pasākumiem; • izvērtēt hronisko slimību izplatību un to sekmējošos faktorus globālā mērogā; • paskaidrot būtiskāko stratēģisko iniciatīvu jēgu ne-infekciju slimību apkarošanā globālā mērogā; • diferencēt epidēmijas un pandēmijas jēdzienus; • atpazīt drošu un nedrošu uzvedību vai apstākļus, kas varētu pasargāt no inficēšanās vai novest pie inficēšanās ar HIV, malāriju, tuberkulozi, pratīs raksturot faktorus, kas šīs infekcijas padara par globālu fenomenu. | ||||||||
Kompetences: | Students spēs: • diskutēt par globālo veselību, tās attīstību un sabiedrības veselības, starptautiskās veselības un globālās veselības atšķirībām; • salīdzināt un interpretēt ANO Tūkstošgades attīstības mērķu izpildes pakāpi dažādās pasaules valstīs; • diferencēt veselības aprūpes sistēmas dažādās pasaules valstīs un izskaidrot to ietekmi uz iedzīvotāju veselību; • saistīt lokāla līmeņa sabiedrības veselības problēmas ar globālās urbanizācijas procesiem; • argumentēti diskutēt par mātes un bērna veselības problēmām pasaulē; • analizēt statistikas datus par traumatismu, tai skaitā vardarbību, dažādos pasaules reģionos un diskutēt par biežākajiem traumatisma mazināšanas pasākumiem; • diskutēt par atšķirībām vardarbības veidu izplatībā dažādos pasaules reģionos un to iespējamajiem skaidrojumiem; • argumentēti interpretēt ne-infekciju slimību izplatības iemeslus globālā skatījumā; • diskutēt par dzīvesveida faktoru ietekmi uz hroniskām slimībām globalizācijas ietekmē; • diskutēt par dažādu mūsdienu globālo fenomenu ietekmi uz infekcijas slimību norisi un izplatību; • argumentēt par efektīvākajiem paņēmieniem aktuālāko infekciju apkarošanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | McCracken K., Kevin D.R. Global Health: an Introduction to Current and Future Trends. ASV & Kanāda, Routledge, 2012. | ||||||||
2 | Birn A. E., Pillay Y., Holtz T. H. Textbook of Global Health. 4th Edition. Oxford University Press, 2017. | ||||||||
3 | Farmer P., Kleinman A., Kim J., Basilico M. Reimagining global health. An introduction. University of California Press, 2013. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | SDGS | ||||||||
2 | Nieburg P. Improving Maternal Mortality and Other Aspects of Women’s Health. Center for Strategic and International Studies, 2012 | ||||||||
3 | Cabral S.A., Soares de Moura A.T. Overview of the Global Health Issues Facing Children, Pediatrics, 2012, 129 (1): 1-3 | ||||||||
4 | Global issues | ||||||||
5 | The Global Strategy for Women's, Children's and Adolescent's Health (2016-2030) | ||||||||
6 | WHO Violence and injury prevention | ||||||||
7 | Noncommunicable Disesases | ||||||||
8 | WHO Framework Convention on Tobacco Control |