.
Farmācijas terminoloģija krievu valodā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VC_036 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ludmila Jermakoviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas pamatzināšanas krievu valodā (vismaz A2 līmenis pēc Eiropas Padomes izstrādātā valodas prasmju līmeņu apraksta (Common European Framework of Reference for Language Learning, Teaching and Assessment)). | ||||||||
Mērķis: | Uzlabot, papildināt un sistematizēt krievu valodas lietošanas prasmes studiju un profesionāliem nolūkiem, kā arī veicināt medicīniskās terminoloģijas apguvi un lietošanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Manas studijas RSU. Farmaceitiskā izglītība Latvijā un Krievijā – ilgums, studiju saturs, kursi. Pārskats par uzsvērto un reducēto patskaņu, līdzskaņu un burtu savienojumu izrunu, intonāciju stāstījuma un jautājuma teikumā. Lietvārdu dzimte. Pārskats par lietvārdu daudzskaitli, īpaši veidošanas gadījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Farmācija kā medicīnas nozare. Farmācijas nozares – farmakognozija un farmakoloģija. Farmācijas muzejs. Farmācijas industrija. Pārskats par lietvārdu locīšanu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Cilvēka ķermeņa daļas un orgāni; orgānu sistēmas un funkcijas. Anatomijas terminu pareiza izruna; krievu terminu salīdzināšana ar latīņu un grieķu terminiem; vārdkopas. Ģenitīvs piederības vai daļas no veselā izteikšanai. "Что состоит из чего? Что входит в состав чего?" Analītiska teksta lasīšana "Организм человека – цифры и факты" – atzīmēt svarīgo, jauno, zināmo un interesanto informāciju. Pārskats par skaitļa vārdiem, kārtas skaitļiem, daļskaitļiem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Svarīgāko slimību nosaukumi, galvenie saslimšanas simptomi, sūdzības un sāpes. "Что случилось? Что у вас болит? Какая у вас боль? Когда вы заболели?" Pārskats par īpašības vārdu locīšanu un to saskaņošanu ar lietvārdu. Pārskats par darbības vārdu locīšanu tagadnē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Zāļu formas, medikamentu grupas, slimnieku kopšanas līdzekļi, pārsienamais materiāls. Recepte. Nepabeigtā un pabeigtā veida darbības vārdi "болеть – заболеть, измерять – измерить, принимать – принять". | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Zāļu anotācijas, lietošanas instrukcijas – sastāvs, iedarbība, blakusiedarbība, komplikācijas, devas. Saīsinājumi. Lietošanas norādījumi. Pavēles izteiksmes formu veidošana un lietošana. Divdabju darināšana – "состоящий, соединённый, образованный, образующий". | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Ārstniecības augi. Pareiza augu vākšana, žāvēšana un glabāšana; ārstniecisko tēju pagatavošana, to iedarbība uz organismu. Lietošanas norādījumi. Pārskats par atgriezeniskajiem darbības vārdiem – "жаловаться, лечиться, простудиться, закашляться". Akuzatīva lietojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Aptieka, telpas un iekārtojums, darbs aptiekā, darba grafiks, personāls. Lokatīva lietojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Farmaceita pienākumi un funkcijas. Medikamentu izgatavošana. Saruna ar pacientu, biežāk lietojamie izteicieni aptiekā. Pārskats par saliktiem teikumiem. Lietvārdu instrumentālis – "работать, становиться – кем?; заболеть, переболеть, заразиться – чем?" | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Mājas aptieciņa. Pirmās palīdzības aptieciņa. Datīva lietojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Veselīgs uzturs, padomu sniegšana pareizam uzturam. Vitamīni. Diētas. Kaitīgie ieradumi un nepareiza zāļu lietošana. Darbības vārda vajadzības izteiksme. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Mājas darbi ar konkrētu uzdevumu veikšanu medicīnas leksikas apguvei; terminoloģijas vārdnīcas veidošana; prezentācijas sagatavošana par tēmu specialitātē.Studējošo pienākums kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Nodarbību apmeklējums obligāts (20%); Pārbaudes darbi; grupu darbi; prezentācijas sagatavošana (30%); Eksāmens (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas kursa apguves studenti spēs: • atlasīt medicīnas terminoloģijā lietotās leksikas minimumu; • krieviski izskaidrot to vai pārtulkot latviski; salīdzināt to ar latīņu terminiem; • izlasīt medicīnisku tekstu, atrast un atzīmēt tekstā atslēgvārdus, galveno domu, nepieciešamo informāciju; • nosaukt ķermeņa daļas, orgānu sistēmas; • aprakstīt farmaceita pienākumus; • atpazīt populāri zinātniskai un zinātniskajai literatūrai raksturīgākās valodas struktūras (lietvārdu veidošana, locīšana, saskaņošana ar īpašības vārdu; darbības vārdu laiku lietošanas sistematizācija darāmajā kārtā; vēlējuma un pavēles izteiksmes formu veidošana, divdabju lietošana u.c.). | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgas kursa apguves studenti pratīs: • lietot atbilstošu medicīnisko terminoloģiju sarunās ar pacientiem/klientiem un kolēģiem; • atlasīt terminus un veidot savu terminoloģijas vārdnīcu; • pastāstīt par darbu aptiekā; • dot padomus medikamentu lietošanā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs sniegt informāciju par sevi, savām studijām; uztvert, pierakstīt un nodot vajadzīgo informāciju par medikamentu lietošanu; uzturēt sarunu ar pacientu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | М.Н. Чернявский Латинский язык и основы фармацевтической терминологии; Москва, 2007 (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | А.А. Марцелли Латинский язык и основы медицинской терминологии; Ростов-на-Дону, 2011 (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | M. Krasnais, V. Pužule, G.Silakalne. Грамматика легко и просто Krievu valodas gramatikas rokasgrāmata. Zvaigzne ABC, 2014 | ||||||||
2 | 5 valodu vizuālā vārdnīca. Zvaigzne ABC, 2007 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.medicport.ru | ||||||||
2 | www.med.ru | ||||||||
3 | www.farmacevtica.ru |