.
Krievu valoda rehabilitācijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:31:08
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VC_040 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ludmila Jermakoviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas pamatzināšanas krievu valodā (vismaz A2 līmenis pēc Eiropas Padomes izstrādātā valodas prasmju līmeņu apraksta (Common European Framework of Reference for Langguage Learning, Teaching and Assessment)). | ||||||||
Mērķis: | Uzlabot, papildināt un sistematizēt krievu valodas lietošanas prasmes studiju un profesionāliem nolūkiem, kā arī veicināt medicīniskās terminoloģijas apguvi un lietošanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Manas studijas RSU, medicīnas studijas Latvijā – ilgums, studiju saturs, studiju kursi. Pārskats par uzsvērto un reducēto patskaņu, līdzskaņu un burtu savienojumu izrunu, intonāciju stāstījuma un jautājuma teikumā. Teikuma struktūra, jautājumu veidošana. Lietvārdu dzimte. Pārskats par lietvārdu daudzskaitli, īpašie veidošanas gadījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka ķermeņa daļas un orgānu sistēmas, to funkcijas. Anatomijas terminu pareiza izruna; terminu krievu valodā salīdzināšana ar latīņu un grieķu terminiem; vārdkopas. Pārskats par lietvārdu locīšanu; ģenitīvs piederības vai daļas no veselā izteikšanai. Teksta analītiska lasīšana «Организм человека – цифры и факты» – atzīmēt svarīgo, jauno, zināmo informāciju. Pārskats par skaitļa vārdiem, kārtas skaitļiem, daļskaitļiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Kauli, locītavas un muskuļi. Skeleta sastāvdaļas, kauli un muskuļi, to funkcijas. Pārskats par darbības vārdu locīšanu tagadnē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Balsta un gaitas aparāta traucējumi. Pārskats par atgriezeniskiem darbības vārdiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kaulu, locītavu un muskuļu saslimšanas un traumas. Lietvārdu akuzatīvs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Nervu sistēmas saslimšanas un traumas. Galvas un muguras smadzeņu bojājumu sekas. Lietvārdu lokatīvs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Mugurkaula saslimšanas, traucējumi, simptomi, muguras sāpes, pacienta sūdzības, slimības norise. Saruna ar pacientu, dot padomus. Pārskats par īpašības vārdu locīšanu un to saskaņošanu ar lietvārdu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Stājas un gaitas analīze, stājas korekcija; vingrinājumi. Darbības vārda vajadzības izteiksme. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Manuālās, fizikālās un speciālās terapijas metodes. Fizioterapijas plāns, terapijas process. Lietvārdu instrumentālis. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Ārstnieciskā vingrošana, veselības vingrošana grupās. Pavēles izteiksmes formu veidošana un lietošana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Masāža, masāžas veidi, medodes. Īpašības vārdi un apstākļa vārdi pārākā pakāpē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Manas studijas RSU, medicīnas studijas Latvijā – ilgums, studiju saturs, studiju kursi. Pārskats par uzsvērto un reducēto patskaņu, līdzskaņu un burtu savienojumu izrunu, intonāciju stāstījuma un jautājuma teikumā. Teikuma struktūra, jautājumu veidošana. Lietvārdu dzimte. Pārskats par lietvārdu daudzskaitli, īpašie veidošanas gadījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka ķermeņa daļas un orgānu sistēmas, to funkcijas. Anatomijas terminu pareiza izruna; terminu krievu valodā salīdzināšana ar latīņu un grieķu terminiem; vārdkopas. Pārskats par lietvārdu locīšanu; ģenitīvs piederības vai daļas no veselā izteikšanai. Teksta analītiska lasīšana «Организм человека – цифры и факты» – atzīmēt svarīgo, jauno, zināmo informāciju. Pārskats par skaitļa vārdiem, kārtas skaitļiem, daļskaitļiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kauli, locītavas un muskuļi. Skeleta sastāvdaļas, kauli un muskuļi, to funkcijas. Pārskats par darbības vārdu locīšanu tagadnē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Balsta un gaitas aparāta traucējumi. Pārskats par atgriezeniskiem darbības vārdiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kaulu, locītavu un muskuļu saslimšanas un traumas. Lietvārdu akuzatīvs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Nervu sistēmas saslimšanas un traumas. Galvas un muguras smadzeņu bojājumu sekas. Lietvārdu lokatīvs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Mugurkaula saslimšanas, traucējumi, simptomi, muguras sāpes, pacienta sūdzības, slimības norise. Saruna ar pacientu, dot padomus. Pārskats par īpašības vārdu locīšanu un to saskaņošanu ar lietvārdu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Stājas un gaitas analīze, stājas korekcija; vingrinājumi. Darbības vārda vajadzības izteiksme. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Manuālās, fizikālās un speciālās terapijas metodes. Fizioterapijas plāns, terapijas process. Lietvārdu instrumentālis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Ārstnieciskā vingrošana, veselības vingrošana grupās. Pavēles izteiksmes formu veidošana un lietošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Masāža, masāžas veidi, medodes. Īpašības vārdi un apstākļa vārdi pārākā pakāpē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Mājas darbi ar konkrētu uzdevumu veikšanu medicīnas leksikas apguvei; terminoloģijas vārdnīcas veidošana; prezentācijas sagatavošana par tēmu specialitātē. Studējošo pienākums kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa gala vērtējums – kumulatīvs, ko veido eksāmens (50%), aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās, t.sk. attālināti, kvalitatīvi izpildīti mājas darbi, sekmīgi nokārtoti 2 pārbaudes darbi (30%), prezentācija (20%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas kursa apguves studenti spēs: • atlasīt medicīnas terminoloģijā lietotās leksikas minimumu; • krieviski izskaidrot to vai iztulkot latviski; • izlasīt ar profesionālo jomu saistītu tekstu, atrast un atzīmēt tekstā atslēgvārdus, galveno domu, nepieciešamo informāciju; • nosaukt ķermeņa daļas, orgānu sistēmas; • aprakstīt pacienta stāvokli, slimības norisi; • izveidot fizioterapijas plānu un dot padomus, norādījumus; • atpazīt populāri zinātniskai un zinātniskajai literatūrai raksturīgākās valodas struktūras (lietvārdu veidošana, locīšana un saskaņošana ar īpašības vārdu; darbības vārdu laiku lietošanas sistematizācija darāmā kārtā; vēlējuma un pavēles izteiksmes formu veidošana, divdabju lietošana u.c.). | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgas kursa apguves studenti pratīs: • lietot atbilstošu medicīnisko terminoloģiju sarunās ar pacientiem/klientiem un kolēģiem; • veidot savu terminoloģijas vārdnīcu; • ievākt pacienta slimības anamnēzi un izjautāt par sūdzībām un sāpēm; • sastādīt vingrojumu programmu, individuālu treniņu plānu; • dot padomus fizioterapijas kursa laikā; • paskaidrot par relaksācijas tehnikām. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs sniegt informāciju par sevi, savām studijām: spēs raksturot balsta un gaitas aparāta funkcijas; aizpildīt slimnieka karti; uztvert, pierakstīt un nodot vajadzīgo informāciju par pacienta stāvokli; veidot jautājumus un uzturēt sarunu ar pacientu; spēs izteikt savu viedokli par vienkāršām medicīniska satura tēmām un par dažādām fizioterapijas metodēm. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Марцелли, A.A. 2011. Латинский язык и основы медицинской терминологии. Ростов-на-Дону. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Krasnais, M., Pužule, V., Silakalne G. 2014. Грамматика легко и просто. Krievu valodas gramatikas rokasgrāmata. Zvaigzne; ABC. | ||||||||
2 | Krievu-latviešu vārdnīca ar skaidrojumiem un piemēriem. 2005. Zvaigzne; ABC. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.medicport.ru | ||||||||
2 | www.med.ru | ||||||||
3 | www.physiotherapy.ru | ||||||||
4 | www.massage.ru |