.
Krievu valoda audiologopēdijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:52
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VC_050 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ludmila Jermakoviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas pamatzināšanas krievu valodā (vismaz A2 līmenis pēc Eiropas Padomes izstrādātā valodas prasmju līmeņu apraksta (Common European Framework of Reference for Language Learning, Teaching and Assessment)). | ||||||||
Mērķis: | Uzlabot, papildināt un sistematizēt krievu valodas lietošanas prasmes studiju un profesionāliem nolūkiem, kā arī veicināt medicīniskās terminoloģijas apguvi un lietošanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Manas studijas RSU, medicīnas studijas Latvijā – ilgums, studiju saturs, kursi. Pārskats par uzsvērto un reducēto patskaņu, līdzskaņu un burtu savienojumu izrunu, intonāciju stāstījuma un jautājuma teikumā. Teikuma struktūra, jautājumu veidošana. Lietvārdu dzimte. Pārskats par lietvārdu daudzskaitli, īpašie veidošanas gadījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka ķermeņa daļas un orgānu sistēmas, to funkcijas. Anatomijas terminu pareiza izruna; terminu krievu valodā salīdzināšana ar latīņu un grieķu terminiem; vārdkopas. Pārskats par lietvārdu locīšanu; ģenitīvs piederības vai daļas no veselā izteikšanai. Teksta analītiska lasīšana "Организм человека – цифры и факты" – atzīmēt svarīgo, jauno, zināmo informāciju. Pārskats par skaitļa vārdiem, kārtas skaitļiem, daļskaitļiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Galvas smadzenes, auss, acs un to funkcijas; nervu sistēma un tās galvenās funkcijas. Pārskats par darbības vārdu locīšanu tagadnē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Runas aparāts, artikulācija, patskaņu un līdzskaņu izruna. Nepabeigtā un pabeigtā veida darbības vārdi (ilgstošā un vienreizējā darbība). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Runas un valodas traucējumi. Pacienta runas un valodas stāvoklis. Pārskats par īpašības vārdu locīšanu un to saskaņošanu ar lietvārdu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Anamnēze. Slimības nosaukumi. Slimnieka medicīniskā karte – personas dati, sūdzības, slimības sākums un gaita. Pacienta stāvoklis un anamnēzes ievākšana, izmeklēšanas veidi. Pavēles izteiksmes formu veidošana un lietošana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Iekšķīgās un nervu slimības; otorinolaringoloģijas un bērnu slimības; slimību nosaukumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Balss traucējumi – bradilālija, tahilālija; stostīšanās. Pārskats par atgriezeniskiem darbības vārdiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Skaņu izrunas traucējumi – dislālija, alālija, afāzija. Lietvārdu lokatīvs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Lasīšanas un rakstīšanas traucējumi – disleksija un disgrāfija. Lietvārdu instrumentālis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Dzirdes un redzes traucējumi. Korekcijas programma, vingrinājumi. Pārskats par saliktiem teikumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Rehabilitācijas plāns pieaugušajiem pēc insulta, galvas traumām. Darbības vārda vajadzības izteiksme. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Mājas darbi ar konkrētu uzdevumu veikšanu medicīnas leksikas apguvei; terminoloģijas vārdnīcas veidošana; prezentācijas sagatavošana par tēmu specialitātē. Studējošo pienākums kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa gala vērtējums – kumulatīvs, ko veido eksāmens (50%), aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās, t.sk. attālināti, kvalitatīvi izpildīti mājas darbi, sekmīgi nokārtoti 2 pārbaudes darbi (30%), prezentācija (20%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • atlasīt medicīnas terminoloģijā lietotās leksikas minimumu; • krieviski izskaidrot to vai iztulkot latviski; • izlasīt ar profesionālo jomu saistītu tekstu, atrast un atzīmēt tekstā atslēgvārdus, galveno domu, nepieciešamo informāciju; • nosaukt ķermeņa un runas aparāta daļas, raksturot runas traucējumus; • aprakstīt pacienta runas, dzirdes un redzes stāvokli; • atpazīt populāri zinātniskai un zinātniskajai literatūrai raksturīgākās valodas struktūras (lietvārdu veidošana, locīšana; darbības vārdu laiku lietošanas sistematizācija darāmā un ciešamā kārtā; vēlējuma izteiksmes, divdabju, nenoteiksmes lietošana u.c.). | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: • lietot atbilstošu medicīnisko terminoloģiju sarunās ar pacientiem/klientiem un kolēģiem; • veidot savu terminoloģijas vārdnīcu; • ievākt pacienta slimības anamnēzi un izjautāt par runas vai dzirdes traucējumiem; • dot padomus, norādījumus valodas traucējumu novēršanai; • paskaidrot vecākiem un tuviniekiem korekcijas uzdevumus darbam mājās. | ||||||||
Kompetences: | Spēs sniegt informāciju par sevi, savām studijām ; spēs aizpildīt slimnieka karti; uztvert, pierakstīt un nodot vajadzīgo informāciju par pacienta stāvokli; spēs veidot jautājumus un uzturēt sarunu ar pacientu; spēs izteikt savu viedokli par logopēda uzdevumiem un metodēm. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Логопедия. Методическое наследие. Сборник в 5 книгах, 2006. Москва. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Krasnais, M., Pužule, V., Silakalne, G. Грамматика легко и просто. Krievu valodas gramatikas rokasgrāmata. 2014. Zvaigzne; ABC. | ||||||||
2 | Vārdnīca. 7 valodas biežāk lietotie vārdi un to izplatītākās nozīmes. 2003. Rīga; Avots. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.da.med.ru | ||||||||
2 | www.medicport.ru | ||||||||
3 | www.med.ru | ||||||||
4 | www.logoped.ru |