.
Medicīnas terminoloģija krievu valodā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VC_078 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ludmila Jermakoviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas pamatzināšanas krievu valodā (vismaz A2 līmenis pēc Eiropas Padomes izstrādātā valodas prasmju līmeņu apraksta (Common European Framework of Reference for Language Learning, Teaching and Assessment). | ||||||||
Mērķis: | Uzlabot, papildināt un sistematizēt krievu valodas lietošanas prasmes studiju un profesionāliem nolūkiem, kā arī veicināt medicīniskās terminoloģijas apguvi un lietošanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Manas studijas RSU, medicīnas studijas Latvijā – ilgums, studiju saturs, kursi. Pārskats par uzsvērto un reducēto patskaņu, līdzskaņu un burtu savienojumu izrunu, intonāciju stāstījuma un jautājuma teikumā. Teikuma struktūra, jautājumu veidošana. Pārskats par lietvārdu daudzskaitli, īpašie veidošanas gadījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka ķermeņa daļas un orgānu sistēmas, to funkcijas. Anatomijas terminu pareiza izruna; terminu krievu valodā salīdzināšana ar latīņu un grieķu terminiem; vārdkopas. Pārskats par lietvārdu locīšanu; ģenitīvs piederības vai daļas no veselā izteikšanai. Teksta analītiska lasīšana "Организм человека – цифры и факты" – atzīmēt svarīgo, jauno, zināmo informāciju. Pārskats par skaitļa vārdiem, kārtas skaitļiem, daļskaitļiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Anamnēze. Slimības nosaukumi. Slimnieka medicīniskā karte – personas dati, sūdzības, sāpes, slimības sākums un gaita. Pacienta anamnēzes ievākšana, izmeklēšanas veidi. Nepabeigtā un pabeigtā veida darbības vārdi (ilgstošā un vienreizējā darbība). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Veselīgs dzīvesveids. Dot ieteikumus par veselīgu dzīvesveidu, brīdināt par kaitīgiem ieradumiem. Pārskats par īpašības vārdu locīšanu un to saskaņošanu ar lietvārdu. Pārskats par darbības vārdu locīšanu tagadnē, pavēles izteiksmes formu veidošana un lietošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sievietes reproduktīvā sistēma, orgāni un funkcijas. Lietvārdu akuzatīvs bez prievārdiem ("кого?", "что?" ) – un ar ("куда?" – "в, на"). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Vecmāšu pamatkompetences un prasmes. Pārskats par atgriezeniskiem darbības vārdiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Ģimenes plānošana. Saruna ar pacientu, padomu, ieteikumu došana. Lietvārdu lokatīvs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Grūtniecības norise. Augļa attīstība. Pārskats par saliktiem teikumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Dzemdības, pēcdzemdības periods. Divdabju darināšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Sievietes un jaundzimušā veselība un aprūpe. Saruna ar pacientu, padomu došana. Darbības vārda vajadzības izteiksme. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Slimnīca, dzemdību nodaļa, personāls, medicīnas specialitātes. Svarīgākie izmeklēšanas veidi. Lietvārdu instrumentālis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Mājas darbi ar konkrētu uzdevumu veikšanu medicīnas leksikas apguvei; terminoloģijas vārdnīcas veidošana; prezentācijas sagatavošana par tēmu specialitātē. Studējošo pienākums kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Nodarbību apmeklējums obligāts (20%); Pārbaudes darbi; grupu darbi; prezentācijas sagatavošana (30%): Eksāmens (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • atpazīt un krieviski izskaidrot vai iztulkot latviski medicīnisko terminoloģiju, kas saistīta ar sievietes un jaundzimušā veselību un aprūpi; • izlasīt ar profesionālo jomu saistītu tekstu, atrast un atzīmēt tekstā atslēgvārdus, galvenu domu, nepieciešamo informāciju; • nosaukt ķermeņa daļas, orgānu sistēmas; • aprakstīt pacienta stāvokli, slimības norisi; • atpazīt populāri zinātniskai un zinātniskajai literatūrai raksturīgākās valodas struktūras (lietvārdu veidošana, locīšana, saskaņošana ar īpašības vārdu; darbības vārdu laiku lietošanas sistematizācija darāmajā kārtā; vēlējuma un pavēles izteiksmes formu veidošana, divdabju lietošana u.c.). | ||||||||
Prasmes: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: • lietot atbilstošu medicīnisko terminoloģiju sarunās ar pacientiem/klientiem un kolēģiem; • paskaidrot dažādas izmeklēšanas procedūras (asinsspiediena mērīšana, temperatūras mērīšana, asins analīžu noņemšana, injekciju izdarīšana, utt.); • dot padomus sievietēm par veselīgu dzīvesveidu; • pastāstīt par dažādām telpām slimnīcā un dzemdību nodaļā; • izstāstīt, kā atrast kādu telpu slimnīcā un dzemdību nodaļā; • atlasīt terminus un veidot savu terminoloģijas vārdnīcu; • ievākt pacienta slimības anamnēzi un izjautāt par sūdzībām. | ||||||||
Kompetences: | Spēs sniegt informāciju par sevi, savām studijām un salīdzināt ar medicīnas studijām Krievijā; spēs aizpildīt slimnieka karti; uztvert, pierakstīt un nodot vajadzīgo informāciju par pacienta stāvokli; veidot jautājumus un uzturēt sarunu ar pacientu; spēs izteikt savu viedokli par vienkāršām medicīniska satura tēmām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | А.А. Марцелли. Латинский язык и основы медицинской терминологии. Ростов-на-Дону, 2011 (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | M.Krasnais, V. Pužule, G. Silakalne. Грамматика легко и просто. Krievu valodas gramatikas rokasgrāmata; Zvaigzne ABC 2014 | ||||||||
2 | Krievu-latviešu vārdnīca ar skaidrojumiem un piemēriem. Zvaigzne ABC, 2005 | ||||||||
3 | Большой толковый медицинский словарь. 1 -2 том. Москва, 2001 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.med.ru | ||||||||
2 | www.midwifery.ru | ||||||||
3 | www.akuwerstvo.ru |