Pārlekt uz galveno saturu

Medicīnas terminoloģija angļu valodā un valodas kultūra

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:58
Par studiju kursu
Kursa kods:VC_118LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:ValodniecībaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Miervaldis Karulis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas14
Kopā kontaktstundas16
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)16Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
1. Vispārīgās angļu valodas zināšanas un prasmes vidusskolas programmas līmenī un nokārtots CE angļu valodā. 2. Iegūtās zināšanas latviešu valodā, vidusskolas mācību programmas ietvaros.
Mērķis:
1. Attīstīt medicīnas terminoloģijas angļu valodā lietošanas komunikatīvās iemaņas un prasmes studiju nolūkiem un darbam specialitātē nākotnē un veicināt medicīnas terminoloģijas angļu valodā apguvi un tās praktisko lietošanu. 2. Papildināt un nostiprināt prasmi noformēt medicīnisko dokumentāciju atbilstoši literārās valodas prasībām. 3. Attīstīt prasmi cieņpilni un saprotami prezentēt un argumentēt savu viedokli latviešu literārajā valodā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Literārā valoda un valodas prakse.Lekcijas1.00auditorija
2Lietišķā tekstveide normatīvā aspektā. Saziņa, etiķete un valodas normas.Nodarbības1.00auditorija
3Medicīnas izglītība Latvijā un pasaulē. Veselības aprūpes sistēmas. Medicīnas nozares un profesijas. Simulācijas medicīnas izglītībā.Nodarbības1.00auditorija
4Cilvēka ķermeņa vispārīgs anatomisks un fizioloģisks raksturojums; orgānu sistēmas, to funkcijas un uzbūve. Bērna un pieaugušā organismu atšķirības.Nodarbības2.00auditorija
5Medicīnas vēsture un sasniegumi medicīnā. Medicīnas tehnoloģijas.Nodarbības1.00auditorija
6Neatliekamā medicīniskā palīdzība. Traumas. Bērnu traumatisms. Cietušā raksturojums. Dzīvības pazīmes.Nodarbības1.00auditorija
7Veselīgs dzīvesveids un to ietekmējošie faktori. Fiziskās un garīgās veselības līdzsvars.Nodarbības1.00datorklase
8Vispārīgs pārskats par medicīnas terminu veidošanu angļu valodā.Nodarbības1.00auditorija
9Asinis, sirds un asinsvadu sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas).Nodarbības2.00auditorija
10Elpošanas sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas).Nodarbības2.00auditorija
11Uroģenitālā sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas).Nodarbības1.00auditorija
12Gremošanas sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas). Zīdaiņa un bērna barošana.Nodarbības1.00auditorija
13Āda (funkcijas, uzbūve, saslimšanas).Nodarbības1.00auditorija
14Nervu sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas). Maņu orgāni.Nodarbības1.00auditorija
15Endokrīnā sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas).Nodarbības1.00auditorija
16Limfātiskā sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas).Nodarbības1.00auditorija
17Infekcijas saslimšanas. Imunitāte. Vakcinācija.Nodarbības1.00auditorija
18Vispārīgs saslimšanas procesa raksturojums (slimību klasifikācija, izplatība, pazīmes, simptomi, diagnostika, ārstēšanas veidi).Nodarbības2.00auditorija
19Onkoloģija. Onkoloģiskās saslimšanas un ārstēšana.Nodarbības1.00auditorija
20Ķirurģija. Ķirurģiskā ārstēšana. Ķirurģijas instrumenti un iekārtas. Anestēzija.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1) patstāvīgā darba uzdevumu izpilde kursa e-studiju vidē vai docētāja norādītā formātā; 2) studenta patstāvīgais individuālais darbs – dokumenta valodas analīze un izvērtējums, atbilstoši literārās normas prasībām; 3) ziņojumu/referātu/prezentāciju par izvēlētām tēmām, kursa tematikas ietvaros sagatavošana un pasniegšana, izmantojot dažādus informācijas avotus: grāmatas, rakstus, datu bāzes, interneta resursus u.c.; 4) kontroldarbu kārtošana apgūtās medicīnas terminoloģijas zināšanu un praktiskā lietojuma pārbaudei; 5) fakultatīvie rādītāji – kursa nodarbību apmeklējums, aktīva iesaistīšanās nodarbībās un pāru/grupu darbā, laicīgi izpildīti, iesniegti un pasniegti noteiktie uzdevumi, personiska attieksme pret studiju darbu, rezultātu dinamika.
Vērtēšanas kritēriji:
1) patstāvīgā darba uzdevumu un kontroldarbu vērtēšanas kritēriji tiek noteikti, atbilstošai metodikai kursa e-studiju vidē vai docētāja noteiktajai; 2) prasme analizēt dokumenta tekstu no valodas kultūras viedokļa, prasme izlabot kļūdainu dokumenta tekstu un argumentēti pamatot labojumu nepieciešamību, prasme saprotami un skaidri prezentēt un argumentēt savu viedokli latviešu literārajā valodā; 3) ziņojumu/referātu/prezentāciju vērtēšana ir atbilstoša vienotiem kritērijiem; 4) kursa noslēgumā studenti kārto kombinētu eksāmenu, kuru veido rakstiskā daļa (60%) un mutvārdu daļa (40%) un kura vērtēšanas kritēriji ir atbilstoši eksāmena programmai; 5) pirmā semestra vērtējums ir kumulējošs, un to veido studiju darba – patstāvīgā darba, kontroldarbu un ziņojumu/referātu/semināru rezultāti; otrā semestra vērtējums (kursa gala vērtējums) ir kumulējošs, un to veido studiju darba – patstāvīgā darba, kontroldarbu un ziņojumu/referātu/semināru rezultāti – 60% un eksāmena rezultāts – 40%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1) atpazīs medicīnas terminoloģiju dažāda veida informācijas avotos angļu valodā, 2) nosauks medicīnas jomā visbiežāk izmantojamos terminoloģijas ekvivalentus angļu valodā, 3) izskaidros dažādas ar medicīnas jomu saistītas parādības, izmantojot medicīnas terminoloģiju angļu valodā, kas pamatojas uz latīņu-grieķu medicīnas terminoloģiju un specifisko medicīnas terminoloģiju angļu valodā; 4) zinās: valodas praksē biežāk sastopamās atkāpes no literārās normas lietišķajā tekstveidē; lingvistiskos un ekstralingvistiskos faktorus, kas ietekmē saziņas procesu.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1) pratīs atrast nepieciešamo medicīnas informāciju no dažādiem avotiem, 2) pratīs atlasīt, apkopot, analizēt un pareizi izmantot medicīnas terminoloģiju angļu valodā komunikācijai (piemēram, sarunās, diskusijās, prezentācijās u.c.) medicīnas diskursā, 3) izmantos piemērotus angļu valodas izteiksmes līdzekļus, lai izteiktu savu viedokli, to argumentētu un aktīvi iesaistītos sarunās un diskusijās par dažādām medicīnas tēmām, 4) sniegs iegūtās un izanalizētās informācijas, kas iegūta no dažādiem avotiem, apkopojumu, izmantojot atbilstošu medicīnas terminoloģiju angļu valodā; 5) pratīs: izlabot tipiskākās valodas neprecizitātes lietišķajā tekstveidē, izvērtēt lingvistiskos faktorus, kas ir aktuāli runas situācijā.
Kompetences:1. Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot apgūto medicīnas terminoloģiju angļu valodā jaunās situācijās saistībā ar citos kursos apgūtajām zināšanām un prasmēm. 2. Pēc studiju kursa apguves studējošais spēs izveidot runātu vai rakstītu lietišķu tekstu atbilstoši aktuālajām literārās valodas normām, saprotami un skaidri prezentēt un argumentēt savu viedokli latviešu literārajā valodā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Glendinning E. H., Professional English in Use - Medicine, Cambridge, CUP, 2007
2Stich A. P., Medical Terminology, Documentation, and Coding, Routledge, 2018 (E-grāmata pieejama EBSCO eBook datubāzē)
3McCarter S., Oxford English for Careers: Medicine 1, Student's Book, OUP, 2015
4McCarter S., Oxford English for Careers: Medicine 2, Student's Book, OUP, 2015
5Martin E., Oxford Concise Medical Dictionary, OUP, 2008
6Freimane I., Valodas kultūra teorētiskā skatījumā. Mācību līdzeklis. Rīga, Zvaigzne, 1993 (pieejams arī tiešsaistē)
7Krūmiņa V., Skujiņa V. Normatīvo aktu izstrādes rokasgrāmata. Rīga: Valsts Kanceleja, 2002
Papildu literatūra
1Chabner D. E., The Language of Medicine, 4th Edition, 2005
2Sosāre M., English that Doctors Speak, 1998
3Paegle Dz., Kušķis J. Kā latvietis runā ... Praktiski ieteikumi valodas kultūrā. Rīga: Zvaigzne, 1994
4Fitzgerald P., McCullagh M., Wright R., English for Medicine in Higher Education Studies. Course Book. Garnet Education, 2014
Citi informācijas avoti
1www.medicinenet.com/
2www.naturalnews.com/medicine.html
3https://www.englishmed.com/
4http://www.manythings.org/voa/medical/
5https://www.englishclub.com/english-for-work/medical.htm