.
Konsultēšanas un problēmu risināšanas metodes supervīzijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.08.2022 16:48:36
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_050 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aelita Vagale | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Supervīzijas vēsture un teorijas, Supervizora profesionālā darbība, individuāla supervīzija, Supervīzija grupā, Supevizora personības kvalitātes, Pieaugušo pedagoģijas teorijas un metodes. | ||||||||
Mērķis: | Teorētiski un praktiski apgūt supervīzijas metodes un tehnikas supervīzijas procesam dažādās profesionālajās vidēs, attīstīt prasmi pielietot konsultēšanas mikroprasmes supervīzijā individuāli un grupā reflektīvajā aplī, pilnveidot zināšanas, prasmes un kompetenci par konflikta lomu un nozīmi supervīzijā no supervizora un supervizējamā perspektīvas un piedāvāt apgūt praktiskas intervences konflikta risināšanai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Starppersonu komunikācija. Sociālo un vides faktoru ietekme uz grupu un indivīdu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Supervīzija kā starppersonu saskarsmi veicinošs faktors dažādas profesionālajās vidēs. Ievads praktiskās metodēs supervīzijā. Metodes demonstrācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Konsultēšana un supervīzija – kopīgais un atšķirīgais. Konsultēšanas mikroprasmju modelis supervīzijā. Konsultēšanas metodes un tehnikas supervīzijā, to izmantošanas iespējas un ierobežojumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Direktīvie un nedirektīvie paņēmieni. Aktīvās klausīšanās prasmes, atvērtie un slēgtie jautājumi, to konteksts un mērķis konsultēšanā un supervīzijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Grupu konsultēšana un supervīzija, individuāla konsultēšana un supervīzija – salīdzinājums no supervizora perspektīvas dažādu metožu izmantošanas kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Dažādu konsultēšanas prasmju pielietošana supervīzijā reflektīvā apļa dažādās daļās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Konfliktu nozīme un loma supervīzijas procesā. Konfliktu tipi, konfliktu reaģēšanas veidi, to risināšanas iespējas supervīzijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Intervences, metodes un tehnikas konfliktu risināšanā supervīzijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Supervizora loma un robežas konfliktsituācijās. Konfliktu vadība no supervizora perspektīvas.mediācijas pamatprincipi un to pielietošana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Intervences, metodes un tehnikas konfliktu risināšanā supervīzijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Konfliktu risināšana un to ietekme uz attiecību kvalitāti supervīzijā. Konflikti kā attīstību veicinošs faktors. Supervizora personība un tās ietekme konsultēšanā un konfliktu risināšanā supervīzijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Metodes demonstrācija. Atgriezeniskā saite. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi lasīt norādītos avotus un literatūru, un sagatavot jautājumus diskusijai lekcijās/nodarbībās. Darba grupās veidot mikroprasmju modeļa aprakstu ar piemēriem dažādas reflektīvā apļa daļās (Maģistrants pēc dotās shēmas apraksta gadījuma risināšanas stratēģiju, izmantojot apgūto konsultēšanas mikroprasmju modeli supervīzijā). Sagatavot divu praktisku metožu aprakstu pēc dotajiem kritērijiem un pēc izvēles demonstrēt vienu no metodēm, iesaistot mācību grupas studentus. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, ir sagatavoti jautājumi diskusijai par norādīto teorētisko materiālu – 25% no vērtējuma; 2) Atbilstoši prasībām sagatavots, iesniegts un prezentēts gadījuma apraksts (grupas darbs) – 25% no vērtējuma; 3) Iesniegts divu praktisku metožu apraksts (pēc dotā parauga), pēc izvēles demonstrēta viena no šīm metodēm, iesaistot mācību grupas studentus – 50% no vērtējuma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošais definē un apraksta problēmu risināšanas un konsultēšanas metodes un tehnikas supervīzijā, izprot un izskaidro atšķirības konsultēšanas un supervīzijas procesā. Sistēmiskos jēdzienos apraksta starppersonu komunikāciju dažādās profesionālajās vidēs. Raksturo iespējamos konfliktus supervīzijā, apraksta to veidus, vadības iespējas un mediācijas pamatprincipus. Izskaidro konfliktu risināšanas stratēģijas. Apraksta sociālo, kultūras un vides faktoru ietekmi uz cilvēku. | ||||||||
Prasmes: | Praktiski demonstrē konsultēšanas mikroprasmju modeli un metodes un tehnikas dažādas reflektīvā apļa daļās. Atbilstoši dotajam gadījumam izvēlas metodes supervīzijas procesam. Pielieto konfliktu risināšanas stratēģijas mācību grupā lomu spēlēs. Lieto profesionālu terminoloģiju. | ||||||||
Kompetences: | Praktiskos mācību uzdevumos pielieto atbilstošas problēmu un konfliktu risināšanas un konsultēšanas metodes un tehnikas, mikroprasmju modeli, sistēmiski apraksta starppersonu komunikāciju dažādos līmeņos. Atpazīst savus resursus un ierobežojumus, ir motivēts paaugstināt savu kompetenci, par to reflektē. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Acu kontakts grupas konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Acu kontakts konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Apkopošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Atslēgas vārdu dzirdēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Es/Citi apgalvojumu pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
7 | Fokusēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
8 | Grupas kontrakts | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
9 | Iedrošināšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
10 | Ieteikumi | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
11 | Jautājumu uzdošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
12 | Klusuma pauze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
13 | Konfrontācija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
14 | Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
15 | Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
16 | Neatbilstību pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
17 | Norādījumi / Instrukcija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
18 | Novērošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
19 | Parafrāze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
20 | Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
21 | Pašpalīdzība | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
22 | Profesionālā pašrefleksija konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
23 | Psihoizglītošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
24 | Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
25 | Sesijas/konsultācijas strukturēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Apine, E. (projekta vadītāja). (2007). Supervīzija sociālajā darbā. Supervizora rokasgrāmata. Rīga: Latvijas Universitāte. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Brigemane, H., Ēreta, K., Klītmanis, K. (2019). “Sistēmiskā konsultēšana piecās kārtās”. Rīga, Ziedu enerģija SIA, | ||||||||
3 | Ivey, A., Ivey, M., & Zalaquet, C. (2018). Intentional Interviewing & Counseling, Brooks/Cole: Cengage Learning. | ||||||||
4 | Sudraba, V., Mārtinsone, K. (2019). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Rīga, RSU | ||||||||
5 | Thomas, F.N. (2012). Solution-focused Supervision. New York : Springer-Verlag. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bernar, J. M., & Goodyear, R. K. (2014). Fundamentals of Clinical Supervision. (5th ed.). Pearson Education Limited. | ||||||||
2 | Bite, I., Mārtinsone, K., Sudraba V. (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC, Rīga | ||||||||
3 | Cox, E.,Bachkirova, T., & Clutterbuck, D.A. (Eds.).(2014). The complete handbook of coaching. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. | ||||||||
4 | Driscoll, J. (2004). Practising Clinical Supervision: a Reflective Approach. London: Elsevier Health Sciences. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Supervision | ||||||||
2 | Journal of Clinical Supervision | ||||||||
3 | Journal of Supervision and Training |