Pārlekt uz galveno saturu

Konsultēšanas un problēmu risināšanas metodes supervīzijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.08.2022 16:48:36
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_050LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģijaMērķauditorija:Pedagoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aelita Vagale
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūti studiju kursi: Supervīzijas vēsture un teorijas, Supervizora profesionālā darbība, individuāla supervīzija, Supervīzija grupā, Supevizora personības kvalitātes, Pieaugušo pedagoģijas teorijas un metodes.
Mērķis:
Teorētiski un praktiski apgūt supervīzijas metodes un tehnikas supervīzijas procesam dažādās profesionālajās vidēs, attīstīt prasmi pielietot konsultēšanas mikroprasmes supervīzijā individuāli un grupā reflektīvajā aplī, pilnveidot zināšanas, prasmes un kompetenci par konflikta lomu un nozīmi supervīzijā no supervizora un supervizējamā perspektīvas un piedāvāt apgūt praktiskas intervences konflikta risināšanai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Starppersonu komunikācija. Sociālo un vides faktoru ietekme uz grupu un indivīdu.Lekcijas1.00auditorija
2Supervīzija kā starppersonu saskarsmi veicinošs faktors dažādas profesionālajās vidēs. Ievads praktiskās metodēs supervīzijā. Metodes demonstrācija.Nodarbības1.00auditorija
3Konsultēšana un supervīzija – kopīgais un atšķirīgais. Konsultēšanas mikroprasmju modelis supervīzijā. Konsultēšanas metodes un tehnikas supervīzijā, to izmantošanas iespējas un ierobežojumi.Lekcijas1.00auditorija
4Direktīvie un nedirektīvie paņēmieni. Aktīvās klausīšanās prasmes, atvērtie un slēgtie jautājumi, to konteksts un mērķis konsultēšanā un supervīzijā.Nodarbības1.00auditorija
5Grupu konsultēšana un supervīzija, individuāla konsultēšana un supervīzija – salīdzinājums no supervizora perspektīvas dažādu metožu izmantošanas kontekstā.Lekcijas1.00auditorija
6Dažādu konsultēšanas prasmju pielietošana supervīzijā reflektīvā apļa dažādās daļās.Nodarbības1.00auditorija
7Konfliktu nozīme un loma supervīzijas procesā. Konfliktu tipi, konfliktu reaģēšanas veidi, to risināšanas iespējas supervīzijā.Lekcijas1.00auditorija
8Intervences, metodes un tehnikas konfliktu risināšanā supervīzijā.Nodarbības1.00auditorija
9Supervizora loma un robežas konfliktsituācijās. Konfliktu vadība no supervizora perspektīvas.mediācijas pamatprincipi un to pielietošanaLekcijas1.00auditorija
10Intervences, metodes un tehnikas konfliktu risināšanā supervīzijā.Nodarbības1.00auditorija
11Konfliktu risināšana un to ietekme uz attiecību kvalitāti supervīzijā. Konflikti kā attīstību veicinošs faktors. Supervizora personība un tās ietekme konsultēšanā un konfliktu risināšanā supervīzijā.Lekcijas1.00auditorija
12Metodes demonstrācija. Atgriezeniskā saite.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi lasīt norādītos avotus un literatūru, un sagatavot jautājumus diskusijai lekcijās/nodarbībās. Darba grupās veidot mikroprasmju modeļa aprakstu ar piemēriem dažādas reflektīvā apļa daļās (Maģistrants pēc dotās shēmas apraksta gadījuma risināšanas stratēģiju, izmantojot apgūto konsultēšanas mikroprasmju modeli supervīzijā). Sagatavot divu praktisku metožu aprakstu pēc dotajiem kritērijiem un pēc izvēles demonstrēt vienu no metodēm, iesaistot mācību grupas studentus.
Vērtēšanas kritēriji:
1) Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, ir sagatavoti jautājumi diskusijai par norādīto teorētisko materiālu – 25% no vērtējuma; 2) Atbilstoši prasībām sagatavots, iesniegts un prezentēts gadījuma apraksts (grupas darbs) – 25% no vērtējuma; 3) Iesniegts divu praktisku metožu apraksts (pēc dotā parauga), pēc izvēles demonstrēta viena no šīm metodēm, iesaistot mācību grupas studentus – 50% no vērtējuma.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošais definē un apraksta problēmu risināšanas un konsultēšanas metodes un tehnikas supervīzijā, izprot un izskaidro atšķirības konsultēšanas un supervīzijas procesā. Sistēmiskos jēdzienos apraksta starppersonu komunikāciju dažādās profesionālajās vidēs. Raksturo iespējamos konfliktus supervīzijā, apraksta to veidus, vadības iespējas un mediācijas pamatprincipus. Izskaidro konfliktu risināšanas stratēģijas. Apraksta sociālo, kultūras un vides faktoru ietekmi uz cilvēku.
Prasmes:Praktiski demonstrē konsultēšanas mikroprasmju modeli un metodes un tehnikas dažādas reflektīvā apļa daļās. Atbilstoši dotajam gadījumam izvēlas metodes supervīzijas procesam. Pielieto konfliktu risināšanas stratēģijas mācību grupā lomu spēlēs. Lieto profesionālu terminoloģiju.
Kompetences:Praktiskos mācību uzdevumos pielieto atbilstošas problēmu un konfliktu risināšanas un konsultēšanas metodes un tehnikas, mikroprasmju modeli, sistēmiski apraksta starppersonu komunikāciju dažādos līmeņos. Atpazīst savus resursus un ierobežojumus, ir motivēts paaugstināt savu kompetenci, par to reflektē.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Acu kontakts grupas konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
2Acu kontakts konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
3ApkopošanaB2 - Vidējs līmenis
4Atslēgas vārdu dzirdēšanaB2 - Vidējs līmenis
5Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
6Es/Citi apgalvojumu pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
7FokusēšanaB2 - Vidējs līmenis
8Grupas kontraktsB2 - Vidējs līmenis
9IedrošināšanaB2 - Vidējs līmenis
10IeteikumiB2 - Vidējs līmenis
11Jautājumu uzdošanaB2 - Vidējs līmenis
12Klusuma pauzeB2 - Vidējs līmenis
13KonfrontācijaB2 - Vidējs līmenis
14Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
15Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
16Neatbilstību pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
17Norādījumi / InstrukcijaB2 - Vidējs līmenis
18Novērošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
19ParafrāzeB2 - Vidējs līmenis
20Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
21PašpalīdzībaB2 - Vidējs līmenis
22Profesionālā pašrefleksija konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
23PsihoizglītošanaB2 - Vidējs līmenis
24Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
25Sesijas/konsultācijas strukturēšanaB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Apine, E. (projekta vadītāja). (2007). Supervīzija sociālajā darbā. Supervizora rokasgrāmata. Rīga: Latvijas Universitāte. (akceptējams izdevums)
2 Brigemane, H., Ēreta, K., Klītmanis, K. (2019). “Sistēmiskā konsultēšana piecās kārtās”. Rīga, Ziedu enerģija SIA,
3Ivey, A., Ivey, M., & Zalaquet, C. (2018). Intentional Interviewing & Counseling, Brooks/Cole: Cengage Learning.
4Sudraba, V., Mārtinsone, K. (2019). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Rīga, RSU
5Thomas, F.N. (2012). Solution-focused Supervision. New York : Springer-Verlag. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Bernar, J. M., & Goodyear, R. K. (2014). Fundamentals of Clinical Supervision. (5th ed.). Pearson Education Limited.
2Bite, I., Mārtinsone, K., Sudraba V. (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC, Rīga
3Cox, E.,Bachkirova, T., & Clutterbuck, D.A. (Eds.).(2014). The complete handbook of coaching. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
4Driscoll, J. (2004). Practising Clinical Supervision: a Reflective Approach. London: Elsevier Health Sciences.
Citi informācijas avoti
1Journal of Supervision
2Journal of Clinical Supervision
3Journal of Supervision and Training