Pārlekt uz galveno saturu

Pieaugušo pedagoģijas teorijas un metodes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.08.2022 13:43:43
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_101LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PedagoģijaMērķauditorija:Pedagoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aira Aija Krūmiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Saskarsme, ētika.
Mērķis:
Pilnveidot kompetenci pieaugušo pedagoģijas teorētiskajās pieejās un metodikā, veidojot izpratni par transformatīvās mācīšanās paradigmu un integrāciju pedagoģiskajā praksē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pieaugušo izglītošanās jēdzieni, pieejas un cikli. Pieaugušo izglītības iespējas Latvijā, pasaulē.Lekcijas1.00auditorija
2Andragoģijas koncepts kā indivīda pašrealizācijas iespēja nākotnes prasmju kontekstā.Lekcijas1.00auditorija
3Pieaugušo mācīšanas/mācīšanās procesa teorijas. Mācīšanās kā didaktikas kategorija un attīstības pamats.Lekcijas1.00auditorija
4Pieaugušo mācīšanas/mācīšanās metodoloģiskās pieejas. Didaktiskie modeļi darbā ar klientu.Lekcijas1.00auditorija
5Paradigmu maiņa pieaugušo izglītībā. Transformatīvās mācīšanās paradigma.Lekcijas1.00auditorija
6Pašnoteikta un pašvirzīta mācīšanās. Apvērstā jeb reversā mācīšanās. Izaicinājumi pieaugušo izglītībā nākotnes kontekstā.Lekcijas1.00auditorija
7Pieaugušo izglītības organizācija Latvijā un pasaulē.Nodarbības1.00auditorija
8Pedagoģijas metodes andragoģijas kontekstā (metodes – sinhronās, asinhronās, līdzekļi, lomas), problēmu identifikācija, risinājumi.Nodarbības1.00auditorija
9Pieaugušo pedagoģijas teorijas un metodes digitālajā vidē, darbībā un praksē.Nodarbības2.00auditorija
10Pieauguša cilvēka fiziskās, psihiskās, sociālās attīstības izpausmes izglītošanās procesā. Metakognitīvās aktivitātes praksē.Nodarbības1.00auditorija
11Pedagoģiskā procesa organizācija noteiktā mērķgrupā, resursi, aktivitātes, izvērtējums.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Latvijas un ES politikas plānošanas dokumentu, kas nosaka Latvijas pieaugušo izglītības politiku vai starptautiska zinātniska ar pieaugušo pedagoģijas aktualitātēm saistīta pētījuma rakstveida analīze un kopsavilkuma prezentācija nodarbību laikā. 2. Situācijas pieaugušo pedagoģijā gadījuma analīze un modelēšana, izstrādājot nodarbību plānojumu un satura izklāstu, iekļaujot mācīšanās stilus, aprakstot gadījuma realizāciju ietekmējošos faktorus un norisi, respektējot klienta psiholoģiskās un sociālās vajadzības. Veikt zinātnisko avotu atlasi, saistot ar savas prezentācijas tēmu pieaugušo pedagoģijā. Eksāmenā argumentēti prezentē izstrādāto materiālu MsPowerPoint prezentācijā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva piedalīšanās lekcijās un nodarbībās – 10%. Patstāvīgā darba izpilde rakstveidā (politikas plānošanas dokumenta vai zinātniskā pētījuma analīze un prezentācija) – 30%. Eksāmens (situācijas apraksts supervīzijas gadījuma kontekstā, kas pamatots prakses kontekstā un zinātniskajos rakstos, kurā students apliecina kompetenci pieaugušo pedagoģijas teorētiskajās pieejās un metodikā, kā arī argumentēti MsPowerPoint prezentācijā prezentēts izstrādātais materiāls) – 60%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie zina pieaugušo izglītības nozīmīgākos jēdzienus, mūžizglītības politikas pamatnostādnes; mācīšanas/mācīšanās procesa likumības; orientējas pieaugušo pedagoģijas (andragoģijas) teorijās un metodoloģiskās pieejās.
Prasmes:Klasificē un lieto apgūtos teorētiskos pamatus pieaugušo pedagoģijā; izmanto profesionāli atbilstošu terminoloģiju; diferencē tradicionālās un transformatīvās mācīšanas/mācīšanās pieejas; izvēlas atbilstošus, efektīvus mācīšanas/mācīšanās paņēmienus; interpretē pieaugušo izglītības teorētiskās un praktiskās nostādnes atbilstoši dažādām sociokultūras tendencēm Latvijā un Eiropā.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā students spēj izvēlēties atbilstošāko mācīšanas/mācīšanās pieeju, integrē teorētiskās un praktiskās nostādnes pašvadītā mācīšanās procesā; identificē un integrē apgūtās metakognitīvās prasmes un aktuālās pieaugušo mācīšanās vajadzības supervīzijā nākotnes prasmju kontekstā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Tomlinson, N. (2013). Education, work and identity : themes and perspectives. London ;New York : Bloomsbury. skatīt bibliotēku kopkatalogā
2Jarvis, P. (ed.), (2009). The Routledge International Handbook of Lifelong Learning, London, New York, Routledge.
3Pieaugušo izglītība. (2012) (Sast.K.Matinsone). Rīga: RaKa.
4Supervīzija. Teorija Pētījumi Prakse (2017). (sast. K. Mārtinsone, S. Mihailova) Rakstu krājums. Rīga: RSU, 422.
5Krūmiņa, A.A., Mihailovs I.J. (2020). Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Monogrāfija. Rīga: NordLynx, 204 lpp.
6Tangen, J. L. (2018). Learning styles and supervision: A critical review. Clinical Supervisor, 37(2), 241–256.
7Carlsen, A., & Maslo, E. (2018). “Growing together”: A Latvian retrospective of learning opportunities created in the cooperation among Nordic and Baltic adult educators. International Review Of Education / Internationale Zeitschrift Für Erziehungswi
8Rowe, A. D., & Fitness, J. (2018). Understanding the Role of Negative Emotions in Adult Learning and Achievement: A Social Functional Perspective. Behavioral Sciences (2076-328X), 8(2), 1-N.PAG. doi:10.3390/bs8020027
9Watkins, C. E., Davis, E. C., & Callahan, J. L. (2018). On disruption, disorientation, and development in clinical supervision: a transformative learning perspective. Clinical Supervisor, 37(2), 257.
10Urick, M. (2017). Adapting Training to Meet the Preferred Learning Styles of Different Generations. International Journal of Training and Development, 21(1), 53–59.
11Yee, T. (2018). Supervising East Asian international students:Incorporating culturally responsive supervision into the Integrated Developmental Model. Clinical Supervisor, 37(2), 298–312.
12Selwyn, N., Gorard, S., Furlong, J. (2006) Adult Learning in the Digital Age: Information Technology and Learning Society. Routledge, UK.
Papildu literatūra
1Lieģeniece,D, (2007) Ievads andragoģijā, Rīga, RaKa.
2Bear, A. G. (2012). Technology, Learning, and Individual Differences. Journal Of Adult Education, 41(2), 27-42.
3Illeris, K. (2018). An Overview of the History of Learning Theory. European Journal Of Education, 53(1), 86-101
4Ju, B. (2019). The Roles of the Psychology, Systems and Economic Theories in Human Resource Development. European Journal of Training and Development, 43(1), 132–152.
5Morris, T. H. (2019). Adaptivity Through Self-Directed Learning to Meet the Challenges of Our Ever-Changing World. Adult Learning, 30(2), 56–66.
6FRANCO, M. S. (2019). Instructional Strategies and Adult Learning Theories: An Autoethnographic Study about Teaching Research Methods in a Doctoral Program. Education, 139(3), 178.
7Boghian, I., Cojocariu, V.-M., Popescu, C. V., & Mâţӑ, L. (2019). Game-based learning. Using board games in adult education. Journal of Educational Sciences & Psychology, 9(1), 51–57.
8BIASIN, C. (2018). Transformative Learning: evolutions of the adult learning theory. Revue Phronesis, 7(3), 5–17.
9HOGGAN, C. (2018). The Current State of Transformative Learning Theory: A Metatheory. Revue Phronesis, 7(3), 18–25.
10RTA konferences rakstu krājums. Sabiedrība. Integrācija. Izglītība. (2020) V [5.] daļa, Volume V [5],
Citi informācijas avoti
1EPALE - Eiropas pieaugušo izglītības E-platforma
2ES politika pieaugušo izglītības jomā