.
Psiholoģijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.08.2020 15:54:09
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_116 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Ļubenko | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt iespēju studentiem apgūt psiholoģijas pamata koncepcijas. Ar praktisko nodarbību palīdzību attīstīt studentu kritiskās domāšanas prasmes, veicinot iegūto zināšanu un prasmju psiholoģijā pielietošanu turpmākajā profesionālajā darbībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija. Biopsihosociālais modelis veselības izpratnē. Psiholoģisko faktoru nozīme darbā ar pacientiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Apziņa un psihiskie procesi (uztvere, atmiņa, domāšana) un to ietekme uz pacienta esošo stāvokli, mijiedarbību ar ārstniecības personu. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Mācīšanās psiholoģiskie aspekti: mācīšanās formas. Pastiprinātāji un sodi jaunu uzvedības veidu apgūšanā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Vajadzības, motivācija. Vienots motivācijas modelis. Pašefektivitāte, tās nozīme un veicināšanas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Emocijas: primārās un sekundārās emocijas, emociju funkcijas un to loma ikdienā un rehabilitācijas procesā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Stress un stresa pārvarēšana. Uz problēmu fokusēta un uz emocijām fokusēta. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Noslēguma lekcija. Apgūtā materiāla nostiprināšana. Neskaidrie jautājumi un gadījumu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Psihologa, psihiatra, psihoterapeita funkcijas. Psihologa atzinumi par pacienta psihiskiem procesiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Darbs ar dažādām pacientu grupām. Studentu prezentācijas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija. Biopsihosociālais modelis veselības izpratnē. Psiholoģisko faktoru nozīme darbā ar pacientiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Apziņa un psihiskie procesi (uztvere, atmiņa, domāšana) un to ietekme uz pacienta esošo stāvokli, mijiedarbību ar ārstniecības personu. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Mācīšanās psiholoģiskie aspekti: mācīšanās formas. Pastiprinātāji un sodi jaunu uzvedības veidu apgūšanā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Vajadzības, motivācija. Vienots motivācijas modelis. Pašefektivitāte, tās nozīme un veicināšanas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Emocijas: primārās un sekundārās emocijas, emociju funkcijas un to loma ikdienā un rehabilitācijas procesā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Stress un stresa pārvarēšana. Uz problēmu fokusēta un uz emocijām fokusēta. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Noslēguma lekcija. Apgūtā materiāla nostiprināšana. Neskaidrie jautājumi un gadījumu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Psihologa, psihiatra, psihoterapeita funkcijas. Psihologa atzinumi par pacienta psihiskiem procesiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti lasa norādītos literatūras avotus, iepazīstas ar metodiskajiem materiāliem, videolekcijām; atbild uz testa pārbaudes jautājumiem par katru no tēmām; aktīvi piedalās noslēguma lekcijā un praktiskajās nodarbībās, argumentēti diskutē par apgūto materiālu; strādājot mazajās grupās sagatavo un iesniedz klīniskā gadījuma analīzi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējums ir kumulatīvs vērtējums, kuru veido atzīmes šajos uzdevumos: 1. Noskatītas videolekcijas un sniegtas atbildes uz pašpārbaudes jautājumiem (35%). 2. Piedalīšanās noslēguma lekcijā un grupas uzdevuma izpilde (25%). 3. Klīniska gadījuma analīze (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti raksturo biopsihosociālo pieeju veselības izpratnē; atpazīst cilvēka psihiskās īpašības un stāvokļus, psihiskos procesus; raksturo emociju saistību ar kognitīvajiem procesiem; apraksta vajadzību un motivācijas jēdzienus, zina pašefektivitātes stiprināšanas veidus; izprot stresa pārvarēšanas nozīmīgumu; zina personības iezīmes. | ||||||||
Prasmes: | Studenti izprot atšķirības starp psihologa, psihiatra, psihoterapeita profesijām; apraksta psihiskos procesus, stāvokļus un īpašības, vajadzības un motīvus, balstoties uz iegūtajām zināšanām; atpazīst un raksturo dažādas emocijas un jūtas; izprot dažādu faktoru ietekmi uz indivīda veselību; izmanto kritiskās domāšanas spējas, analizējot klīniskos gadījumus. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot apgūtās zināšanas par psiholoģijas pamatiem, studenti analizē klīniskos gadījumus, spēj identificēt sociālos un psiholoģiskos faktorus, kuri var ietekmēt indivīda veselības stāvokli, līdzestību un ārstēšanas rezultātu; analizējot klīnisko gadījumu, spēj argumentēti diskutēt, operējot ar vispārīgās psiholoģijas pamatjēdzieniem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | K.Mārtinsone, V.Sudraba (Red.). (2019). Veselības psiholoģija: Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Kennedy, P. (Ed.). (2012). The Oxford handbook of rehabilitation psychology. Oxford University Press. | ||||||||
2 | Edelman, R. (Ed.) (2006). Psychosocial Aspects of the Health Care Process. Pearson Education. |