Pārlekt uz galveno saturu

Vizuāli plastiskās mākslas terapija I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.09.2022 10:56:44
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_146LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:6.00ECTS:9.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Elīna Akmane
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati; Izvērtēšanas principi un process mākslu terapijā.
Mērķis:
Attīstīt radošo potenciālu vizuāli plastiskās mākslas (VPM) izteiksmē, sekmēt savas mākslas radīšanas pieredzes apzināšanu un izvērtēšanu, iepazīstināt ar mākslas valodu. Attīstīt spontanitāti, radošumu, pašrefleksijas spējas. Attīstīt zināšanas, prasmes un kompetenci par mākslas valodu, zīmju, tēlu, simbolu, metaforu izmantošanu, interpretāciju, simboliskās nozīmes atklāšanas metodēm mākslas terapijā. Attīstīt izpratni par VPMT vēsturiskās attīstības gaitu Latvijā un pasaulē. Attīstīt izpratni par teorētisko nostādņu daudzveidību un pamatprincipiem. Attīstīt prasmi izvēlēties un lietot klientu/pacientu grupas specifikai un funkcionēšanas grūtībām atbilstošus uz mākslu balstītus izvērtēšanas un novērtēšanas instrumentus, veidot izpratni par mākslas terapijas rezultātu novērtēšanas kritērijiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Mākslas materiāli. Mākslas terapijā izmantojamie mākslas materiāli, to īpašības un ietekme uz mākslas darba radīšanas un terapeitisko procesu. Slapji/plūdīgi mākslas materiāli un to īpašības. Sausi/cieti mākslas materiāli un to īpašības. Mākslas terapijā izmantotās tehnikas – zīmēšanas, gleznošanas, veidošanas, kolāžas, digitālās tehnikas. Mākslinieku radīto mākslas darbu, muzeju krājumu resursu izmantošana mākslas terapijā. Dabas resursu izmantošana mākslas terapijā. Eko mākslas terapija.Lekcijas3.00auditorija
2Mākslas darba izpēte. Mākslas darba radīšanas procesa novērojums, izpēte.Nodarbības3.00auditorija
3Mākslas darba elementi. Mākslas darba analīze – formālo elementu iepazīšana.Lekcijas3.00auditorija
4Mākslas valoda – neverbāla komunikācija, izteiksmes līdzekļi, simbols, zīme, tēls, metafora mākslas terapijā.Nodarbības3.00auditorija
5Vizuāli plastiskās mākslas terapijas vēsturiskā attīstība pasaulē un Latvijā.Nodarbības3.00auditorija
6Psihodinamiskā/analītiskā pieeja mākslas terapijā. Attīstības pieeja mākslas terapijā.Lekcijas3.00auditorija
7Kognitīvi - biheiviorālā pieeja mākslas terapijā. Humānistiskā pieeja mākslas terapijā.Lekcijas3.00auditorija
8Sistēmiskā pieeja mākslas terapijā. Integratīvi eklektiskā pieeja mākslas terapijā.Nodarbības3.00auditorija
9Uz mākslu balstīta izvērtēšana mākslas terapijā. Mākslas terapijas sesijās radīto darbu analīze un interpretācija. Izvērtēšanas instrumentu vēsturiskā attīstība un dažādība. To trūkumi un perspektīvas. Adaptācija Latvijā.Lekcijas3.00auditorija
10Uz mākslu balstītas izvērtēšanas instrumenti "Mākslas terapijas formālo elementu skala" (The Formal Elements Art Therapy Scale) un zīmējums "Cilvēks, kurš plūc ābolu no koka" (Person Picking an Apple from a Tree), "Tilta zīmējums" (The Bridge Drawing).Nodarbības3.00auditorija
11Uz mākslu balstīti izvērtēšanas instrumenti "Silveres zīmējumu tests" (Silver Drawing Test), "Uzzīmē stāstu" (Draw a Story), "Putna ligzdas zīmējums" (The Bird's Nest Drawing).Lekcijas3.00auditorija
12Uz mākslu balstīts izvērtēšanas instruments "Sejas stimulu novērtējums" (Face Stimulus Assessment), "Mākslas ekspresijas pakāpenisko līmeņu modelis" (MEPL) (Expressive Therapies Continuum (ETC)).Nodarbības3.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgais darbs kursa daļā "Mākslas radīšana VPMT" 1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus. 2. Radīt divus mākslas darbus septiņās dažādās VPMT tehnikās: zīmēšanas, gleznošanas, veidošanas, kolāžas, digitālā tehnikā, mākslas darbus, izmantojot muzeju krājumu un dabas resursus. 3. Veikt ierakstus profesionālās izaugsmes dienasgrāmatā, reflektējot par personiski gūto pieredzi darbā ar dažādiem mākslas materiāliem un tehnikām. Apzināties savas mākslinieciskās izteiksmes priekšrocības un ierobežojumus. 4. Gatavoties noslēguma prezentācijai. Patstāvīgais darbs kursa daļā "VPMT vēsture Latvijā un pasaulē, teorētiskās pieejas" 1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus. 2. Lasīt literatūru un veikt 3 zinātnisko pētījumu analīzi saskaņā ar prasībām. 3. Gatavoties noslēguma kontroldarbam par kursa daļas saturu. Patstāvīgais darbs kursa daļā "Izvērtēšana VPMT" 1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus. 2. Gatavot patstāvīgo darbu - veikt izvērtēšanu 2 klientiem/pacientiem (dažādām vecuma grupām), izmantojot klientam/pacientam piemērotu uz mākslu balstītu izvērtēšanas instrumentu. 3. Gatavoties noslēguma testam par kursa daļas saturu. Studiju kursa noslēgumā studentam ir jāsniedz studiju kursa novērtējums.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Studiju kursa daļā "Mākslas radīšana VPMT": Divdesmit viena mākslas darba radīšana (trīs mākslas darbi septiņās dažādās mākslas tehnikās) (sastāda 40% no kursa daļas vērtējuma). Profesionālās izaugsmes dienasgrāmatas rakstīšana (sastāda 20% no kursa daļas vērtējuma). Noslēgumā – prezentācija, kurā atspoguļoti radītie mākslas darbi, padziļināti izpētīti, analizēti paša studenta 3 radītie mākslas darbi (sastāda 40% no kursa daļas vērtējuma). 2. Studiju kursa daļā "VPMT vēsture Latvijā un pasaulē, teorētiskās pieejas": (1) 3 zinātnisko pētījumu analīze (sastāda 40% no kursa daļas vērtējuma). Par katru tabulas aizpildīto aili (kopā 5 ailes/5 kritēriji) iespējams saņemt 2 punktus: 0 – nav izpildīts 1- daļēji izpildīts 2 – pilnībā izpildīts Par vienu tabulu kopā iespējams saņemt 10 punktus. Par trīs pētījumiem kopā iespējams saņemt 30 punktus. 30 punkti – 10 balles 29 punkti – 9 balles 28 punkti – 8 balles 25 - 27 punkti – 7 balles 22 – 24 punkti – 6 balles 19 – 21 punkti – 5 balles 14 – 18 punkti – 4 balles 9 – 13 punkti – 3 balles 5 – 8 punkti – 2 balles 1 – 4 punkti – 1 balle (2) Noslēguma kontroldarbs (7 jautājumi) par VPMT vēsturi Latvijā un pasaulē un teorētiskajām pieejām (sastāda 60% no kursa daļas vērtējuma). Kontroldarba vērtēšana Par katru atbildētu jautājumu var saņemt 2 punktus. 0 punkti – nav atbildēts 1 punkts – daļēji atbildēts. Jautājums atbildēts daļēji vai pārāk plaši, pazaudējot fokusu uz jautājuma pamata būtību. 2 punkti – pilnībā atbildēts. Jautājums atbildēts precīzi, strukturēti, koncentrēti. Kopā: 14 punkti 14 punkti – 10 balles 13 punkti – 9 balles 12 punkti – 8 balles 11 punkti – 7 balles 10 punkti – 6 balles 9 punkti – 5 balles 8 punkti – 4 balles 0-7 punkti – nav ieskaitīts 3. Studiju kursā "Izvērtēšana VPMT": 1. Divu klientu/pacientu izvērtēšana ar dažādiem uz mākslu balstītiem izvērtēšanas instrumentiem un izvērtēšanas rezultātu dokumentēšana protokolā, prezentācija par viena klienta/pacienta izvērtēšanu (sastāda 50% no kursa daļas vērtējuma). 3. Noslēguma tests par uz mākslu balstītiem izvērtēšanas instrumentiem (sastāda 50% no kursa daļas vērtējuma).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Visā studiju kursā “Vizuāli plastiskās mākslas terapija I”: nosauc un raksturo dažādas VPMT tehnikas; nosauc un raksturo uz mākslu balstītos izvērtēšanas un novērtēšanas instrumentus, izskaidro un pamato to pielietojumu dažādām pacientu/klientu grupām; definē vispārējos jēdzienus profesijas kontekstā; izprot ētiskos apsvērumus attiecībā uz izvērtēšanu un novērtēšanu; nosauc faktus par VPMT attīstības vēsturi; izskaidro dažādu psiholoģijas un psihoterapijas teoriju pamatprincipus, izskaidro zīmes, tēla, simbola, metaforas kopīgās un atšķirīgās pazīmes; raksturo simbola daudzveidīgās nozīmes.
Prasmes:Visā studiju kursā “Vizuāli plastiskās mākslas terapija I”: rada darbus dažādās VPMT tehnikās; apraksta un izvērtē savu mākslas izteiksmes pieredzi un mākslas valodu; pielieto izvērtēšanas un novērtēšanas instrumentus saistībā ar dažādām klientu/pacientu grupām; analizē iegūtos rezultātus; analizē informācijas avotus par teorētiskām pieejām; izvēlas teorētiskajai koncepcijai vispiemērotāko gadījumu, sasaista to ar atbilstošu klientu/pacientu mērķgrupu; izprot dažādu teorētisko pieeju specifiku un prot piemērot atbilstošāko pieeju darbam ar konkrētu klientu/pacientu grupu; nosauc teorētiskajai pieejai atbilstošas specifiskas metodes/tehnikas mākslā; apkopo literatūras avotos atrodamas simbolu universālās nozīmes un sasaista ar personisko simbola nozīmi; analītiskā veidā raksturo simbola nozīmes paplašināšanos un transformāciju; atpazīst un izdala stāstījumā un radošā darbā metaforas un metaforiskus salīdzinājumus.
Kompetences:Visā studiju kursā “Vizuāli plastiskās mākslas terapija I”: Spēj izmantot dažādas VPMT tehnikas, paskaidrot un demonstrēt tehniskos paņēmienus; integrē mākslinieciskās izteiksmes elementu kvalitātes savu un citu mākslas darbu analīzē; izvērtēt savas mākslinieciskās izteiksmes priekšrocības un ierobežojumus; izmanto un pamato konkrēta iz(no)vērtēšanas instrumentu lietojumu, atbilstoši izvēlas un izmanto klienta/pacienta vajadzībām, vecumposmam un darba vides specifikai atbilstošus izvērtēšanas un novērtēšanas instrumentus atbilstoši mākslas terapijas medicīniskajām tehnoloģijām; integrē un pamato teorētisko pieeju lietojumu atbilstoši klienta/pacienta grupai; formulē un izskaidro teorētisko pieeju konceptu izpausmi mākslas terapijā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Hogan, S. 2016. Art Therapy Theories: A Critical Introduction. London; New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
2Mārtinsone, K. un Krevica, E. 2014. Mākslu terapija dažādām klientu/ pacientu grupām. Rīga: Rīgas Stradiņa Universitāte.
3Edwards, D. 2014. Art Therapy. 2nd edition. Thousand Oaks, CA: SAGE.
4Case, C. & Dalley, T. 2013. The Handbook of Art Therapy. Hove, East Sussex: Routledge.
Papildu literatūra
1Burt, H. (Eds.) 2012. Art Therapy and Postmodernism: Creative Healing Through a Prism. London, Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
2Mākslu terapija. 2011. Sast. Mārtinsone K. – Rīga: RaKa.
3Moon, C. H. (Eds). 2010. Materials & Media in Art Therapy, Critical Understandings of Diverse Artisctic Vocabularies. New York: Routledge.
4Mākslas terapija: teorija un prakse. 2009. Red. Mārtinsone, K. (sast.) Rīga: Drukātava.
5Moon, B.L. 2009. Existential Art Therapy: The Canvas Mirror. Springfield: Charles C. Thomas.
6Moon, B.L. 2008. Introduction to Art Therapy: Faith in the Product. Springfield: Charles C. Thomas.
7Hass-Cohen, N., & Carr, R. (Eds). 2008. Art Therapy and Clinical Neuroscience. London, Philadelphia: Jessika Kingsley Publishers.
8Malchiody C.A. 2007. The Art Therapy Sourcebook, McGraw-Hill.
9Moon, B.L. 2007. The Role of Metaphor in Art Therapy. Springfield, Illinois: Charles C Thomas Publisher Ltd.
10Gilroy, A. 2006. Art Therapy, Research and Evidence-based Practice. London: Sage Publications.
11Moon, B.L. 2015. Ethical Issues in Art Therapy. Springfield: Charles C. Thomas.
12Brooke, S.L. 2006. Creative Arts Therapies Manual. Springfield: Charles C.Thomas publishers.
13Arrington, B. D. 2001. Home Is Where The Art Is: an art therapy approach to family therapy. Springfield: Charles C.Thomas Publishers.
14Shaverien, J. 1999. The Revealing Image: analytical art psychotherapy in theory and practice. London : Jessica Kingsley Publishers.