.
Prakse IV (kvalifikācijas prakse)
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.05.2022 09:05:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_172 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 16.00 | ECTS: | 24.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija; Pieaugušo pedagoģija | Mērķauditorija: | Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Baiba Pumpiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 31 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 62 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Individuālā supervīzija, Konsultēšanas un problēmu risināšanas metodes supervīzijā, Supervīzija grupā, Intervīzijas grupa, Komandas un organizācijas supervīzija, Supervizora personības kvalitātes, Prakse I, II, III. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt un pilnveidot supervizora profesijai nepieciešamās zināšanas, prasmes un kompetenci, lai profesionāli izmantotu konsultēšanas metodes un rezultātu novērtēšanu, atbilstoši supervizējamā/supervizējamo vajadzībām un profesionālās vides specifikai, kā arī ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Patstāvīgas pārraudzītas supervīziju prakses uzsākšana. Kontrakta slēgšana. Supervīzijas process un atgriezeniskā saite. Protokols. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pārraudzīta prakse – profesionālo prasmju attīstīšana supervīzijas vadīšanai dažādās vidēs, individuāli un grupā. Prakses supervīzija. Savas darbības analīze, savu prasmju un kompetences novērtējums. Gadījumu prezentācija. Diskusija par izvēlēto teoriju un metodēm. | Nodarbības | 31.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti supervizora pārraudzībā, atbilstoši situācijai un pasūtījumam, veic izvērtējumu, vada supervīzijas procesu, izvēloties piemērotas darba metodes. Veic savas darbības protokolēšanu. Raksturo formulētos supervīziju efektivitātes novērtēšanas kritērijus. Raksta profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu. Rakstiski sagatavo divu supervīzijas gadījumu (individuāli un grupa vai komanda) aprakstus, atbilstoši kritērijiem un pēc dotās shēmas, tos prezentē. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) Students nodarbībās piedalās aktīvi, analizē savu darbību, reflektē par savu un citu profesionālo darbu. 2) Supervīziju protokoli atbilst prasībām, ir korekti aizpildīti. 3) Sagatavotas un prezentētas divas gadījumu analīzes, ietverot atbilstošu teorētisko pamatojumu. Gadījuma analīzē norādīts supervīzijas sākotnējais mērķis/jautājums; īss supervīzijas apraksts (galvenie pagrieziena punkti); supervizora kontrtransference; paralēlie procesi; analizēts, vai tika sasniegts supervīzijas mērķis (pamatot, arī tad, ja netika sasniegts); kāds ir supervīzijas rezultāts. Gadījumu analīze uzrakstīta viegli saprotamā un profesionālā valodā. Apkopota nozīmīgākā informācija, kas ir loģiski sakārtota, argumentēta un pamatota ar daudzveidīgu literatūru. Tekstā korekti noformētas atsauces APA stilā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Prakse) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Salīdzina un izvērtē dažādas supervīzijas koncepcijas, veidus, formas un modeļus; raksturo pieaugušo izglītības teorijas, modeļus un metodes supervīzijas kontekstā; definē un apraksta supervīzijas procesu, sasniedzamo rezultātu un tā novērtējumu individuāli/grupā/organizācijā; raksturo un pamato supervīzijas metodes un tehnikas darbam individuāli/grupā/organizācijā; skaidro nepieciešamību pilnveidot supervizējamā profesionālās grūtības, vajadzības un resursus individuāli/grupā/organizācijā un plāno supervīzijas procesu un sasniedzamos rezultātus. | ||||||||
Prasmes: | Pielieto personai, grupai vai organizācijai piemērotas metodes supervīzijas procesā, veidojot radošu, strukturētu vidi un pamatojoties uz pieaugušo izglītības modeļiem; attīsta supervizējamo pašnovērtējuma, analītiskās, pašrefleksijas un pašregulācijas iemaņas, kas palīdz patstāvīgi risināt profesionālās problēmas; analizē un novērtē supervīzijas procesa attīstību un efektivitāti, noformē supervīzijas dokumentāciju. | ||||||||
Kompetences: | Patstāvīgi organizē, administrē un vada supervīzijas procesu individuālā/grupu/komandu/organizāciju līmenī, izprotot profesionālās vides specifiku un pielietojot atbilstošas metodes; patstāvīgi noformē ar supervīziju saistīto dokumentāciju, ievērojot darba tiesiskās attiecības, fizisko personu datu aizsardzības un darba aizsardzības noteikumus; praksē īsteno ētisko atbildību, izprotot savas darbības iespējamo ietekmi uz indivīdu, grupu, komandu vai organizāciju. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Acu kontakts grupas konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Acu kontakts konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Apkopošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Atgriezeniskā saite | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Atslēgas vārdu dzirdēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
7 | Es/Citi apgalvojumu pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
8 | Fokusēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
9 | Grupas kontrakts | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
10 | Iedrošināšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
11 | Ieteikumi | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
12 | Jautājumu uzdošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
13 | Klusuma pauze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
14 | Konfrontācija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
15 | Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
16 | Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
17 | Neatbilstību pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
18 | Norādījumi / Instrukcija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
19 | Novērošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
20 | Parafrāze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
21 | Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
22 | Pašpalīdzība | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
23 | Profesionālā pašrefleksija konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
24 | Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
25 | Sesijas/konsultācijas strukturēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K. un Mihailova, S. (Sast.). (2017). Supervīzija: teorija, pētījumi un prakse. Rīga: RSU | ||||||||
2 | Fleming, I., & Steen, L. (2012). Supervision and clinical psychology : Theory, practice and perspectives / edited by Ian Fleming and Linda Steen. (2nd ed.). Hove, East Sussex: Routledge. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Aasheim, L.L. (2012). Practical clinical supervision for counselors: an experiential guide. New York, NY: Springer. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Proctor, B. (2008). Group Supervision: A Guide to Creative Practice. (2nd ed.). London: SAGE Publications Ltd. (Jaunāks izdevums nav izdots) | ||||||||
5 | Thomas, F.N. (2013). Solution-focused Supervision. New York: Springer-Verlag. | ||||||||
6 | Pumpiņa, B. (Sast.). (2021.) Supervīzija izglītības vidē. Rīga: RSU | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Carroll, M. (2014). Effective supervision for the helping professions. Thousand Oaks, CA: SAGE. | ||||||||
2 | Mārtinsone, K. (Sast.) (2010). Supervīzija un tās specifika mākslu terapijā. Rīga: Drukātava. | ||||||||
3 | Supervīzija sociālajā darbā. Supervizora rokasgrāmata. (2007). Rīga: Latvijas Universitāte | ||||||||
4 | Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Supervision | ||||||||
2 | Journal of Clinical Supervision | ||||||||
3 | Journal of Supervision and Training |