Pārlekt uz galveno saturu

Prakse IV (kvalifikācijas prakse)

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.05.2022 09:05:03
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_172LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:16.00ECTS:24.00
Zinātnes nozare:Pedagoģija; Pieaugušo pedagoģijaMērķauditorija:Pedagoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Baiba Pumpiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)31Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas62
Kopā kontaktstundas64
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Individuālā supervīzija, Konsultēšanas un problēmu risināšanas metodes supervīzijā, Supervīzija grupā, Intervīzijas grupa, Komandas un organizācijas supervīzija, Supervizora personības kvalitātes, Prakse I, II, III.
Mērķis:
Attīstīt un pilnveidot supervizora profesijai nepieciešamās zināšanas, prasmes un kompetenci, lai profesionāli izmantotu konsultēšanas metodes un rezultātu novērtēšanu, atbilstoši supervizējamā/supervizējamo vajadzībām un profesionālās vides specifikai, kā arī ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Patstāvīgas pārraudzītas supervīziju prakses uzsākšana. Kontrakta slēgšana. Supervīzijas process un atgriezeniskā saite. Protokols.Lekcijas1.00auditorija
2Pārraudzīta prakse – profesionālo prasmju attīstīšana supervīzijas vadīšanai dažādās vidēs, individuāli un grupā. Prakses supervīzija. Savas darbības analīze, savu prasmju un kompetences novērtējums. Gadījumu prezentācija. Diskusija par izvēlēto teoriju un metodēm.Nodarbības31.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti supervizora pārraudzībā, atbilstoši situācijai un pasūtījumam, veic izvērtējumu, vada supervīzijas procesu, izvēloties piemērotas darba metodes. Veic savas darbības protokolēšanu. Raksturo formulētos supervīziju efektivitātes novērtēšanas kritērijus. Raksta profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu. Rakstiski sagatavo divu supervīzijas gadījumu (individuāli un grupa vai komanda) aprakstus, atbilstoši kritērijiem un pēc dotās shēmas, tos prezentē.
Vērtēšanas kritēriji:
1) Students nodarbībās piedalās aktīvi, analizē savu darbību, reflektē par savu un citu profesionālo darbu. 2) Supervīziju protokoli atbilst prasībām, ir korekti aizpildīti. 3) Sagatavotas un prezentētas divas gadījumu analīzes, ietverot atbilstošu teorētisko pamatojumu. Gadījuma analīzē norādīts supervīzijas sākotnējais mērķis/jautājums; īss supervīzijas apraksts (galvenie pagrieziena punkti); supervizora kontrtransference; paralēlie procesi; analizēts, vai tika sasniegts supervīzijas mērķis (pamatot, arī tad, ja netika sasniegts); kāds ir supervīzijas rezultāts. Gadījumu analīze uzrakstīta viegli saprotamā un profesionālā valodā. Apkopota nozīmīgākā informācija, kas ir loģiski sakārtota, argumentēta un pamatota ar daudzveidīgu literatūru. Tekstā korekti noformētas atsauces APA stilā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Aizstāvēšana (Prakse)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Salīdzina un izvērtē dažādas supervīzijas koncepcijas, veidus, formas un modeļus; raksturo pieaugušo izglītības teorijas, modeļus un metodes supervīzijas kontekstā; definē un apraksta supervīzijas procesu, sasniedzamo rezultātu un tā novērtējumu individuāli/grupā/organizācijā; raksturo un pamato supervīzijas metodes un tehnikas darbam individuāli/grupā/organizācijā; skaidro nepieciešamību pilnveidot supervizējamā profesionālās grūtības, vajadzības un resursus individuāli/grupā/organizācijā un plāno supervīzijas procesu un sasniedzamos rezultātus.
Prasmes:Pielieto personai, grupai vai organizācijai piemērotas metodes supervīzijas procesā, veidojot radošu, strukturētu vidi un pamatojoties uz pieaugušo izglītības modeļiem; attīsta supervizējamo pašnovērtējuma, analītiskās, pašrefleksijas un pašregulācijas iemaņas, kas palīdz patstāvīgi risināt profesionālās problēmas; analizē un novērtē supervīzijas procesa attīstību un efektivitāti, noformē supervīzijas dokumentāciju.
Kompetences:Patstāvīgi organizē, administrē un vada supervīzijas procesu individuālā/grupu/komandu/organizāciju līmenī, izprotot profesionālās vides specifiku un pielietojot atbilstošas metodes; patstāvīgi noformē ar supervīziju saistīto dokumentāciju, ievērojot darba tiesiskās attiecības, fizisko personu datu aizsardzības un darba aizsardzības noteikumus; praksē īsteno ētisko atbildību, izprotot savas darbības iespējamo ietekmi uz indivīdu, grupu, komandu vai organizāciju.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Acu kontakts grupas konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
2Acu kontakts konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
3ApkopošanaB2 - Vidējs līmenis
4Atgriezeniskā saiteB2 - Vidējs līmenis
5Atslēgas vārdu dzirdēšanaB2 - Vidējs līmenis
6Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
7Es/Citi apgalvojumu pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
8FokusēšanaB2 - Vidējs līmenis
9Grupas kontraktsB2 - Vidējs līmenis
10IedrošināšanaB2 - Vidējs līmenis
11IeteikumiB2 - Vidējs līmenis
12Jautājumu uzdošanaB2 - Vidējs līmenis
13Klusuma pauzeB2 - Vidējs līmenis
14KonfrontācijaB2 - Vidējs līmenis
15Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
16Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
17Neatbilstību pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
18Norādījumi / InstrukcijaB2 - Vidējs līmenis
19Novērošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
20ParafrāzeB2 - Vidējs līmenis
21Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
22PašpalīdzībaB2 - Vidējs līmenis
23Profesionālā pašrefleksija konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
24Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
25Sesijas/konsultācijas strukturēšanaB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone, K. un Mihailova, S. (Sast.). (2017). Supervīzija: teorija, pētījumi un prakse. Rīga: RSU
2Fleming, I., & Steen, L. (2012). Supervision and clinical psychology : Theory, practice and perspectives / edited by Ian Fleming and Linda Steen. (2nd ed.). Hove, East Sussex: Routledge. (akceptējams izdevums)
3Aasheim, L.L. (2012). Practical clinical supervision for counselors: an experiential guide. New York, NY: Springer. (akceptējams izdevums)
4Proctor, B. (2008). Group Supervision: A Guide to Creative Practice. (2nd ed.). London: SAGE Publications Ltd. (Jaunāks izdevums nav izdots)
5Thomas, F.N. (2013). Solution-focused Supervision. New York: Springer-Verlag.
6Pumpiņa, B. (Sast.). (2021.) Supervīzija izglītības vidē. Rīga: RSU
Papildu literatūra
1Carroll, M. (2014). Effective supervision for the helping professions. Thousand Oaks, CA: SAGE.
2Mārtinsone, K. (Sast.) (2010). Supervīzija un tās specifika mākslu terapijā. Rīga: Drukātava.
3Supervīzija sociālajā darbā. Supervizora rokasgrāmata. (2007). Rīga: Latvijas Universitāte
4Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC
Citi informācijas avoti
1Journal of Supervision
2Journal of Clinical Supervision
3Journal of Supervision and Training