.
Saskarsmes psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.10.2022 09:24:43
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_248 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Sociālā psiholoģija | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aelita Vagale | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Profesionālie studiju kursi, psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt zināšanas par saskarsmi un saskarsmes līdzekļiem profesionālā vidē. Saskarsmes treniņā pilnveidot prasmes sarunai ar klientu. Attīstīt iemaņas sarunā ar klientu ievākt dzīves vēsturi un identificēt klienta galvenās problēmas; apgūt motivēšanas pamatprasmes, izmantojot motivējošās intervijas principus. Atpazīt un izprast klientu tipus un motīvus dzīvesveida izmaiņām. Atpazīt konfliktu, konflikta pazīmes, novērtēt konflikta nozīmi un pielietot tā risināšanas prasmes. Izprast un atpazīt profesionālās izdegšanas riskus, prast pielietot profilakses metodes izdegšanas risku mazināšanai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Saskarsme e-vidē un sociālajos tīklos, atbilstoši profesijas ētikas standartiem;. Saskarsmes līdzekļi. Uztvere, tās veidi. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu personības tipi un motīvi dzīvesveida izmaiņām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Klienta galveno problēmu identificēšana ievācot dzīves vēsturi. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, klienta motivēšana. Veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Saskarsme e-vidē un sociālajos tīklos, atbilstoši profesijas ētikas standartiem;. Saskarsmes līdzekļi. Uztvere, tās veidi. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu personības tipi un motīvi dzīvesveida izmaiņām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Klienta galveno problēmu identificēšana ievācot dzīves vēsturi. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, klienta motivēšana. Veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. seminārs katrā nodarbībā. Gatavoties diskusijām mazās grupās par nodarbības tēmu, iepazīties ar doto literatūru, veikt novērojumus profesionālā vidē. Prasības – pirms lekcijas un nodarbības iepazīties ar literatūru par noteikto tēmu un veikt novērojumu profesionālā vidē. Piedāvāt situācijas diskusijai un lomu spēlēm. 2. Rakstīt un iesniegt profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu. Prasības – pēc katras nodarbības students veic īsu tēmas aprakstu, atzīmējot savas stiprās un pilnveidojamās prasmes profesionālajā saskarsmē, kas saistītas ar apskatīto tēmu, kā arī galvenās atziņas komunikācijai ar klientiem. 3. Eseja "Klientu motivācija pārmaiņām un manas prasmes motivācijas veicināšanai". Prasības – izmantojot ierakstus profesionālās izaugsmes dienasgrāmatā un literatūras avotus, students divu A 4 lpp. apjomā (Times New Roman 12, ne mazāk kā 680 vārdi) raksta un nodod eseju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Aktīva dalība lekcijās un semināros – 25% no vērtējuma 2. Profesionālās izaugsmes dienasgrāmatas ieraksts par katru nodarbību – 25% no vērtējuma 3. Nodota eseja "Klientu motivācija pārmaiņām un manas prasmes motivācijas veicināšanai" – 50% no vērtējuma | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti raksturo saskarsmes komponentus, kas ir pamatā kontakta dibināšanai un uzturēšanai ar klientu, atpazīst un izprot klientu personības tipus un motīvus dzīvesveida izmaiņām. Identificē klienta galvenās problēmas. Pārzina pārmaiņu soļus, veselības uzvedības transteorētiskā modeļa ietvaros. Uzskaita personības tipu galvenās pazīmes. Definē konflikta pazīmes, apraksta profesionālās izdegšanas riskus, pazīmes un profilakses paņēmienus. | ||||||||
Prasmes: | Lomu spēlēs pielieto aktīvo klausīšanos, profesionāli vada sarunu ar klientu, prot ievākt īsu dzīves vēsturi, kā arī vada motivējošo interviju. Atpazīst klienta veselības uzvedības pārmaiņu procesu. Lomu spēlēs pielieto konflikta risināšanas prasmes. Prot identificēt situācijas, kas rada izdegšanas risku. Izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus. Atpazīst pilnveidojamās prasmes profesionālajā saskarsmē. Saskarsmē demonstrē profesijas ētikas standartu atbilstošu izpratni | ||||||||
Kompetences: | Studenti diferencē komunikāciju ar dažādām klientu grupām dažādās vidēs, tai skaitā e-vidē, personības tipiem un pamato/raksturo savu izvēli; novērtē klienta motivāciju un nepieciešamību pielietot motivējošo interviju. Lieto aktīvās klausīšanās un motivēšanas prasmes atbilstoši klienta veselības uzvedības pārmaiņu procesam Atšķir dažādu konfliktsituāciju pazīmes, izmanto stratēģijas to risināšanai. Pārzina un izmanto profilakses metodes profesionālās izdegšanas risku mazināšanai. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Acu kontakts konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Apkopošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Atslēgas vārdu dzirdēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Fokusēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Iedrošināšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
7 | Ieteikumi | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
8 | Jautājumu uzdošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
9 | Klusuma pauze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
10 | Konfrontācija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
11 | Neatbilstību pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
12 | Norādījumi / Instrukcija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
13 | Novērošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
14 | Parafrāze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
15 | Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
16 | Pašpalīdzība | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
17 | Psihoizglītošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
18 | Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU. ( 2. nodaļa,3.nodaļa, 4. nodaļa, 5.1.nodaļa) | ||||||||
2 | Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija (no 127.-214.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
3 | Moore, M., Highstein, G., Tschannen-Moran, B., Silverio, G. (2013). Mastering change : a coach's to using the transtheoretical model (chapter 3). South Kingstown | ||||||||
4 | Morgan K., Sandreman R. (2021). Practical Health Psychology volume 1: translating behavioural research to practice, EHPS, Available from:Researchgate.net [viewed: 02.010.2022] | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bengtson,V., Settersten, R. (2016). Handbook of the psychology of aging. Springer Publishing Company, Part III | ||||||||
2 | Carlson, M. (2014). CBT for chronic pain and psychological well-being : a skills training manual integrating DBT, ACT, behavioral activation and motivational interviewing. | ||||||||
3 | Reņģe, V. (2000). Psiholoģija. Personības psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Psychological Bulletin Vol. 146, Iss. 1, (Jan 2020): 30-90. DOI:10.1037/bul0000217 | ||||||||
2 | European journal of personality, 2017, Vol.31 (5), p.503-528 |