Pārlekt uz galveno saturu

Saskarsmes psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.10.2022 09:24:43
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_248LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Sociālā psiholoģijaMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aelita Vagale
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Profesionālie studiju kursi, psiholoģija.
Mērķis:
Padziļināt zināšanas par saskarsmi un saskarsmes līdzekļiem profesionālā vidē. Saskarsmes treniņā pilnveidot prasmes sarunai ar klientu. Attīstīt iemaņas sarunā ar klientu ievākt dzīves vēsturi un identificēt klienta galvenās problēmas; apgūt motivēšanas pamatprasmes, izmantojot motivējošās intervijas principus. Atpazīt un izprast klientu tipus un motīvus dzīvesveida izmaiņām. Atpazīt konfliktu, konflikta pazīmes, novērtēt konflikta nozīmi un pielietot tā risināšanas prasmes. Izprast un atpazīt profesionālās izdegšanas riskus, prast pielietot profilakses metodes izdegšanas risku mazināšanai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Saskarsme e-vidē un sociālajos tīklos, atbilstoši profesijas ētikas standartiem;. Saskarsmes līdzekļi. Uztvere, tās veidi. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu personības tipi un motīvi dzīvesveida izmaiņām.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Klienta galveno problēmu identificēšana ievācot dzīves vēsturi. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, klienta motivēšana. Veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Saskarsme e-vidē un sociālajos tīklos, atbilstoši profesijas ētikas standartiem;. Saskarsmes līdzekļi. Uztvere, tās veidi. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu personības tipi un motīvi dzīvesveida izmaiņām.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Klienta galveno problēmu identificēšana ievācot dzīves vēsturi. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, klienta motivēšana. Veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. seminārs katrā nodarbībā. Gatavoties diskusijām mazās grupās par nodarbības tēmu, iepazīties ar doto literatūru, veikt novērojumus profesionālā vidē. Prasības – pirms lekcijas un nodarbības iepazīties ar literatūru par noteikto tēmu un veikt novērojumu profesionālā vidē. Piedāvāt situācijas diskusijai un lomu spēlēm. 2. Rakstīt un iesniegt profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu. Prasības – pēc katras nodarbības students veic īsu tēmas aprakstu, atzīmējot savas stiprās un pilnveidojamās prasmes profesionālajā saskarsmē, kas saistītas ar apskatīto tēmu, kā arī galvenās atziņas komunikācijai ar klientiem. 3. Eseja "Klientu motivācija pārmaiņām un manas prasmes motivācijas veicināšanai". Prasības – izmantojot ierakstus profesionālās izaugsmes dienasgrāmatā un literatūras avotus, students divu A 4 lpp. apjomā (Times New Roman 12, ne mazāk kā 680 vārdi) raksta un nodod eseju.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Aktīva dalība lekcijās un semināros – 25% no vērtējuma 2. Profesionālās izaugsmes dienasgrāmatas ieraksts par katru nodarbību – 25% no vērtējuma 3. Nodota eseja "Klientu motivācija pārmaiņām un manas prasmes motivācijas veicināšanai" – 50% no vērtējuma
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti raksturo saskarsmes komponentus, kas ir pamatā kontakta dibināšanai un uzturēšanai ar klientu, atpazīst un izprot klientu personības tipus un motīvus dzīvesveida izmaiņām. Identificē klienta galvenās problēmas. Pārzina pārmaiņu soļus, veselības uzvedības transteorētiskā modeļa ietvaros. Uzskaita personības tipu galvenās pazīmes. Definē konflikta pazīmes, apraksta profesionālās izdegšanas riskus, pazīmes un profilakses paņēmienus.
Prasmes:Lomu spēlēs pielieto aktīvo klausīšanos, profesionāli vada sarunu ar klientu, prot ievākt īsu dzīves vēsturi, kā arī vada motivējošo interviju. Atpazīst klienta veselības uzvedības pārmaiņu procesu. Lomu spēlēs pielieto konflikta risināšanas prasmes. Prot identificēt situācijas, kas rada izdegšanas risku. Izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus. Atpazīst pilnveidojamās prasmes profesionālajā saskarsmē. Saskarsmē demonstrē profesijas ētikas standartu atbilstošu izpratni
Kompetences:Studenti diferencē komunikāciju ar dažādām klientu grupām dažādās vidēs, tai skaitā e-vidē, personības tipiem un pamato/raksturo savu izvēli; novērtē klienta motivāciju un nepieciešamību pielietot motivējošo interviju. Lieto aktīvās klausīšanās un motivēšanas prasmes atbilstoši klienta veselības uzvedības pārmaiņu procesam Atšķir dažādu konfliktsituāciju pazīmes, izmanto stratēģijas to risināšanai. Pārzina un izmanto profilakses metodes profesionālās izdegšanas risku mazināšanai.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Acu kontakts konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
2ApkopošanaB2 - Vidējs līmenis
3Atslēgas vārdu dzirdēšanaB2 - Vidējs līmenis
4Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
5FokusēšanaB2 - Vidējs līmenis
6IedrošināšanaB2 - Vidējs līmenis
7IeteikumiB2 - Vidējs līmenis
8Jautājumu uzdošanaB2 - Vidējs līmenis
9Klusuma pauzeB2 - Vidējs līmenis
10KonfrontācijaB2 - Vidējs līmenis
11Neatbilstību pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
12Norādījumi / InstrukcijaB2 - Vidējs līmenis
13Novērošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
14ParafrāzeB2 - Vidējs līmenis
15Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
16PašpalīdzībaB2 - Vidējs līmenis
17PsihoizglītošanaB2 - Vidējs līmenis
18Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU. ( 2. nodaļa,3.nodaļa, 4. nodaļa, 5.1.nodaļa)
2Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija (no 127.-214.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC.
3 Moore, M., Highstein, G., Tschannen-Moran, B., Silverio, G. (2013). Mastering change : a coach's to using the transtheoretical model (chapter 3). South Kingstown
4Morgan K., Sandreman R. (2021). Practical Health Psychology volume 1: translating behavioural research to practice, EHPS, Available from:Researchgate.net [viewed: 02.010.2022]
Papildu literatūra
1 Bengtson,V., Settersten, R. (2016). Handbook of the psychology of aging. Springer Publishing Company, Part III
2Carlson, M. (2014). CBT for chronic pain and psychological well-being : a skills training manual integrating DBT, ACT, behavioral activation and motivational interviewing.
3Reņģe, V. (2000). Psiholoģija. Personības psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC.
Citi informācijas avoti
1Psychological Bulletin Vol. 146, Iss. 1, (Jan 2020): 30-90. DOI:10.1037/bul0000217
2European journal of personality, 2017, Vol.31 (5), p.503-528