.
Prakse I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.05.2022 09:08:04
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_259 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija; Pieaugušo pedagoģija | Mērķauditorija: | Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Baiba Pumpiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Supervizora profesionālā darbība; Individuālā supervīzija; Konsultēšanas un problēmu risināšanas metodes supervīzijā; Supervizora personības kvalitātes. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt profesionālos priekšstatus par supervīziju dažādās profesionālajās vidēs. Vērojot, aprakstot un analizējot supervīzijas procesu, veidot izpratni par supervizora profesionālās darbības daudzveidību un iespējām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kontakta veidošana. Ķermeņa neverbālo reakciju nozīme. Supervīzijas kontrakts. Supervizējamā grūtību, problēmu, situācijas izvērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Supervizora pielietoto metožu un tehniku identificēšana dažādos supervīzijas posmos. Supervīzijas funkcijas un fokusi. Psihodinamiskie aspekti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Video treniņš (lomu spēles). Refleksija par supervīzijas procesu. Novērošanas protokolu analīze. Profesionālo attiecību veidošanas procesa izvērtēšana. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi lasīt norādītos avotus un literatūru, izdarot kopsavilkumus. Veikt rakstisku supervīzijas gadījuma analīzi. Gadījuma analīzi apraksta dotā parauga protokolos. Kritēriji protokola aizpildīšanai: 1) Analizē un pamato supervīzijas sākotnējo un centrālo mērķi/jautājumu, kas tiek risināts. 2) Analizē un pamato, kuram supervīzijas fokusa veidam atbilst supervīzijas mērķis un/vai jautājums (pamatot, kas par to liecina). 3) Apraksta supervīzijas procesu, pielietotās metodes, analizē tās. 4) Analizē un pamato, vai ir un kāda ir supervizējamā pārnese un/vai supervizora pretpārnese. 5) Analizē, vai tika sasniegts supervīzijas mērķis/ atbildēts uz supervīzijas jautājumu (pamatot, kāpēc uzskata, ka tika/netika sasniegts). 6) Analizē un pamato, kāds ir supervīzijas rezultāts. 7) Analizē un pamato supervīzijā realizēto/-ās supervīzijas funkciju/-as. 8) Izvirza ieteikumus turpmākajam darbam. 9) Reflektē par mācību supervīziju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) Aktivitāte nodarbībās. Dalība lomu spēlēs. Reflektē par novēroto supervīzijas procesu pēc dotajiem kritērijiem – 20%. 2) Novērotās supervīzijas atspoguļo protokolos, izmantojot atbilstošus profesionālus terminus; korekti aizpilda, analizē un iesniedz novērojuma protokolus – 80%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Atpazīst supervizora un supervizējamā profesionālās attiecības un attiecību kvalitāti. Atpazīst supervizora pielietotās metodes un tehnikas dažādos supervīzijas posmos. Izskaidro supervīzijas funkcijas, procesa priekšnoteikumus un veidojošos faktorus. Izskaidro supervīzijas procesu profesionālā terminoloģijā. | ||||||||
Prasmes: | Apraksta novēroto supervīzijas procesu. Noformē protokolus, kas saistīti ar mācību supervīzijas procesa un rezultātu apkopojumu. Protokolos atspoguļo galvenās tēmas un risinājumus, iekļaujot teorētiskās zināšanas un jautājumus par novēroto procesu. | ||||||||
Kompetences: | Analizē pielietotās metodes un tehnikas dažādos supervīzijas posmos. Izmanto iegūtās zināšanas un novērojumus savas profesionalitātes paaugstināšanai. Spēj sasaistīt teorētiskos aspektus ar savu pieredzi un novērojumiem supervīzijas laikā. Formulē idejas supervīzijas procesa pilnveidošanai un savu profesionālo resursu papildināšanai. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Acu kontakts konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Apkopošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Atgriezeniskā saite | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Atslēgas vārdu dzirdēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Fokusēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
7 | Jautājumu uzdošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
8 | Klusuma pauze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
9 | Konfrontācija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
10 | Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
11 | Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
12 | Parafrāze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
13 | Profesionālā pašrefleksija konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
14 | Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
15 | Sesijas/konsultācijas strukturēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Supervīzija: teorija, pētījumi, prakse: rakstu krājums. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2017. 422 lpp. | ||||||||
2 | Conlow, R. (2001). Exellence in Supervision. Essential skills for the new supervisior. Axzo Press. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Berger, S.S., Buchholz, E.S. (1993). On becoming a supervisee: preparation on learning in a supervisory relationship. Journal of the Division of Psychotherapy, 30(1): 86-92. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Watkins, E. (2010). Considering Characterological Resistances in the Psychotherapy Supervisor. American Journal of Psychotherapy, 64(3): 239-256. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Scharff, J.S. (ed.) (2012). Clinical Supervision of Psychoanalytic Psychotherapy. International Psychotherapy Institute E‐Books. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Apine, E. (2007). Supervīzija sociālajā darbā. Supervizora rokasgrāmata. Rīga: Latvijas Universitāte. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Mārtinsone, K. (2010). Supervīzija un tās specifika mākslu terapijā. Rīga: Drukātava. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Ivey, A., Ivey, M., Zalaquett, C. (2018). Intentional Interviewing and conseling. USA: Cengage learning | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Yourman, D.B. (2003). Trainee disclosure in Psychotherapy Supervision: The Impact of Shame. JCLP/In Session, 59(5): 601-609. | ||||||||
2 | Watkins, E. (2010). Toward a Tripartite Vision of Supervision for Psychoanalysis and Psychoanalytic Psychotherapies: Alliance, Transference–Countertransference Configuration, and Real Relationship. Psychoanalytic Review, 98(4): 557-590. | ||||||||
3 | Wisconsin Child Welfare. (2011). Supervisor Guide Book: A Comprehensive Guide to Getting Started as a Supervisor in Child Welfare. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Supervision | ||||||||
2 | Journal of Clinical Supervision | ||||||||
3 | Journal of Supervision and Training |