Pārlekt uz galveno saturu

Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.02.2024 11:34:36
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_292LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģijaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aelita Vagale
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)9Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas36
Kopā kontaktstundas48
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas
Mērķis:
Nodrošināt iespēju studentiem apgūt psiholoģijas pamata koncepcijas un attīstīt prasmi iegūtās zināšanas pielietot profesionālajā darbībā, kā arī pilnveidot prasmes saskarsmei ar pacientu, viņa piederīgajiem un kolēģiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadlekcija. Psiholoģisko faktoru nozīme biopsihosociālā modeļa koncepcijā darbā ar pacientiem.Lekcijas2.00auditorija
2Saskarsmes jēdziens. Profesionālā un ikdienas saskarsme.Nodarbības1.00auditorija
3Apziņa un psihiskie procesi (uztvere, atmiņa, domāšana) un to ietekme uz pacienta stāvokli, mijiedarbību ar ārstniecības personu.Lekcijas2.00E-studiju vide
4Aktīvās klausīšanās prasmes. Kalgari-Kembridžas saskarsmes vadlīnijas.Nodarbības2.00auditorija
5Vajadzības, motivācija. Vienotais motivācijas modelis. Pašefektivitāte, tās nozīme un veicināšanas iespējas. Pastiprinātāji un sodi jaunu uzvedības veidu apgūšanā.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.Nodarbības1.00auditorija
7Emocijas: primārās un sekundārās, emociju funkcijas un to loma ikdienā un rehabilitācijas procesā. Darbs un komunikācija ar dažādām pacientu grupām.Lekcijas1.00E-studiju vide
8Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā.Nodarbības1.00auditorija
9Stress un konflikti profesionālajā saskarsmēNodarbības2.00auditorija
10Jaunāko pētījumu apskats par profesionālās izdegšanas riskiem un izdegšanas profilaksi veselības aprūpes vidē. Personīgie resursi izdegšanas profilaksē.Nodarbības1.00auditorija
11Psihologa, psihiatra, psihoterapeita funkcijas un loma rehabilitācijas komandas darbā.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadlekcija. Psiholoģisko faktoru nozīme biopsihosociālā modeļa koncepcijā darbā ar pacientiem.Lekcijas1.00auditorija
2Saskarsmes jēdziens. Profesionālā un ikdienas saskarsme.Nodarbības1.00auditorija
3Apziņa un psihiskie procesi (uztvere, atmiņa, domāšana) un to ietekme uz pacienta stāvokli, mijiedarbību ar ārstniecības personu.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Aktīvās klausīšanās prasmes. Kalgari-Kembridžas saskarsmes vadlīnijas.Nodarbības1.00auditorija
5Vajadzības, motivācija. Vienotais motivācijas modelis. Pašefektivitāte, tās nozīme un veicināšanas iespējas. Pastiprinātāji un sodi jaunu uzvedības veidu apgūšanā.Lekcijas1.00E-studiju vide
7Emocijas: primārās un sekundārās, emociju funkcijas un to loma ikdienā un rehabilitācijas procesā. Darbs un komunikācija ar dažādām pacientu grupām.Lekcijas1.00E-studiju vide
8Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā.Nodarbības1.00auditorija
9Stress un konflikti profesionālajā saskarsmēNodarbības1.00auditorija
11Psihologa, psihiatra, psihoterapeita funkcijas un loma rehabilitācijas komandas darbā.Nodarbības1.00auditorija
12Konfliktu pazīmes, nozīme un risnāšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva rīcība konfliktsituācijās.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti lasa norādītos literatūras avotus, iepazīstas ar metodiskajiem materiāliem, videolekcijām; atbild uz pašpārbaudes jautājumiem par katru no tēmām; aktīvi piedalās lekcijās un praktiskajās nodarbībās, argumentēti diskutē par apgūto materiālu, izpilda uzdevumus. Nodarbībās raksta profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu. Prasības: pēc galvenās nodarbību tēmas students veic īsu tēmas aprakstu, atzīmējot galvenās atziņas par tēmas nozīme profesionālajā darbībā veselības aprūpē, kā arī atzīmē savas stiprās un pilnveidojamās prasmes saistībā ar tēmu. Noslēguma darbs: eseja ”Psiholoģijas nozīme profesionālajā darbībā veselības aprūpē”. Prasības: izmantojot ierakstus profesionālās izaugsmes dienasgrāmatā un literatūras avotus, students vismaz divu A4 lpp. (Times New Roman, 12, ne mazāk kā 680 vārdi) apjomā raksta un nodod eseju par psiholoģijas nozīmi profesionālajā darbībā veselības aprūpē.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Noskatītas videolekcijas un sniegtas atbildes uz pašpārbaudes jautājumiem – 50%. 2. Eseja ”Psiholoģijas nozīme profesionālajā darbībā veselības aprūpē” – 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti atpazīst dažādus personības tipus un klientu/pacientu motīvus komunikācijā; raksturo emociju saistību ar kognitīvajiem procesiem; apraksta vajadzību un motivācijas jēdzienus, zina pašefektivitātes stiprināšanas veidus; izprot stresa pārvarēšanas nozīmīgumu. Apraksta saskarsmes komponentus, kas ir pamatā kontakta dibināšanai un uzturēšanai ar pacientu, viņa ģimeni un kolēģiem, definē konflikta pazīmes; uzskaita personības tipu galvenās pazīmes; apraksta izdegšanas riskus, pazīmes un profilakses paņēmienus. Pārzina jaunākās atziņas par komunikāciju, tai skaitā konfliktu risināšanu, veselības aprūpes vidē. Salīdzina un atšķir profesionālo un ikdienas komunikāciju.
Prasmes:Studenti izprot psihologa, psihiatra, psihoterapeita funkcijas un lomu rehabilitācijas komandas darbā; atpazīst un raksturo dažādas emocijas un jūtas; izprot dažādu faktoru ietekmi uz indivīda veselību; izmanto kritiskās domāšanas spējas, analizējot klīniskos gadījumus. Simulācijās lieto aktīvo klausīšanos, profesionāli vada sarunu, ievācot anamnēzi un vadot motivējošo interviju, simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes; identificē situācijas, kas rada izdegšanas risku. Izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes profesionālajā komunikācijā.
Kompetences:Izmantojot apgūtās zināšanas par psiholoģijas pamatiem, studenti analizē klīniskos gadījumus; analizējot klīnisko gadījumu, spēj argumentēti diskutēt, operējot ar vispārīgās psiholoģijas pamatjēdzieniem. Diferencē komunikāciju ar dažādām pacientu grupām un personības tipiem un pamato/raksturo savu izvēli; atšķir dažādu konfliktsituāciju pazīmes mācību simulācijās, izvērtē savus izdegšanas riskus.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Acu kontakts grupas konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
2Acu kontakts konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
3ApkopošanaB2 - Vidējs līmenis
4Atslēgas vārdu dzirdēšanaB2 - Vidējs līmenis
5Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
6FokusēšanaB2 - Vidējs līmenis
7IedrošināšanaB2 - Vidējs līmenis
8IeteikumiB2 - Vidējs līmenis
9Jautājumu uzdošanaB2 - Vidējs līmenis
10Klusuma pauzeB2 - Vidējs līmenis
11KonfrontācijaB2 - Vidējs līmenis
12Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
13Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
14Neatbilstību pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
15Norādījumi / InstrukcijaB2 - Vidējs līmenis
16Novērošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
17ParafrāzeB2 - Vidējs līmenis
18Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
19PašpalīdzībaB2 - Vidējs līmenis
20Profesionālā pašrefleksija konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
21PsihoizglītošanaB2 - Vidējs līmenis
22Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (2015). Psiholoģija. 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Rīga: Zvaigzne ABC
2Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (2015). Psiholoģija. 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC
3K.Mārtinsone, V.Sudraba (Red.). (2019). Veselības psiholoģija: Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU.
4Furlong, Gary T.,&Mississauga, Ont. (2005). The conflict resolution toolbox:models&maps for analyzing, diagnosing, and resolving conflict). Canada: J.Wiley&Sons( no1-14 lpp) (izdevums akceptējams)
5Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija (no 127.-214. lpp, 11., 12., 13. nodaļa). Rīga: Zvaigzne ABC.
6Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU (2. nodaļa, 3. nodaļa, 4. nodaļa, 5.1. nodaļa).
7Miller, W., Rollnick, S., (2012). Motivational interviewing: preparing people for change. New York; London: Guilford Press.
8Ramachandran, V., Stach, B. (2013). Professional Communication in Audiology. Plural Publishing, Inc., (audiologopēdiem)
Citi informācijas avoti
1Kennedy, P. (Ed.). (2012). The Oxford handbook of rehabilitation psychology. Oxford University Press.
2Edelman, R. (Ed.) (2000). Psychosocial Aspects of the Health Care Process. Pearson Education.
3Carlson, Mark. (2014). CBT for chronic pain and psychological well-being: a skills training manual integrating DBT, ACT, behavioral activation and motivational interviewing: Wiley-Blackwell
4Handbook of personality and health / Chichester, England; 2006
5Handbook of the psychology of aging / 2016
6Roadways to healthy living: a guide for effective stress management / South Kingstown: 2009
7Journal of Health Communication