Pārlekt uz galveno saturu

Psihosomatiskā medicīna

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.08.2022 09:05:47
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_302LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības; Vecmāšu zinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Velga Sudraba
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Starppersonu saskarsme veselības aprūpē, funkcionālā un patoloģiskā fizioloģija, iekšķīgās un ķirurģiskās slimības.
Mērķis:
Attīstīt studentos uz psiholoģijas un medicīnas zinātņu atklājumiem balstītu izpratni un iegūt priekšstatu par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību; attīstīt zināšanas par psihosomatiskiem procesiem un to ietekmi uz dažādām cilvēka orgānu sistēmām, attīstīt prasmes un kompetenci izvērtēt pacientu dzīves un slimību anamnēzes datus, kā arī slimības vēstures datus psihosomatisko traucējumu un slimību gadījumā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihosomatiskās medicīnas vēsture. Dažādas teorijas.Lekcijas1.00auditorija
2Biopsihosociālais modelis. Aleksitīmija un psihosomatiskā ievainojamība, psihosomatiskās attiecības un aleksitīmiska ģimene. Emocijas, to loma somatizācijas procesā. Personība un coping mehānismi.Lekcijas1.00auditorija
3Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā sirds - asinsvadu un elpošanas sistēmas traucējumu un slimību rašanās procesā.Lekcijas1.00auditorija
4Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā gastrointestinālās sistēmas un ādas slimību rašanās procesā. Ēšanas traucējumi.Lekcijas1.00auditorija
5Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā uroģenitālās un endokrīnās sistēmas traucējumu un slimību rašanās procesā. Sāpes un somatoformie traucējumi.Lekcijas1.00auditorija
6Psihosomatiskās medicīnas vēsture. Biopsihosociālais modelis. Psihes aizsargmehānismi. Dzīves un slimību anamnēzes ievākšanas principi un struktūra. Gadījumu analīze.Nodarbības1.00auditorija
7Pētījumu analīze par emociju lomu, aleksitīmiju, neiromediatoru lomu un psihosomatisko ievainojamību. Gadījumu analīze.Nodarbības2.00auditorija
8Pētījumu analīze par sirds-asinsvadu un elpošanas slimību un veselības traucējumu rašanos. Pacientu anamnēžu analīze.Nodarbības2.00auditorija
9Pētījumu analīze par gastrointestinālās sistēmas un ādas slimību un veselības traucējumu rašanos. Ēšanas traucējumi. Pacientu anamnēžu analīze.Nodarbības2.00auditorija
10Pētījumu analīze par uroģenitālās sistēmas un endokrīnās sistēmas slimību un veselības traucējumu rašanos, par neauglības psihosomatiskiem aspektiem. Pacientu anamnēžu analīze.Nodarbības2.00auditorija
11Pētījumu analīze par sāpju psihodinamiskiem aspektiem, to ietekmi uz psihosociālo funkcionēšanu, par somatoformiem traucējumiem. Pacientu anamnēžu analīze.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi lasīt norādītos psihosomatiskās medicīnas avotus un literatūru par lekcijas/ nodarbības tēmu. Patstāvīgi atlasīt pētījumus par norādīto tēmu zinātnisko avotu datubāzēs, sagatavot rakstiskus pētījumu apskatus un prezentēt tos nodarbībā. Sagatavot pārbaudes testus par nodarbības tēmu. Izpildīt pašpārbaudes testus. Noslēgumā prezentēt pacienta anamnēzes analīzi. Kursa noslēgumā katram studentam jāaizpilda studiju kursu novērtējuma anketa.
Vērtēšanas kritēriji:
1) aktivitāte seminārnodarbībās – 10%; 2) patstāvīgais darbs (testu gatavošana, pētījumu apskatu veikšana un prezentēšana grupā) – 40%; 3) noslēguma darbs – pacienta anamnēzes analīze – 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Students izskaidro nozīmīgākos teorētiskos konceptus psihosomatiskajā medicīnā; atpazīst un teorētiski izskaidro psihes aizsargmehānismu nozīmi veselības traucējumu un slimību rašanās procesā; spēj raksturot un aprakstīt mūsdienu uzskatus par psihisko un psihosomatisko traucējumu izcelsmi; spēj atpazīt psihisko un somatisko procesu mijiedarbības rezultātā radušos simptomus un traucējumus; apraksta un novērtē pacienta dzīves anamnēzes datus, atbilstoši psihosomatiskās medicīnas nostādnēm; atpazīst un analizē dažādu orgānu sistēmu traucējumu un slimību rašanās psihodinamiskos procesus.
Prasmes:Students novērtē psihisko un somatisko faktoru mijiedarbību pacientu slimību klīniskajos piemēros; izskaidro personības un ģimenes faktoru lomu psihosomatisko slimību izcelsmē un attīstībā; veic pacienta dzīves un slimības anamnēzes ievākšanu; izvērtē pacienta psihisko un somatisko faktoru mijiedarbību dažādu psihosomatisku saslimšanu gadījumā; izvērtē iespējamās grūtības/problēmas darbā ar dažādu psihosomatisku saslimšanu pacientiem.
Kompetences:Students, izmantojot apgūtās zināšanas, analizē pacientu psihosomatisko slimību vai veselības traucējumu no psihodinamiskā skatupunkta; loģiski noformulē un interpretē iegūtos datus, aprakstot pacienta gadījumu.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Sudraba, V., Skaldere-Darmudasa, G. (2022). Psihosomatiskā medicīna. Rīga: RSU.
2Fritzsche, K., McDaniel, S.H., Wirsching, M. (eds.) (2020). Psychosomatic medicine. 2nd ed. Springer
3Lapiņa K. (2006). Psihosomatiskās sakarības. Un mūsdienu cilvēks. Rīga: Librum. (akceptējams izdevums)
4The American Psychiatric Publishing textbook of psychosomatic medicine. (2018). edited by James L. Levenson. - Washington, DC, London: American Psychiatric Publishing.
5Gabbard G. (2014). Psychodynamic psychiatry in Clinical Practice. 4th ed. American Psychiatric Press, Inc.
6Boschan, P. J. (2007). Body, mind and bonds. The American Journal of Psychoanalysis. 67: 235–248. (akceptējams izdevums)
7Gubb, K. (2013). Psychosomatics today: a review of contemporary theory and practice. Psychoanalytic Review, 100(1), 103–142.
Papildu literatūra
1Kulbergs J. (2001). Dinamiskā psihiatrija. Rīga: Jumava.
2Lövheim H. (2012). A new three-dimensional model for emotions and monoamine neurotransmitters. Medical Hypotheses. 78: 341–348.
3Mārtinsone, K., Sudraba, V. (zin.red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU.
4Mārtinsone K., Miltuze A. (2015). Psiholoģija, I daļa. Rīga: Zvaigzne ABC.
5Mārtinsone K., Miltuze A. (2015). Psiholoģija, II daļa. Rīga: Zvaigzne ABC. 11.nodaļa “Personība”; 13.nodaļa “Veselība un slimība psiholoģijā”.
Citi informācijas avoti
1http://journals.lww.com/psychosomaticmedicine/
2http://www.jpsychores.com/
3http://www.psychosomaticsjournal.com/