.
Veselības sistēmu uzbūve
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VVDG_006 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Vadībzinātne; Sabiedrības vadība | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Veselības vadība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daiga Behmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir nodrošināt teorētiskas un praktiskas zināšanas par mūsdienu veselības aprūpes sistēmu uzbūvi – to mērķiem, uzdevumiem un veidošanas pamatprincipiem, kā arī galvenajām aktualitātēm veselības aprūpes pakalpojumu plānošanā, vadībā un nodrošināšanā. Studiju kurss ir orientēts uz veselības politikas un veselības sistēmu snieguma analīzi. Studenti apgūs veselības sistēmu darbības ietvaru, tipus un elementus, kas ir balstīti uz Pasaules Veselības organizācijas (PVO) un citu starptautisko organizāciju pieeju un rekomendācijām. Pēc sekmīgas kursa pabeigšanas studenti izpratīs veselības sistēmu darbības principus, jaunākās konceptuālās pieejas, reformu būtību, un snieguma novērtēšanas principus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības aprūpes sistēmu mērķi, uzdevumi, elementi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Veselības aprūpes sistēmu tipi un to raksturojums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Veselības sistēmu regulācija un pārvaldība, valsts loma | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Veselības aprūpē izmantotās klasifikācijas sistēmas un datu bāzes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Veselības aprūpes reformas un problēmu analīze | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Veselības sistēmu snieguma novērtēšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga literatūras apguve; Darbs grupā, grupas lēmuma pieņemšana; Problēmu risināšana (uz problēmām balstīta mācīšanās); Datu analīze, vizualizācija un interpretācija; Prezentēšana, argumentēšana, komunikācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursam tiek piemērots kumulatīvais vērtējums, kuru sastāda: • Individuālo uzdevumu un grupu darbu vidējais vērtējums (50%) • Individuālā kursa pārbaudījuma - referāta vērtējums (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Zināt un izprast veselības aprūpes sistēmu mērķus, elementus un to mijiedarību; • Pārzināt veselības sistēmu tipus un ar tiem saistītos organizācijas modeļus, to galvenās iezīmes un darbības pamatprincipus; • Izprast veselības politikas mērķus, un pārvaldības principus; • Zināt veselības aprūpē izmantojamās klasifikācijas sistēmas; • Zināt un izprast veselības sistēmu problēmu analīzes un reformu būtību; • Izprast veselības sistēmu darbības novērtēšanas principus. | ||||||||
Prasmes: | • Interpretēt veselības veselības sistēmu mērķus un uzdevumus; • Izskaidrot, kā veselības sistēmas tiek organizētas un pārvaldītas; • Izskaidrot dažādu veselības aprūpes organizāciju modeļus; • Izmantot salīdzinošo analīzi dažādu veselības sistēmu novērtēšanā; • Sagatavot priekšlikumus veselības aprūpes sistēmu problēmsituāciju risināšanā; • Pārzināt veselības sistēmas snieguma analīzi. | ||||||||
Kompetences: | • Veselības politikas un stratēģijas veidošana; • Veselības sistēmu problēmu analīze un atbilstošu veselības politikas rekomendāciju un risinājumu īstenošana; • Veselības sistēmu darbības snieguma novērtēšana. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Savigny D. (2009). Systems thinking for health systems strengthening. WHO. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | WHO (2010). Monitoring the building blocks of health systems: a handbook of indicators and their measurement strategies. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Behmane, et al. (2019). Latvia: Health System Review 2019, Health Systems in Transition. vol.21, no 4, 2019, European Observatory on Health Systems and Policies, WHO | ||||||||
4 | Figueras J., McKee M. (2012). Health Systems, health, wealth and Societal Well-being. European Observatory | ||||||||
5 | Scott L., et al. (2016). Strengthening Health System Governance Better policies, stronger performance. Euroobservatory, WHO | ||||||||
6 | Bohm, et al. Five types of OECD healthcare systems: Empirical results of a deductive classification. Health Policy, Volume 113, Issue 3, Pages 258–269, December 2013 | ||||||||
7 | Roberts J. (2008). Getting Health Reform Right.: A guide to improving performance and equity. Oxford university press. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Kutzin J., et.al. (2010). Implementing Health Financing reform. European Observatory. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Health Systems in Transition (HiT) series | ||||||||
2 | Tsiachristas A., et al. (2013). Exploring payment schemes used to promote integrated chronic care in Europe. Health Policy, Vol. 113, Issue 3, p296–304 | ||||||||
3 | Heinemann S., et al. (2013). Managed competition in the Netherlands—A qualitative study. Health Policy, Vol. 109, Issue 2, p113–121; | ||||||||
4 | Paulus D., et al. (2013). Development of a national position paper for chronic care: Example of Belgium. Health Policy, Vol. 111, Issue 2, p105–109; | ||||||||
5 | de Bruin S., et al. (2012). Comprehensive care programs for patients with multiple chronic conditions: A systematic literature review. Health Policy, Vol. 107, Issues 2-3, p108–145 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Latvia: Country Health Profile 2021 | ||||||||
2 | http://www.who.int/topics/health_policy/en/ | ||||||||
3 | Health Policy Journal | ||||||||
4 | Health Policy and Planning |