.
Mutes, sejas un žokļu diagnostiskā radioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:14.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:30.01.2023 09:08:47
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_035 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Laura Neimane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, tskrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 21 | ||||
Kopā kontaktstundas | 33 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 44 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Visi iepriekšējos semestros apgūtie studiju kursi secīgā kārtība, īpaši anatomija, latīņu valoda, fizika, ķīmija, bioloģija, fizioloģija, dentālā anatomija. | ||||||||
Mērķis: | Studentam patstāvīgi jāmāk veikt intraorālos radioloģiskos izmeklējumus: gan periapikālos (bisektrises, paralēlās metodes), gan okluzālos, gan interproksimālos jeb bite-wing. Kā arī endodontisko periapikālo izmeklējumu variācijas. Jāprot, izvērtējot radioloģiskos izmeklējumus, plānot optimālu ārstēšanu. Jāmāk izvēlēties optimālāko radioloģisko izmeklēšanas metodi vadoties pēc pacienta individuālās nepieciešamības, klīniskās informācijas, anamnēzes. Jāzina radiācijas drošības un aizsardzības pamatprincipi un tie jāievēro. Jāzin radiācijas fizika. Jāzin radioloģijas attīstības vēsture. Jāpārzin citas radioloģijas metodes, ko var izmantot mutes, sejas un žokļu apvidū, to indikācijas, principi, informativitāte. Jāpārzin mutes, sejas un žokļu apvidū sastopamo saslimšanu, patoloģiju, iedzimtu un iegūtu izmaiņu radioloģikais izskats, klīniskā izpausme, simptomi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mutes, sejas un žokļu radioloģijas vēsture un attīstība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ievads dentālā radioloģijā. Iekārtas, parametri. Radiācijas drošība un aizsardzība. Pacientu atlases kritēriji | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Interproksimālā (bite-wing) metode. Indikācijas, kļūdas, pamatprincipi un attēla izvērtēšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Periapikālā metode: paralēlā; bisektrises metode. Indikācijas, kļūdas, pamatprincipi un attēla izvērtēšana. Radioloģiskā anatomija. Patoloģijas | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Okluzālā metode. Indikācijas, pamatprincipi un attēla izvērtēšana. Radioloģiskā anatomija. Patoloģijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Ievads radioloģijā. Normālā radioloģiskā anatomija. Iekārtas. Kvadranti Vispārējās un bērnu radioloģijas pieejas zobārstniecībā | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Bite-wing jeb interproksimālie izmeklējumi. Periapikālie radioloģiskie izmeklējumi. Okluzālieizmeklējumi. Tests. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Kļūdas dentālajā radioloģijā. Attēlu analīze. Praktiskais: PA izmeklējumu veikšana uz fantoma. Tests. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | SLOB un endodontiskā radioloģija. Attēlu analīze. Praktiskais: PA, BW un endodontisko izmeklējumu veikšana Tests | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Dentālā panorāma. Attēlu analīze. Tests | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Kolokvijs, attēlu interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Prakstiskā ieskaite. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Endodontiskā radioloģija. SLOB (Parallax). Ekstraorālās radioloģiskās metodes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Iekaisumi žokļos. Cistas un cistām līdzīgi veidojumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Labdabīgie un ļaundabīgie audzēji | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | TML radioloģiskā izmeklēšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Sejas kaulu un zobu traumatiski bojājumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Koniskā stara datora tomogrāfija (KSDT). Implantoloģija. Citas advancētās radioloģiskās metodes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Siekalu dziedzeri, patoloģijas, to radioloģiskā diagnostika. Mīksto audu kalcināti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Deguna blakusdobumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Kaulu saslimšanas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Sistēmisko saslimšanu izpausmes žokļu kaulos | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Ekstraorālās un citas advancētās radioloģiskš izmeklējuma metodes. Tests. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
24 | Iekaisumi, cistas un cistām līdzīgi veidojumi žokļos. Tests | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
25 | Labdabīgie un ļaundabīgie audzēji. Tests | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
26 | Dentālā panorāma piena un maiņas sakodienā. Zobu anomālijas. Iedzimtas deformaācijas. Tests. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
27 | TML. Sejas, žokļu un zobu traumas. Tests | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
28 | Siekalu dziedzeru saslimšanas. Mīksto audu kalcifikācijas un osifikācijas. Tests. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
29 | Kaulu saslimšanas žokļos. Sistēmiskās saslimšanas. Deguna blakusdobumi. Tests. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
30 | Panorāmas attēlu interpretācija. Tests | Nodarbības | 3.00 | klīniskā bāze | |||||
31 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
32 | Kolokvija rezultātu izvērtēšana | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Prezentācijas, referāti, rakstiski, elektroniski un mutiski ziņojumi par mutes, sejas un žokļu diagnostiskās radioloģijas tēmām. Radioloģisko attēlu interpretācija. Radioloģisko izmeklējumu veikšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Normālā radioloģiskā anatomijas zināšana, patoloģiju diagnostika visu veidu mutes, sejas un žokļu diagnostiskos attēlos. • Radiācijas drošība un aizsardzības, dentālo rtg iekārtu parametru pārzināšana. Radioloģiskās anatomijas un patoloģiskās atradnes zināšana. • Zināt dažādu patoloģisku stāvokļu un saslimšanu radioloģiskās atrades un atbilstošāko izmeklēšanas metodi to diagnostikai • Praktiskās iemaņas veikt intraorālos (periapikālos, interproksimālos, okluzālos) radioloģiskos izmeklējumus. Radiācijas drošības un aizsardzības pielietošana praksē. Vēsturi. Sekmīga studiju kursa apguve: kursa 1. semestrī (5.semestris) • semestra laikā jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem kontroldarbiem • nodarbību apmeklējumi ir obligāti, attaisnoti kavētās nodarbības atstrāde jāsaskaņo ar pasniedzēju. Studentam uz nodarbību jāierodas laikus. Nokavēta nodarbības sākuma gadījumā, nodarbība var tikt atzīmēta, kā "students nav ieradies". Semestra laikā attaisnoti var kavēt ne vairāk kā 2 nodarbības. Attaisnojums jāiesniedz un jābūt saskaņotam dekanātā. Ja students kavē vairak kā 2 nodarbības (arī attaisnoti), tiek ziņots dekānam par studenta apturēšanu no mācībām dotajā semestrī • nodarbībās dalība tiek vērtēta- studentam var tikt uzdoti jautājumi par nodarbības tēmu un ar to saistītiem priekšmetiem (piem, fizika, anatomija, patoloģija utt). Ja students nespēj atbildēt uz 2 pasniedzēja uzdotiem jautājumiem, nodarbība var tikt neieskaitīta un tā ir jāatstrādā. Nodarbības atstrādes veidu nosaka pasniedzējs vai kursa vadītājs. Atstrāde var būt gan mutiska, gan rakstīska, gan elektroniska, gan prakstiska, gan jaukta. • Semestra noslēgumā ir gala ieskaite, kas sastāv no 3 daļām: teorētiskā daļa, prakstiskā daļa un radioloģisko attēlu interpretācijas daļa. Students tiek pielaists gala ieskaites, tikai, ja ir sekmīgi nokārtoti visi kontroldarbi, nav neattaisnoti nodarbību kavējumi un ir ieskaitītas visas nodarbības. • Gala ieskaite ir : praktīskā ieskaite, radioloģisko attēlu interpretācijas ieskaite.un teorētiskā ieskaite. Tikai sekmīgi nokārtojot visas 3 daļas students saņem sekmīgu vērtējumu gala ieskaitē. • semestra noslēgumā jāaizpilda studiju kursa anketa • gala pārbaudījumi var būt gan rastiska, gan mutiska, gan elektroniska, gan jaukta. To nosaka pasniedzējs vai kursa vadītājs. • Telefona, datora un citu viedierīču izmantošana nodarbības laikā vai pārbaudījumu laikā ir aizliegta, ja pasniedzējs nav norādījis savādāk. kursa 2. semestrī (6.semestris): • semestra laikā jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem kontroldarbiem • nodarbību apmeklējumi ir obligāti, attaisnoti kavētās nodarbības atstrāde jāsaskaņo ar pasniedzēju. Studentam uz nodarbību jāierodas laikus. Nokavēta nodarbības sākuma gadījumā, nodarbība var tikt atzīmēta, kā "students nav ieradies". Semestra laikā attaisnoti var kavēt ne vairāk kā 2 nodarbības. Attaisnojums jāiesniedz un jābūt saskaņotam dekanātā.Ja students kavē vairak kā 2 nodarbības (arī attaisnoti), tiek ziņots dekānam par studenta apturēšanu no mācībām dotajā semestrī. • nodarbībās dalība tiek vērtēta- studentam var tikt uzdoti jautājumi par nodarbības tēmu un ar to saistītiem priekšmetiem (piem, fizika, anatomija, patoloģija utt). Ja students nespēj atbildēt uz 2 pasniedzēja uzdotiem jautājumiem, nodarbība var tikt neieskaitīta un tā ir jāatstrādā. Nodarbības atstrādes veidu nosaka pasniedzējs vai kursa vadītājs. Atstrāde var būt gan mutiska, gan rakstīska, gan elektroniska. • studentam semestra laikā jāveic patstāvīgais darbs, kurš tiek vērtēs ar atzīmi. Patstāvīgā darba atzīme var būt nesekmīga. Neiesniegta/ neizpildīta patstāvīgā darba gadījumā studenta darbs tiek vērtēs kā 0. • students tiek pielaists kolokvijam, tikai ja ir sekmīgi nokārtoti visi kontroldarbi, nav neattaisnoti nodarbību kavējumi, ir ieskaitītas visas nodarbības • semestra noslēgumā jāaizpilda studiju kursa anketa • kumulatīvo vērtējumu veido patstāvīgā darba atzīme (25%) un kolokvija atzīme (25%). Kolokvijs jānokārto sekmīgi, tikai pec tā nokārtošanas students var kārtot gala pārbaudījumu – eksāmenu, kura atzīme veido 50% no semestra gala pārbaudījuma. Eksāmens jānokārto sekmīgi. • Gala atzīme tiek aprēķināta sekojoši: ((patstāvīgais darbs+ kolokvijs):2 +eksāmens):2 Eksāmens un kolokvijs jānokārto sekmīgi. • Eksāmens var būt gan rastisks, gan mutisks, gan elektronisks, gan jaukts. To nosaka pasniedzējs vai kursa vadītājs. • Telefona, datora un citu viedierīču izmantošana nodarbības laikā vai pārbaudījumu laikā ir aizliegta, ja pasniedzējs nav norādījis savādāk. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Dažādas radioloģiskās izmeklēšanas metodes, radiācijas drošība un aizsardzība. Radiācijas ietekme uz cilvēka organismu. Normāla radioloģiskā anatomija, attīstības traucējumi, patoloģiskas izmaiņas, sistēmiskās saslimšanas, traumatisku bojājumu diagnostika sejas un žokļu apvidū. Dentālo radioloģisko iekārtu uzbūve, parametri. Dažādi sensori. Atbilstošas radioloģiskās metodes izvēle dažādu klīnisku situāciju gadījumos. Radioloģijas attīstība un vēsture. Advancētu radioloģisku metožu pielietojums mutes un sejas apvidū. | ||||||||
Prasmes: | Veikt pacientam un personālam radioloģiski drošus izmeklējumus. Veikt visa veida intraorālos izmeklējumus. Izvērtēt un interpretēt radioloģiskos attēlus. | ||||||||
Kompetences: | Nozīmēt atbilstošu klīniskai situācijai radioloģisko izmeklējumu. Iegūtos rezultātus pielietot ārstēšanas gaitā. Pārzināt radiācijas aizsardzību un pacientu atlases kritērijus. Radioloģisko attēlu interpretācija. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Apakšžokļa incisīvu un kanīnu periapikālā rentgena (rtg) veikšana pacientam | C1 - Augsts līmenis | |||||||
2 | Apakšžokļa molāra periapikālā rentgena (rtg) veikšana pacientam | C1 - Augsts līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | White, S.C., Pharoah, M.J. Oral Radiology. Principles and interpretation. 8th edition, Mosby Elsevier, 2018 | ||||||||
2 | White, S.C., Pharoah, M.J. Oral Radiology. Principles and interpretation. 7th edition, Mosby Elsevier, 2014 | ||||||||
3 | Essentials of Dental Radiography and Radiology. Authors: Eric Whaites, Nicholas Drage. 6th edition - January 18, 2013 | ||||||||
4 | Whaites, E., Drage, N. Essentials of dental radiography and radiology. 5th edition, Churchill Livingstone, 2013 | ||||||||
5 | European Commission, Radiation protection N° 172. Cone Beam CT for dental and maxillofacial radiology. Evidence-Based Guidelines. 2012 (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | European Commission, Radiation protection N.136. European guidelines on radiation protection in dental radiology. The safe use of radiographs in dental practice. 2004 (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | IAEA.ORG radiation protection in dental radiology | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Diagnostic Imaging. Head and Neck. Bernadette L. Koch, Bronwyn Hamilton, Patricia Hudgins, H. Ric Harnsberger. 3rd edition 10/ 2016 | ||||||||
2 | Diagnostic Imaging: Oral and Maxillofacial. Lisa J. Koenig & Dania Tamimi & Grace Petrichowski & Susanne E. Perschbacher. 2nd edition 06/2017 | ||||||||
3 | Koening, L.J. Diagnostic Imaging. Oral and Maxillofacial. 2012 | ||||||||
4 | Langland, O.E., Langllais, R.P., Preece, J.W. Principles of dental imaging. 2nd edition, Lippincott Williams&Wilkins, 2002 | ||||||||
5 | Brocklebank, L. Dental Radiology. Understanding the x-ray image. Oxford University press, 2002 | ||||||||
6 | Zoller, J.E., Neugebauer, J. Cone-beam volumetric imaging in dental, oral and maxillofacial medicine. Fundaments, diagnostics and treatment planning. Quintessence Publishing, 2008 | ||||||||
7 | Tamimi, D., Hatcher, D. Speciality imagining. Temporomandibular joint. 2016 |