.
Sabiedrības veselības aprūpe zobārstniecībā II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.05.2023 16:44:01
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_050 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Egita Senakola | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, tskrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Stomatoloģisko saslimšanu profilakse, periodontoloģija, bērnu zobārstniecība. | ||||||||
Mērķis: | Praktiskas izpratnes veidošana par sabiedrības aprūpes iespējām zobārstniecībā, veidojot pozitīvu profesionālu attieksmi pret veselības un mutes veselības veicināšanu un izglītošanu, izpratne plānot un izstrādāt izglītojošās programmas zobārstniecībā dažādām iedzīvotāju vecuma grupām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Mutes veselības aprūpe pacientiem ar īpašām vajadzībām. Komplikācijas mutē saistībā ar vēža ārstēšanu (staru un ķīmijterapijas). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Tabakas lietošanas kaitīgums mutes veselībai. Zobārstniecības komandas loma tabakas kontrolē. Piecu soļu modelis (Jautā! Iesaki! Novērtē! Atbalsti! Seko!). Farmakoloģiskās terapijas izmantošana. Motivējošā intervēšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Mutes veselības veicināšanas aktualitātes Latvijā un pasaulē. Starptautiski dokumenti kariesa (īpaši agrīnā zobu kariesa) un periodonta saslimšanu profilaksei un kontrolei. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību: Kas ir ksilitols? Ksilitola darbības mehānisms un ieteicamās devas. Uz pierādījumiem balstītas ksilitola pielietošanas programmas iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās (Somijas un citu valstu pieredze). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Komplikācijas mutē saistībā ar vēža ārstēšanu (staru un ķīmijterapiju). Ko zobārstniecības komanda var darīt? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Tabakas lietošanas kaitīgums mutes veselībai. Zobārstniecības komandas loma tabakas kontrolē. Piecu soļu modelis (Jautā! Iesaki! Novērtē! Atbalsti! Seko!). Farmakoloģiskās terapijas izmantošana. Motivējošā intervēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Mutes veselības veicināšanas aktualitātes Latvijā un pasaulē. Starptautiski dokumenti kariesa (īpaši agrīnā zobu kariesa) un periodonta saslimšanu profilaksei un kontrolei. Mutes veselības indikātori. Dzīves kvalitāte saistībā ar mutes veselību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuāls darbs periodiskās literatūras pārskatu veidošanā par kursā ietvertajām tēmām (gatavojot prezentācijas), lai apliecinātu savas teorētiskās zināšanas. Mutes veselību veicinošu bukletu vai video izstrāde. Kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtēšanas anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Prezentācijas studiju kursa laikā, izglītojošo bukletu vai video izstrāde. Rakstiska ieskaite kursa noslēgumā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Ietver izpratni par primārās veselības aprūpes principiem, kopējo riska faktoru pieeju, mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Latvijā un ārzemēs. Izpratni par mutes veselības veicināšanas - izglītošanas principiem un pieejām, zobārstniecības komandas lomu veselības veicināšanā un izglītošanā. Izprast jaunas pieejas mutes veselības veicināšanā un mutes veselības indikātoru pielietojuma nepieciešamībā. | ||||||||
Prasmes: | Students pēc kursa beigšanas spēs novērtēt un praksē pielietot mutes veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus. Spēs savā klīniskajā darbā vispirms ievērot profilaktisko pieeju un stratēģijas, pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā. Spēs izvērtēt atsevišķa indivīda profilaktiskās vajadzības – pacienta ēšanas paradumus, higiēnas iemaņas, ieteikt smēķēšanas atmešanas īsās intervences modeli (5A modelis), izglītot pacientus kā novērst zobu traumas un rīkoties to gadījumā. | ||||||||
Kompetences: | Students pēc kursa beigšanas spēs izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro mutes veselības aprūpi dažāda vecuma iedzīvotājiem, arī ar īpašām vajadzībām. Spēs piedalīties dažādu mutes veselības veicinošu, izglītojošu programmu izstrādē dažādās vecuma grupās. Izvērtēt dažādu valstu pieredzi mutes veselības izglītošanas un smēķēšanas atmešanas programmu ieviešanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance., Wiley Blackwell, 1st Edition, 2016, 124 p. | ||||||||
2 | Daly B., Watt R.G., Batchelor P. Treasure E. Essential Dental Public Health. 2nd Edition. Oxford University Press, 2013. | ||||||||
3 | Fejerskov O., Kidd E. Dental Caries. The Disease and its Clinical Management. Munksgaard, 2015. | ||||||||
4 | Felton A., Chapman A., Felton S. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2013, 300 p. | ||||||||
5 | Helping dental patients to quit tobacco. 2nd Edition. Public Health England, 2014. | ||||||||
6 | Mason J. Concepts in Dental Public Health. 2nd Edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2020. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | A.Brinkmane, E.Senakola. Lai zobiņi nebūtu jālabo narkozē. Žurnāls Veselība. Aprīlis, 2018., 20.- 27.lpp. | ||||||||
2 | Mostofsky D.I., Fortune F. Behavioral Dentistry. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2014, 11-26, 237-250, 323-348. | ||||||||
3 | Petersen P.E., Bourgeois D., Ogawa H. et al. The global burden of oral diseases and risks to oral health. Bull WHO 2005, 83: 661-669. | ||||||||
4 | E.Senakola, A.Brinkmane, L.Kroniņa. Mutes dobuma veselība pirmsskolas vecuma bērniem Latvijā. Doctus, 2018, Nr.9, 35.-38.lpp. | ||||||||
5 | Sheiham A., Bonecher M. Promoting Children`s Oral Health: Theory and Practice. Quintessence LTDA, 2006. | ||||||||
6 | Ross M Keat Jean-Christophe Fricain, Sylvain Catros, et.al. The Dentist’s Role in Smoking Cessation Management − A Literature Review and Recommendations: Part 2. Dent Update 2018; 45: 298–309. Part 1.Dent Update 2018; 45: 197–206. | ||||||||
7 | Toolkit for oral health professionals to deliver brief tobacco intervention, WHO, 2017. | ||||||||
8 | Toolkit for delivering the 5A’s and 5R’s brief tobacco interventions in primary care, WHO, 2014. | ||||||||
9 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
10 | Mostofsky D.I., Fortune F. Behavioral Dentistry. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2014, 11-26, 237-250, 323-348. | ||||||||
11 | Petersen P.E., Bourgeois D., Ogawa H. et al. The global burden of oral diseases and risks to oral health. Bull WHO 2005, 83: 661-669. | ||||||||
12 | Sheiham A., Bonecher M. Promoting Children`s Oral Health: Theory and Practice. Quintessence LTDA, 2006. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Willey online library, EBSCO, Dyna Med. | ||||||||
2 | Kā palīdzēt pacientiem atmest smēķēšanu : rokasgrāmata primārās un ... |