.
Vecmātes darba organizācija un vadība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.08.2022 09:40:44
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_340 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Vecmāšu zinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Ansule | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sabiedrības veselība un epidemioloģija, veselības jēdziens un koncepcija, filozofija un medicīnas ētika, ievads uz pierādījumiem balstītā aprūpē. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par aktuālajiem mātes un bērna veselības aprūpes organizācija principiem un metodēm, kā arī veselības aprūpes organizāciju kopumā, tās politikas un finansēšanas jautājumiem valstī un pasaulē. Iepazīstināt studentus ar veselības aprūpes menedžmenta teorētiskajiem pieņēmumiem un praktiskām metodēm, to pielietojuma iespējām. Sniegt izpratni par kvalitātes vadības sistēmu veselības aprūpes sistēmā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības aprūpes sistēma pasaulē un Latvijā. Veselības aprūpes organizācijas un vadības principi. Vecmātes vadītājas darbs mātes un bērna veselības aprūpes procesa nodrošināšanā un veicināšanā, profesionālo darbību noteicošie likumdošanas akti (ICM, EMA pamatnostādnes) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vecmātes vadītājas darbs mātes un bērna veselības aprūpes procesa organizēšanā un veicināšanā, teorija un prakse | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Lēmumu pieņemšanas process. Sadarbība ar valstiskām un nevalstiskām institūcijām. Cilvēkfaktora ietekme | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Līderība vecmātes praksē. Mūžizglītība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Veselības aprūpes organizācijas modeļi, filozofija un stratēģija. Organizācijas kultūra. Darba produktivitāti un apmierinātības ar darbu ietekmējošie faktori | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Kvalitātes vadība. Personība darba vidē un psihosociālie faktori, to novērtēšanas metodes. Kļūdu un pieredzes monitorings | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Vadības stili. Profesionālā deformācija darba vidē, izdegšana, monitoringa un profilakses iespējas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Personāla prognozēšana un plānošana. Personāla motivēšana, darba samaksas sistēmas noteikšana un darba rezultātu novērtēšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | E-studijās ievietoto un studiju kursā norādīto literatūras un informatīvo avotu analīze prezentācijas par nodarbību tēmām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Patstāvīgo darbu veikšana (25%), prezentācijas prezentēšana nodarbībās (25%), gala pārbaudījums (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs definēt mātes un bērna veselības aprūpes politiku, Latvijas Republikas un starptautiskos veselības aprūpes politikas dokumentus kopumā. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie apgūs spējas pielietot savā profesionālajā darbībā Latvijas Republikas un starptautiskos veselības aprūpes normatīvos likumdošanas un rekomendējošos aktus, tai skaitā ICM, un EMA pamatnostādnes vecmātes darba organizācijā. | ||||||||
Kompetences: | Spēs definēt un analizēt kvalitātes vadības sistēmas pamatprincipus. Spēs analizēt un piedāvāt risinājumus mātes un bērna veselības procesa organizēšanas un nodrošināšanas uzlabošanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | WHO recommendations, “Standards for improving quality of maternal and newborn care in health facilities”, 2016. | ||||||||
2 | Dukāte I. Vadībzinības rokasgrāmata. R., Zvaigzne ABC, 2004. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Forands I. Biznesa vadības tehnoloģijas. SIA “Latvijas izglītības fonds”, Rīga, 2004. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | “Leadership 2050 : Critical Challenges, Key Contexts and Emerging Trends”. Matthew Sowcik, Anthony C. Andenoro, et.al. 2015 | ||||||||
5 | Workplace Conflict Resolution Essentials for Dummies. Book Cover Image. by Vivian Scott, and Vivian Scott. PUBLISHER John Wiley & Sons, Incorporated. 2015 | ||||||||
6 | Human Resources Management for Health Care Organizations: A Strategic Approach. Joan E. Pynes, Donald N. Lombardi, and Joan Pynes, 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | WHO, Disability: The Convention on the Rights of Persons with Disabilities, 2020. | ||||||||
2 | Scrivens, E. (2004). Quality, Risk, and Control in Health Care. Maidenhead: Open University Press. | ||||||||
3 | The Politics of Maternity. Rosemary Mander and Jo Murphy-Lawless, 2013. | ||||||||
4 | Levy Shankman, MarcyAllen, Scott J.and more. “Emotionally Intelligent Leadership: A Guide for Students”, John Wiley & Sons, Incorporated, 2015. | ||||||||
5 | Modern health care delivery systems, care coordination and the role of hospitals, 2012. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | European Organization for Quality. Available from: www.eoq.org | ||||||||
2 | European Agency of Health at work. Available from: https://osha.europa.eu/lv | ||||||||
3 | WHO, Maternal and perinatal health. Available from: https://www.who.int/reproductivehealth/publications/materna… | ||||||||
4 | The European Midwives Association (EMA), Position Papers. Available from: http://www.europeanmidwives.com/news | ||||||||
5 | International Confederation of Midwives. Available from: https://www.internationalmidwives.org/icm-projects/ | ||||||||
6 | “Performance Leadership”. Karen Moustafa Leonard and Fatma Pakdil. Business Expert Press, 2016 |