.
Aktuālas problēmas aprūpē
Studiju programma
Vadītājs
Kristaps Circenis
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.08.2019
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_138 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kristaps Circenis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | Kristaps Circenis | ||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak![]() ![]() | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (numurs) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Medicīnas ētika, aprūpes diagnozes un aprūpes process, māszinību teorijas, mikrobioloģija, epidemioloģija, infekciju slimības, medicīnas un aprūpes zinātnes vēsture, aprūpes darba organizācija un vadība. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt un attīstīt izpratni par aprūpes profesionāļu lomu uz pierādījumiem balstītā veselības aprūpes sistēmā, praksē, aprūpes organizācijā un izglītībā, veicināt zināšanu un prasmju apguvi uz pierādījumiem balstītas politikas un prakses īstenošanā, attīstīt spēju kritiski analizēt un pielietot praksē jaunākos pētījumus mūsdienu aktuālajās problēmās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Aktuālās problēmas aprūpē – vēsturisks un mūsdienu skatījums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Tehnoloģiska pieeja pacientu aprūpē. Ētiski jautājumi aprūpē 21. gs. tradicionālā un komplementārā medicīnā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Infekciju kontroles filozofija (infekciju kontroles komandas darbība, standarta infekciju kontroles noteikumi, infekciju slimību epidemioloģija un aizsardzības stratēģijas). Infekciju kontroles prakse. Ar veselības aprūpi saistītās infekcijas un to novēršana praksē: brūču infekcijas, infekcijas, kas saistītas ar vaskulāru terapiju, infekcijas, kas saistītas ar urīnpūšļa katetru lietošanu, respiratorās infekcijas, gastronitestinālas infekcijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Infekcioza pacienta menedžments ārstniecības iestādē. Starptautiskās roku higiēnas dienas plāna izstrāde. Higiēnas plāna analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Pacientu drošības aktualitāte un būtība. Cilvēka faktora jeb ergonomikas loma. Proaktīva pieeja risku vadībā. Ārstniecības procesu analīze un risku identificēšana. Stratēģijas risku reducēšanai. Organizācijas un sabiedrības kultūras loma. Ziņošana un mācīšanās. Starptautiskie pacientu drošības mērķi: pacientu drošības identifikācija, ķirurģiskā drošība, anestēzijas drošība, droša zāļu administrēšana u.c. Negadījumu analīze, metodes. Pamatcēloņu analīzes metodes pielietojuma nozīmīgums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | PVO Aktīvu vecumdienu politika un stratēģijas hronisku saslimšanu seku mazināšanai sabiedrības veselības kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | 21. gadsimta pacientu un sabiedrības izglītošanas izaicinājumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
8 | Attīstība māsu praksē. Māsu lomu attīstība un pārmaiņas. Māsu praksi un izglītību regulējošie mehānismi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Jaunāko zinātnisko pētījumu un publikāciju izmantošana māszinību un aprūpes zinātnes jomā. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošie patstāvīgi meklē, lasa un analizē zinātniskus rakstus par aktuālajām problēmām aprūpē. Kursa laikā studējošie gatavo prezentācijas un kopsavilkumu par viņu izvēlētu aktuālu problēmu māszinībās, prezentē nodarbībās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Patstāvīgi sagatavoti darbi un to prezentēšana studiju kursa gaitā (20%) un noslēguma pārbaudījums (kopsavilkums – prezentācija) (80%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie zina un izprot māsu un veselības aprūpes praksi un izglītību veidojošos komponentus, ietekmējošos apstākļus, regulējošos mehānismus un attīstības perspektīvu. Studējošais spēj raksturot un salīdzināt infekciju kontroles politikas un veidošanas principus dažādos līmeņos, izprot pacientu/sabiedrības locekļu atšķirības informācijas uztverē, izprot un spēj raksturot PVO aktīvu vecumdienu politiku, spēj raksturot dažādu faktoru mijiedarbību novecošanas procesā. Zina pacientu drošības sistēmas elementus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie prot identificēt un analizēt galvenās problēmas māsu un veselības aprūpes prakses attīstībā, piedāvāt risinājumus. Studējošais prot pielietot infekciju kontroles vadlīnijas un nozokomiālo infekciju attīstību un ierobežojošos pasākumus ārstniecības iestādēs. Spēj analītiski izvērtēt un veidot pacientu/sabiedrības izglītošanas procesu. Prot pielietot PVO aktīvu vecumdienu politikas pamatprincipus personas situācijas raksturošanai. Orientējas pacientu drošības normatīvajos aktos un sistēmās. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie attīstīs kompetenci – iespēju veiksmīgi darboties māsu un veselības aprūpes prakses attīstības kontekstā, integrējot un lietojot situācijai atbilstošas prasmes, zināšanas, attieksmi. Spēs izstrādāt nozokomiālo infekciju profilakses pasākumu plānu ārstniecības iestādei. Spēs apkopot literatūru, jaunākos pierādījumos balstītos avotus, analizēt un integrēt zināšanas par aktuālām problēmām aprūpē Latvijā un pasaulē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | ANO Vispārējā cilvēktiesību deklarācija, www.humanrights.lv | ||||||||
2 | Ārstniecības likums. “ Latvijas Vēstnesis”, 1997, Nr.167/168; “Ziņotājs”, 1997, Nr.15. | ||||||||
3 | Bennett, Gail: Infection Control Compliance Guide /Gail Bennett. Marblehead, MA: HCPro, c2006. xiv, 182 lpp. | ||||||||
4 | Bennett, Gail: Infection Control Manual for Hospitals /Gail Bennett, Gloria Morrell. Marblehead, MA: HCPro, c2006. xviii, 356 lpp. | ||||||||
5 | Brila A. Infekcijas slimību epidemioloģija. Nacionālais apgāds, 2003. | ||||||||
6 | Clambers M. Nursing Informatics and Practice Development, Nursing Times Research. 2002 7:101, http://jm.sagepub.com/content/7/2/101 | ||||||||
7 | Disinfection and Decontamination: Principles, Applications and Related Issues /edited by Gurusamy Manivannan. Boca Raton [etc.]: CRC Press/Taylor & Francis Group, 2008. xiii, 496 lpp., [16] lpp. il.: il., tab., shēm. | ||||||||
Papildus literatūra | |||||||||
1 | Chaska L. N.(2001) The Nursing Profession: Tomorrow and Beyond, Sage Publ.Inc | ||||||||
2 | Kūle M., Kūlis R. Filosofija. 14.29. nod. Apgāds “Burtnieks”, 1996 | ||||||||
3 | McCann/Flynn J., Heffron P.B. Nursing from Concept to Practice, Robert J.Brady Co. 1984 | ||||||||
4 | Minnaar A. Infection Control Made Easy: A Hospital Guide for Health Professionals. Professional Nurse Series. Juta and Company Ltd, 2008. Pp. 96. | ||||||||
5 | Mūsdienu feministiskās teorijas. Antoloģija. Jumava, 2001 | ||||||||
6 | Stasjule K. Sabiedrības viedoklis par māsas profesijas prestižu Latvijā (2011) bakalaura darbs, RSU | ||||||||
7 | Fagin L., Garelick A. The Doctor-Nurse Relationship (2004) Advances in Psychiatric Treatment, p.277-286 | ||||||||
8 | Kā dzīvosim Latvijā 2015. gadā? Ziņojums par Tūkstošgades attīstības mērķiem Latvijā, autoru kolektīvs, galv. red. M. Sīmane, Rīga, 2005 | ||||||||
9 | Knafl K., Rodgers B.(2000) Concept Development in Nursing, 2nd ed. Saunders | ||||||||
10 | Konvencija par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā; | ||||||||
11 | LR Satversme; | ||||||||
12 | Mazjānis I., Tirāns E. Infekcijas slimības rokasgrāmata. Autorkolektīvs, 2006. | ||||||||
13 | Māsu reģistra un sertifikācijas nolikumi; | ||||||||
14 | McCormack B., Manley K., Garbett R.(2008) Practice Development in Nursing, John Willey &Sons | ||||||||
15 | McCormack B., Manley K., Garbett R., editors(2004) Practice Development in Nursing, Oxford: Blackwell Publishing Ltd | ||||||||
16 | Natural Ventilation for Infection Control in Healthcare Settings /edited by: James Atkinson [et al.]. Geneva: World Health Organization, 2009. xxv, 106 lpp.: il. | ||||||||
17 | Parker M.E.(2001) Nursing Theories and Nursing Practice, F.A. Davis Company, Philadelphia | ||||||||
18 | Pētījums par medicīnas māsu profesionālo darbību – medicīnas māsu aprūpes nodrošināšanas aktuālo problēmu apzināšana un izpēte. (2000) LU Filozofijas un Socioloģijas institūts, Rīga | ||||||||
19 | Priede – Kalniņa Z. Māsu prakse, pamatota teorijā. Heritage Printing/Graphics, Milwauke, WI USA, 1998 | ||||||||
20 | PVO projekta „Māsu un vecmāšu politika Latvijā”, materiāli, 2003 | ||||||||
21 | Sheer B., Kam Yuet Wong F. The Development of Advanced Nursing Practice Globally, Journal of Nursing Scholarship, 2008; 40:3, 204-211 | ||||||||
22 | Understanding Patient Safety /edited by Lynne Currie. London: Quay Books, 2007. 172 lpp: il. | ||||||||
23 | WHO policy on TB Infection Control in Healthcare Facilities, Congregate Settings and Households [elektroniskais resurss]: [annexes] /World Health Organization. [Geneva]: World Health Organization, c2009. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Reņģe V. Organizāciju psiholoģija, Kamene, 1999 | ||||||||
2 | Cilvēku, zīmolu, mediju un kultūras menedžments, rakstu krājums, J.Rozes apg., 2006 | ||||||||
3 | www.vm.gov.lv | ||||||||
4 | www.nva.lv | ||||||||
5 | www.currentnursing.com | ||||||||
6 | www.sandiego.edu | ||||||||
7 | www.ncbi.nlm.nih.gov | ||||||||
8 | www.who.int/csr/resources/publications/drugresist/en/whocds… | ||||||||
9 | http://who.int/patientsafety/about/en/index.html | ||||||||
10 | www.oecd.org | ||||||||
11 | www.icna.co.uk | ||||||||
12 | WHO Active Ageing Framework, 2002: | ||||||||
13 | WHO World Report on Ageing and Health, 2015 |