Pārlekt uz galveno saturu
Vadītājs
Normunds Limba

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Par studiju kursu
Kursa kods:CFUBK_029LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Mērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Normunds Limba
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:Pēteris Tretjakovs
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkatrsu[pnkts]lv, cfbkatrsu[pnkts]lv, +371 67061550
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Nodarbības (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (numurs)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Studentiem jāzina fizika, ķīmija, vidusskolas kurss anatomijā fizioloģijā un higiēnā.
Mērķis:
Mācību kursa mērķis ir dot studentiem zināšanas par cilvēka organisma, orgānu sistēmu, atsevišķu orgānu, audu un šūnu normālām funkcijām, kā arī nepieciešamās prasmes orgānu funkciju novērtēšanā - asinsspiediena mērīšana, pulsa iztaustīšana un novērtēšana u.c.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Fizioloģijas vēsture pasaulē un Latvijā; Fizoloģija kā zinātne; Norma; Uzbudināmie audi un to stāvokļi; Vielu pārnese cauri membrānai; Membrānas potenciāli.Lekcijas1.00auditorija
2Sirds novietojums, īpašības, funkcijas. Sirds cikls un tā sastāvdaļas. Sirds vārstuļu darbība. Elektrokardiogrāfija un tās analīze. Sirds darbības regulācija – neirālā un humorālā. Spiediena maiņas sirds dobumos. Sirdsdarbības biežākie traucējumi. Asinsrites sistēmas uzbūve.Lekcijas1.00auditorija
3Asinsrites sistēmas funkcionāli atšķirīgās daļas, to raksturīgākie parametri. Spiediena, tilpuma, mikrocirkulācijas asinsvadu funkcionālās īpatnības. Arteriālais spiediens, tā izcelsme, mērīšana. Normāls asinsspiediens, tā svārstības. Asinsspiedienu ietekmējošie lielumi. Asinsvadu aferentā un eferentā inervācija, tonuss. Asinsvadu tonusa humorālā regulācija. Miokarda un galvas smadzeņu asinsrites īpatnības.Lekcijas1.00auditorija
4Asinis – sastāvs, daudzums, funkcijas, analīzes metodes. Asins formelementi, to normāls daudzums, funkcijas, faktori, kas ietekmē to veidošanos. Asins plazma, tās sastāvs, plazmas aizvietotāji, fizioloģiskie šķīdumi, to sastāvs. Asins recēšanas fāzes. Hemolīze, izraisošie faktori, sekas. Asins grupas, rēzuss faktors, asins pārliešana.Lekcijas1.00auditorija
5Elpošanas process, tā daļas. Elpošanas orgāni – plaušas, elpceļi, to funkcijas. Ieelpas mehānisms, izelpas mehānisms, elpošanas tilpumi, to normālie lielumi. Gāzu transports ar asinīm. Hemoglobīna oksigenācijas līkne, tās nozīme. Pneimotorakss , tā veidi. Elpošanas aizsargrefleksi. Elpošanas regulācija.Lekcijas1.00auditorija
6Pareizi ēšanas paradumi. Normāls, pilnvērtīgs uzturs. Pārtikas uzņemšanas biežums, saturs, daudzums. Siekalu sekrēcija un izdalīšanās daudzums, kairinātāji, funkcijas. Sekrēcija kuņģī, faktori, kas to ietekmē un kavē. Aizkuņģa dziedera sekrēcijas īpatnības. Aknu funkcijas, žults sastāvs. Gremošans process tievajās zarnās, tā daļas. Dobuma un membranālā gremošana to nozīme. Aizkuņģa dziedzera enzīmi. Procesi resnajās zarnās. Aizcietējumu profilakse. Sabalansēta uztura nozīme resno zarnLekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Praktisko nodarbību patstāvīgā darbā studenti apgūst praktiskās iemaņas, iepazīstas ar veselības novērtēšanas metodēm, patstāvīgi veic aprēķinus un datu apstrādi. Uzdevums – nostiprināt teorētiskās zināšanas, apgūt un pilnveidot praktiskās iemaņas, iemācīties indivīda veselības novērtēšanas metodiku.
Vērtēšanas kritēriji:
Eksāmens rakstiska testa veidā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Students zinās kāda ir normāla orgānu funkcija, kā to atšķirt no patoloģiskas un kā ietekmēt orgānu, lai normalizētu tā funkciju. Atpazīs patoloģiskus organisma funkciju rādītājus.
Prasmes:Students pratīs pielietot teorētiskās zināšanas un biežāk izmantotās izmeklēšanas metodes, piemēram - pulsa iztaustīšana, arteriālā asinsspiediena mērīšana. Orientēsies biežāk izmantotās izmeklēšanas metodēs, piemēram, elektrokardiogrāfijā, asins analīzēs.
Kompetences:Praktisko nodarbību patstāvīgā darbā studenti apgūst praktiskās iemaņas, iepazīstas ar veselības novērtēšanas metodēm, patstāvīgi veic aprēķinus un datu apstrādi. Uzdevums – nostiprināt teorētiskās zināšanas, iemācīties indivīda veselības novērtēšanas metodiku.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Cilvēka fizioloģija. "Zvaigzne", 1986. 455lpp.
2L.Aberberga-Augškalne. Fizioloģija rehabilitologoem. 2002.
3L.Aberberga-Augškalne, Olga Koroļova Fizioloģija ārstiem. 2007.
4Schmidt, R.F., Thews, G. Physiologie des menschen. Springer, 1995.
5Wander, A. Human physiology: The mechanisms of body function. New York, 1990. 5th ed. – 800p.
Papildus literatūra
1Despopoulos A., Silbernagl S. Color Atlas of Physiology. 2003, 5th edition, 436 pp, Georg Thieme Verlag.
2Gyuton A.C., Hall J.E. Textbook of Medical Physiology. Saunders 2005, 1104 pp.
3Ganong W.F. Review of Medical Physiology. 2005, 22nd edition. 932 pp.
4Schmidt, R.F., Thews, G., Lang, F. Physiologie des Menschen. 2005, 29. Aufl., 900 S. Springer-Verlag GmbH
Citi informācijas avoti
1L.S. Costanzo. Physiology. Lippincott Williams & Wilkins; 2007
2L. Sherwood. Human Physiology: From Cells to Systems, 2007
3Leonard R. Johnson. Essential Medical Physiology, 2003
4Human Physiology: An Integrated Approach, 4th ed. by Dee Unglaub Silverthorn, Pearson-Benjamin/Cummings Publishing Company, 2007