Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Struktūrvienība: Morfoloģijas katedra
Kredītpunkti / ECTS:2 / 3
Kursa vadītājs:Māra Pilmane
Studiju tips:Pilna laika
Līmenis:Īsā cikla (Pirmā līmeņa)
Mērķauditorija:Zobārstniecība
Valoda:Latviešu
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Histoloģija un citoloģija

Mērķis

Kursa mērķis ir attīstīt vispārēju un specifisku izpratni par cilvēka šūnām, audiem (epitēlija, saistaudiem, muskuļiem un nervu audiem) un orgānu struktūru, īpaši galvas, sejas un kakla (mutes dobumā, ieskaitot mēli, zobus, lūpas, siekalu dziedzerus un jutekļu orgānus), cilvēka pamata attīstība (apaugļošana, implantācija, div- un trīs dīgļlapu embrijs, placentācija, trīs dīgļu slāņu attīstība); galveno šūnu, subcelulāro un molekulāro procesu (indukcija, noteikšana, diferenciācija un augšana), kā arī galveno etapu norise visos intrauterīnās attīstības posmos. Tiks attīstīta izpratne par šo zināšanu nepieciešamību zobārstniecības praktiskajā darbā.

Priekšzināšanas

Bioloģija, medicīniskā šūnu bioloģija, fizioloģija, ķīmija, vēlams anatomija, paralēli ģenētika.

Rezultāti

Zināšanas

Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studējošais spēs:
• raksturot cilvēka audu galvenās grupas un to pētīšanas metodes;
• izklāstīt organisma audu attīstības galvenās likumsakarības ontoģenēzē;
• izskaidrot daudzveidīgās veselu audu kompensatorās un adaptīvās reakcijas, attiecinot tās pret būtiskām novirzēm no normas;
• aprakstīt morfoloģisko preparātu izvērtēšanu un sniegt skaidrojumus par tajos redzamo audu atbilstību normai;
• izvēlēties konkrētas morfoloģiskās pētīšanas metodes konkrētām šūnu/ audu/ orgānu grupām.

Prasmes

• identificēt sejas, žokļu un kakla struktūras regulāri krāsotos histoloģiskos priekšmetstikliņos;
• mikroskopiski noteikt audu un/vai orgānu attīstības principus un aptuvenu to attīstības pakāpi; atpazīt sejas, žokļa, kakla un maņu orgānu attīstības stadijas;
• diferencēt galvenās audu grupas histoloģiskajās/ embrioloģiskajās preparātos un shēmās; novērtēt iespējamo struktūras piemērotību intrauterīnai stadijai;
• darbs ar speciālo literatūru, analizēt sagatavotos histoloģiskos paraugus;
• sagatavot ziņojumus un sniegt prezentācijas par histoloģijas jautājumiem.

Kompetences

Studenti spēs atpazīt embrionālo audu un orgānu morfoloģiju un struktūru klīniskajos paraugos un morfoloģijas zinātnes attēlos. Viņi spēs atšķirt veselos un patoloģiskos audus kopumā un analizēs variācijas dažādos embrionālās attīstības posmos, īpaši mutes dobuma gļotādās un zobu struktūrā. Studenti varēs novērtēt paraugu kvalitāti un metodes. Viņi varēs novērtēt dažādu induktoru nozīmi sejas attīstības procesos pēcdzemdību periodā.

Plānojums

Plānošanas periods:2024. gada pavasara semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Zobu higiēnists, ZFH2Pirmais līmenisObligātsValērija Groma