.
Masu komunikācijas teorijas
Vadītājs
Ilva Skulte
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.09.2019
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_259 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilva Skulte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Komunikācijas studiju katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | Anda Rožukalne | ||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, kfko![]() ![]() | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (numurs) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (numurs) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ievads komunikācijas teorijās. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt apkopojošu pārskatu par nozīmīgākajām masu komunikācijas problēmām un teorētiskajām pieejām to skaidrojumā, kā arī iespējām, ko tās piedāvā svarīgāko žurnālistikas un multimediju komunikācijas jautājumu interpretācijā un sabiedrisko attiecību analīzē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads masu komunikācijas teorijā. Kas ir masas? Masu komunikācijas teoriju vēsturiskie pirmsākumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Mediji un sabiedrība. Politika. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Mediji un sabiedrība. Dažādība un mediji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Mediju darba organizācija. Formāti, žanri. Mediju sistēmas elementi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Normatīvās teorijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Mediji un kultūra. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Masu komunikācija: jauno mediju un tīklu perspektīva. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Masu komunikācijas mūsdienu problēmas. Noslēguma darbu prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads masu komunikācijas teorijā. Kas ir masas? Masu komunikācijas teoriju vēsturiskie pirmsākumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mediji un sabiedrība. Politika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Mediji un sabiedrība. Dažādība un mediji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Mediju darba organizācija. Formāti, žanri. Mediju sistēmas elementi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Normatīvās teorijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Mediji un kultūra. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Masu komunikācijas mūsdienu problēmas. Noslēguma darbu prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Izlasīt zinātniskos rakstus par masu komunikāciju, sabiedrību, kultūru dažādu teoriju perspektīvā. Izprast katras pieejas specifiku. Sagatavot sekojošus jautājumus: • Par kādām tēmām runāts rakstā? • Kādu masu komunikācijas jomu raksta autori skaidro? • Ko no tā var iemācīties? • Kā raksta teorētiskās atziņas iekļaujas masu komunikācijas teoriju kontekstā? • Kādas metodes izmatotas datu iegūšanai teorijas atziņu pamatošanai? Veidot analīzi par kādu no masu komunikācijas aktuālākajiem jautājumiem. Uzrakstīt eseju un to prezentēt studiju biedru priekšā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Dalība lekcijās un diskusijās, teorētisko tekstu analīze, testi, eseja un prezentācija. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti prot nosaukt un izklāstīt galvenās teorētiskās pieejas un aktuālos jautājumus masu komunikācijas, sabiedrības un kultūras jomā, un veidot analīzes pamatu patstāvīgam pētījumam žurnālistikas, sabiedrisko attiecību vai multimediju komunikācijas jomā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti ir gatavi: • identificēt un analizēt procesus un problēmas dažādās masu komunikācijas jomās un dažādos aspektos – mediju organizācijas un sistēmu, auditoriju un mediju lietojumu, saturu, mediju ietekmi uz sabiedrību un kultūru; • veidot vēstījumus un analītiskus darbus publiskajai komunikācijai, ņemot vērā masu auditorijas un masu komunikācijas specifiku; • veidot bakalaura darba konceptuāli teorētisko dizainu. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēj pielietot savas zināšanas masu komunikācijas jomā, lai attīstītu patstāvīgus pētījumus žurnālistikā, sabiedriskajās attiecībās un multimediju komunikācijas praksē, balstoties uz precīzi izvēlētu teorētisko perspektīvu ar tās konceptuālo un metodoloģisko aparātu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Curran, J., Gurevitch M (ed.). Mass Media and Society. – London: Arnold – Hodder Headlines Group, 2.ed., 1997 | ||||||||
2 | Hall, S. Encoding/Decoding.//Culture, Media, Language.(ed.by Hall, S.Hobson, D., Lowe, A., Willis, P.)2nd.ed. – London: Routledge, 1992. | ||||||||
3 | McQuail, D. McQuail's mass communication theory. – London:SAGE Publications, 2010. | ||||||||
4 | McQuail, D., & Windahl, S. Communication models for the study of mass communications. Routledge. 2015 | ||||||||
5 | Jensen, K.B. Rosengren K.E. Five Traditions in Search of the Audience. Mass Communication. Ed.by McQuail, D. – London, Sage, 2006., IV., pp. 171 – 190 | ||||||||
6 | McCombs. M., Shaw, D. The Agenda- Setting Function of Mass Media. //Mass Communication. Ed.by McQuail, D. – London: Sage, 2006., IV., PP. 248 – 258 | ||||||||
7 | Noelle – Neuman, e. The Theory OF Public Opinion: The Concept OF Spiral of Silence. //Mass Communication. Ed.by McQuail, D. – London, Sage, 2006., IV., pp. 271 – 302. | ||||||||
8 | Street J. Mass Media, Politics and Democracy. – Basingstone, New York: Palgrave, 2001. | ||||||||
9 | Banks, J., Humphreys, S. The Labour of User Co-Creators : Emergent Social Network Markets?// Convergence, 2008, nr. 14: pp.401-418. | ||||||||
10 | Rožukalne, A. Kam pieder Latvijas mediji?: Monogrāfija par Latvijas mediju sistēmu un ietekmīgākajiem mediju īpašniekiem. Rīga: Zinātne. 2013 | ||||||||
11 | DeFleur, M. L., & DeFleur, M. H. Mass communication theories: Explaining origins, processes, and effects. Routledge.DeFleur, M. L., & DeFleur, M. H. (2016). Mass communication theories: Explaining origins, processes, and effects. Routledge. 2016 | ||||||||
12 | Wei, R. (Ed.). Advances in Foundational Mass Communication Theories. Routledge, 2018. | ||||||||
13 | Hanson, R. E. Mass communication: Living in a media world. Sage Publications. 2016 | ||||||||
14 | Curran, J., & Hesmondhalgh, D. Media and Society. Bloomsbury Academic, 2019 | ||||||||
Papildus literatūra | |||||||||
1 | O’Sullivan, P. B., & Carr, C. T. Masspersonal communication: A model bridging the mass-interpersonal divide. New Media & Society, (2018). 20(3), 1161-1180. | ||||||||
2 | Hoffner, C., Plotkin R.S., Buchanan, M., Anderson J.D., Kamigaki S.K., Hubbs, L.A., Kowalczyk, Z., Silberg, K., Pastorek. A. The Third-Person Effect in Perception of the Influence of Television Violence.//Journal of Communication, Vol.51, No2, June 2001 pp. 283-296 | ||||||||
3 | McOmber, J. Technological Autonomy and Three Definitions of Technology. //Journal of Communication, Vol.49, No 3, Summer, 1999 | ||||||||
4 | Castells, M. A Network Theory of Power. - International Journal of Communication, Nr. 5 (2011), pp. 773–787 | ||||||||
5 | Ross. P. Is there an expertise of production? The case of new media producers.// New Media & Society. - September, 2011, no 13, pp. 912-928 | ||||||||
6 | Dahlberg, L. Re-constructing digital democracy: An outline of four ‘positions’. //New Media & Society. September, 2011, no 13, pp. 855-872 | ||||||||
7 | Liu, W., Sidhu, A., Beacom, A. M., & Valente, T. W. ocial network theory. The international encyclopedia of media effects, 2017,1-12. | ||||||||
8 | Couldry, N., & Yu, J. Deconstructing datafication’s brave new world. New Media & Society, 2018, 20(12), 4473-4491. | ||||||||
9 | Chandler, D. Marxist Media Theory. | ||||||||
10 | Couldry, N. Media, society, world: Social theory and digital media practice. Polity. 2012 | ||||||||
11 | Chandler, D. An Introduction to Genre Theory. | ||||||||
12 | Couldry, N., Livingstone, S., & Markham, T. (2016). Media consumption and public engagement: Beyond the presumption of attention. Springer. | ||||||||
13 | Castells, M. Networks of outrage and hope: Social movements in the Internet age. John Wiley & Sons. 2015 | ||||||||
14 | Andrews, Jim. McLuhan Reconsidered. URL: http://vispo.com/writings/essays/mcluhana.htm | ||||||||
15 | Kerckhove, D.de. McLuhan and the Toronto School of Communication. - | ||||||||
16 | Kerckhove, D.de. McLuhan and the Toronto School of Communication. - | ||||||||
17 | Livingstone, S., Mascheroni, G., & Staksrud, E. European research on children’s internet use: Assessing the past and anticipating the future. New Media & Society, 2018, 20(3), 1103-1122. | ||||||||
18 | Federman M. The Cultural Paradox of the Global Village | ||||||||
19 | Ījābs, I. Argumentācija un manipulācija politiskajā komunikācijā: diskursa teorijas perspektīva. // Politiskā komunikācija ētika un kultūra Latvijas Republikas 9.Saeimas vēlēšanās. – Rīga, LU 2007., 164. – 186.lpp. | ||||||||
20 | Juzefovičs, J. Sociālo priekšstatu veidošanās: politisko ziņojumu lietojums un interpretācija pirms 9. Saeimas vēlēšanām. // Politiskā komunikācija ētika un kultūra Latvijas Republikas 9.Saeimas vēlēšanās. – Rīga, LU 2007. 267 – 279.lpp. | ||||||||
21 | Šulmane, I. Kurš uzraudzīs sargsuni: nacionālo dienas laikrakstu žurnālistu attieksme pret profesionālo ētiku Saeimas vēlēšanu kontekstā. //// Politiskā komunikācija ētika un kultūra Latvijas Republikas 9.Saeimas vēlēšanās. – Rīga, LU 2007., 207 .– 224.lpp. | ||||||||
22 | Tunne, I. Zelče, V. Simboli un rituāli 9.Saeimas priekšvēlēšanu kampaņā. // Politiskā komunikācija ētika un kultūra Latvijas Republikas 9.Saeimas vēlēšanās. – Rīga, LU 2007., 113. – 131.lpp. | ||||||||
23 | Storey, J. Cultural Studies and the Studies of Popular Culture. - Edinburgh: Edinburgh University Press, 1996. | ||||||||
24 | Rožukalne, A. Kas? Kur? Kāda? Mūsdienu mediju auditorija. Rīga: Biznesa augstskola TURĪBA, 2011. |