.
Veselības aprūpes organizācija
Studiju programma
Vadītājs
Eva Cela
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2019
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_029 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Eva Cela | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | Kristaps Circenis | ||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak![]() ![]() | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (numurs) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Veselības jēdziens un koncepcija, filozofija un medicīnas ētika, ievads uz pierādījumiem balstītā aprūpē, sabiedrības veselība un epidemioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par veselības aprūpes organizācijas, politikas un finansēšanas jautājumiem Latvijā un pasaulē. Iepazīstināt studentus ar menedžmenta teorētiskākiem pieņēmumiem un praktiskām metodēm, to pielietojuma iespējām. Sniegt izpratni par kvalitātes vadības sistēmu veselības aprūpes sistēmā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības aprūpes sistēma pasaulē un Latvijā. Veselības aprūpes organizācijas un vadības principi. Galvenie starptautiskie un Latvijas veselības politikas dokumenti. Veselības aprūpes sistēmas tiesiskie pamati; veselības aprūpes finansēšanas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Organizācija un organizācijas filozofija un stratēģija. Organizācijas kultūra. Organizācijas struktūru veidi, struktūras izmaiņas, efektīvas organizācijas struktūras izveide. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Organizāciju resursu pārvaldība (materiālā un nemateriālā), resursu efektīvas izmantošanas kontrole. Organizāciju kļūdu analīze, pieredzes nodošana organizācijā, nākotnes kompetenču analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Organizāciju resursu pārvaldība (materiālā un nemateriālā), resursu efektīvas izmantošanas kontrole. Organizāciju kļūdu analīze, pieredzes nodošana organizācijā, nākotnes kompetenču analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vadības lēmumu pieņemšana; vadības stili; lēmumu pieņemšanas process. Cilvēkresursu vadības principi veselības aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Personāla prognozēšana un plānošana. Personāla motivēšana, darba samaksas sistēmas noteikšana un darba rezultātu novērtēšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Personāla meklēšana, Darbinieku adaptācija, Mobinga novēršana, Profesionālā karjera, Personāla novērtēšana, Darba samaksa veselības aprūpē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Lēmumu pieņemšanas process un metodes. Alternatīvu pieņemšana lēmumu pieņemšanas procesā. Lēmumu grupveida pieņemšana. Nominālo grupu metode. Delfi metode. Prāta vētras metode. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Kontrole. Kontrolings. Kontroles būtība veselības aprūpes organizācijās. Kontroles process. Veselības aprūpes organizācijas ārējā kontrole. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Kontrole. Kontrolings. Kontroles būtība veselības aprūpes organizācijās. Kontroles process. Veselības aprūpes organizācijas ārējā kontrole. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Pārmaiņu vadība, problēmas un to risināšana. Risku vadība, risku veidi un analīze. Kreatīvas organizācijas vides veidošana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Kvalitātes vadība: raksturojums, kvalitātes līmeņu un kvalitātes sistēmu apskats. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Paaudžu konflikts veselības aprūpes darba tirgū, Komandas jēdziens, veidošana un kultūras kontekstā, Elastīga cilvēkresursu plānošana veselības aprūpē, „Darīt lietas pareizi vai darīt pareizās lietas?", Kvalitātes drošība veselības aprūpē, Pārmaiņu vadība veselības aprūpē, Efektīva komandas vadīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras analīze. Diskusijas mazās darba grupās, dokumentu un situāciju izvērtēšana un viedokļu formulēšana, prezentācijas par nodarbību tēmām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Ieskaite (summatīvais jeb kumulējošais vērtējums) semestra noslēgumā. Tests (50%). Gadījuma analīze (50%), prezentācija ar diskusiju un atbildēm uz jautājumiem. Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai lieto 10 ballu sistēmu, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs definēt veselības aprūpes politiku, Latvijas veselības aprūpes politikas dokumentus. Formulēt un izskaidrot veselības aprūpes finansēšanas sistēmu Latvijā un citās Eiropas valstīs. Definēt Latvijas veselības aprūpes organizatorisko struktūru, veselības aprūpes līmeņus. Spēs aprakstīt vispārējās vadības principu pielietojumu un īpatnības valsts veselības aprūpes sistēmā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs vērtēt Latvijas veselības aprūpes sistēmu dokumentus, prasības māsas prakses kontekstā. Spēs orientēties veselības aprūpes organizatoriskajā struktūrā un tās vadībā. | ||||||||
Kompetences: | Spēs pamatot savas un citu veselības aprūpes speciālistu profesionālās darbības robežas veselības aprūpes politiku un tiesību aktu kontekstā; attiecināt dažādus veselības aprūpes politikas dokumentus un tiesību aktus uz konkrētu pacientu/klienta situāciju; analizēt, izvērtēt, sintezēt un veidot ieteikumus par atsevišķiem veselības aprūpes sistēmas aspektiem; analizēt kvalitātes vadības sistēmas pamatprincipus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Edeirs Dž. (2008) Kā izaudzēt līderus. Septiņi galvenie efektīvas līderības attīstības principi. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 186 lpp. | ||||||||
2 | Edeirs Dž. (2008) Nevis priekšnieki, bet līderi. Ceļš uz panākumiem līderībā. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 214 lpp. | ||||||||
3 | Ārmstrongs M. (2008) Kā kļūt par izcilu menedžeri. Pārbaudīti paņēmieni un svarīgas prasmes no A līdz Z. Rīga: Zvaigzne ABC, 344 lpp. | ||||||||
4 | Vitmors Dž. (2013) Koučings sasniegumiem. Koučinga un līderības principi un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC, 230 lpp. | ||||||||
5 | Reņģe V. (2008) Līderības fenomens Latvijā. Rīga: O.D.A., 285 lpp. | ||||||||
6 | Reņģe, V. (2007). Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC. 215 lpp. | ||||||||
7 | Kalve I. (2005) Apseglot pārmaiņu vējus. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 296 lpp. | ||||||||
8 | Dukāte I. Vadībzinības rokasgrāmata. – R., Zvaigzne ABC, 2004. | ||||||||
9 | Kehre M., Peronālmenedžments uzņēmumā. Biznesa augstskola “Turība”, Rīga , 2004. | ||||||||
10 | Pildavs J., Kvalitātes vadības teorijas pamati. 2004. | ||||||||
11 | Spulle Ā.A. Praktiskais personālmenedžmets. Biznesa augstskola Turība, Rīga. 2004. | ||||||||
Papildus literatūra | |||||||||
1 | Clawson J., G. (2010) Level Three Leadership: Getting Below the Surface. Upper Saddle River: Pearson/Prentice Hall, p. 473 | ||||||||
2 | Edeirs Dž. (2007) Līderība un motivācija. 50:50 likums un astoņi galvenie principi, kā motivēt citus. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 136 lpp. | ||||||||
3 | Yukl G. (2006) Leadership in Organisations. 6th ed. Upper Saddle River: Pearson Education/Prentice Hall, XVI, 542 p. | ||||||||
4 | Tafinders P. (2004) Intensīvās līdervadības kurss: pilnveido sevi sešos soļos! Rīga: Pētergailis, 156 lpp. | ||||||||
5 | Robbins Stephen P., Coulter Mary. Management - 8-th ed. - Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall, 2005. | ||||||||
6 | Robbins, S.P. Fundamentals of Management. Essential Concepts and Applications / Stephen P. Robbins, David A. Decenzo. – 4th ed. – Pearson Education, Inc., Prentice Hall. | ||||||||
7 | Sloman J., Hinde K. Economics for Business. 4th edition. Harlow, Prentice Hall, 2007. | ||||||||
8 | WHO Regional Office for Europe (2012) Moder Health Care Delivery Systems, Care Coordination and tehe Role of Hospitals. Copenhagen: WHO ROE | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | International Organization for Standartdization, www.iso.org | ||||||||
2 | European Foundation for Quality Management, www.efqm.org | ||||||||
3 | American Quality Management, www.americanquality.com | ||||||||
4 | European Organization for Quality, www.eoq.org | ||||||||
5 | Institute of Quality Assurance, www.iqa.org | ||||||||
6 | Latvijas Kvalitātes asociācija, www.lka.lv | ||||||||
7 | Leadership and Organisation Development Journal. Emerald Journals |