Pārlekt uz galveno saturu

3D tehnoloģiju pielietojums medicīnā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.01.2024 12:16:16
Par studiju kursu
Kursa kods:FK_077LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:FizikaMērķauditorija:Medicīnas tehnoloģijas; Zobārstniecība; Ārstniecība; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jevgenijs Proskurins
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Fizikas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, 1. stāvs, 147.a un b kabinets, fizikaatrsu[pnkts]lv, +371 67061539
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Informātikas zināšanas vidusskolas programmas līmenī.
Mērķis:
Apmācīt studējošos telpiskajā modelēšanā, telpisku anatomisko modeļu izveidē, ieguvē, pilnveidošanā, kā arī sagatavošanā 3D printēšanai. Iepazīstināt studējošos ar dažādām telpiskās modelēšanas iespējām un programmatūrām, sniegt iespēju studējošajiem izveidot dažādas sarežģītības digitālos telpiskos modeļus un tos izprintēt. Paredzams, ka studējošie, kuri apguvuši studiju kursu, spēs patstāvīgi izstrādāt un sagatavot 3D printēšanai telpiskos modeļus, izmantojot radioloģijas izmeklējumu datus, pratīs pielietot iegūtās zināšanas savā profesionālajā darbībā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Medicīniskā attēlveidošana un 3D modelēšana, 3D druka izmantošanai medicīnā, 3D modelēšanas un 3D drukas progresīvie pielietojumi medicīnā. Pārskats par medicīniskās attēlveidošanas metodēm (CT, MRI, ultraskaņa). Metodes medicīnisko attēlu pārvēršanai 3D modeļos. Apsvērumi par precizitāti un izšķirtspēju medicīniskajos 3D modeļos. 3D modelēšanas piemēri medicīnas pētījumos un klīniskajā praksē.Lekcijas1.00datorklase
2Pārskats par 3D drukas materiāliem un metodēm. Sarežģītu struktūru un funkcionālo modeļu drukāšanas paņēmieni. 3D modelēšanas un printēšanas izmantošana ķirurģiskai plānošanai, medicīnas ierīču, implantu un protežu izgatavošanai. 3D drukas pielietojumi audu inženierijā un reģeneratīvajā medicīnā. Dažādu programmatūru iespējas un to apgūšana.Nodarbības1.00datorklase
3Programmēšanas valodu Python un C# pamati, Python koda arhitektūra, bibliotēkas, sintakse. Programmēšanas iespējas 3D modeļu iegūšanā, apstrādē un mašīnmācībā.Nodarbības1.00datorklase
4Mašīnmācīšanās pielietojums medicīniskajai plānošanai, attēlos / 3d modeļos balstītai diagnostikai un attēlveidošanai, medicīnas simulācijam. Pārskats par mašīnmācīšanās algoritmiem klasifikācijai un regresijai. Radioloģiskās izmeklēšanas attēlu veidi un to īpašības. Iezīmju iegūšanas un atlases metodes medicīniskiem attēliem. Mašīnmācīšanās pielietojumi radioloģijā, tostarp attēlu segmentēšana un klasifikācija.Nodarbības2.00datorklase
5Automātiskā segmentēšana, segmentēšanas principi un algoritmi, telpisko modeļu ģenerēšana no segmentēšanas rezultāta, mākslīgā intelekta (MI) koncepts un tā loma 3D tehnoloģijās. Uzlabotas 3D modelēšanas un drukāšanas lietojumprogrammas ķirurģiskajā plānošanā un apmācībā. Nākotnes virzieni un jaunās tehnoloģijas 3D drukāšanai medicīnā.Nodarbības1.00datorklase
63D modeļu kods, modeļu koda veidošana, telpisku objektu atpazīšana, pazīmju kartes (feature maps). 3D modeļu ieguve no virsmas skena vai 2D attēliem, reversā inženierija.Nodarbības1.00datorklase
73D simulēšana, animēšana – algoritmi modeļu dinamikas nodrošināšanai. Virtuālās un papildinātās realitātes veidošana.Nodarbības2.00datorklase
8Darbs pie noslēguma projekta. Praktiska pieredze ar 3D modelēšanas programmatūru. Grupu projekts, kas demonstrē 3D modelēšanas un drukāšanas izmantošanu medicīnā. Klasifikācijas problēmu mašīnmācības lietojumprogrammu gadījumu izpēte.Nodarbības2.00datorklase
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Praktiski radioloģisko izmeklējumu segmentēšanas un 3D modeļu apstrādes uzdevumi.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Patstāvīgais darbs 50%. Sekmīgi nokārtots pārbaudes darbs testa formā e-studiju vidē, kas sastāda 50% no gala vērtējuma.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Sniegt studējošajiem ieskatu un praktiskas zināšanas 3D skenēšanā un modelēšanā, ar kurām studējošie potenciāli varētu saskarties nākotnē savā profesionālā vidē, tādā veidā palielinot savu konkurētspēju.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs lietot iegūtās zināšanas par 3D skenēšanu un modelēšanu, lai varētu praktiski darboties ar dažādiem 3D modelēšanas programmām, kā arī prast pielietot šīs tehnoloģijas praksē. Paredzams, ka studējošie, kuri apguvuši studiju kursu, spēs patstāvīgi izstrādāt un sagatavot printēšanai telpiskos modeļus, izmantojot radioloģijas izmeklējumu datus, pratīs pielietot iegūtās zināšanas savā profesionālajā darbībā. Studiju kursa apguves rezultātā studējošie būs spējīgi izmantot pieejamās 3D skenēšanas un modelēšanas tehnoloģijas, spēs novērtēt pašreizējo situāciju 3D tehnoloģiju jomā, prognozēt tās attīstības virzienus.
Kompetences:1. Patstāvīgi izstrādā jaunus - pacientiem individuāli piemērotus - unikālus implantu un protēžu digitālos modeļus un sagatavo šos modeļus izgatavošanai (izmanto un pielāgo implantu/protēžu izgatavošanas tehnoloģijas). (3.1. Digitālā satura veidošana; 3.2. Digitālā satura integrēšana un atkārtota izstrāde; 4.2. Personas datu un privātuma aizsardzība; 5.3. Digitālo tehnoloģiju radoša lietošana; DigComp 7) 2. Segmentē CT, CBCT un MRI izmeklējumus un izveido personalizētus anatomisko struktūru 3D modeļus, kurus varēs izmantot pacientu individuālās terapijas plānošanā. (3.1. Digitālā satura veidošana; 3.2. Digitālā satura integrēšana un atkārtota izstrāde; 4.2. Personas datu un privātuma aizsardzība; 5.3. Digitālo tehnoloģiju radoša lietošana; DigComp 7) 3. Izmanto un pielāgo dažādu programmēšanas valodu, piem., Python, skriptus dažādu anatomisko struktūru automatizētai segmentēšanai, kas pielāgoti katra pacienta individuālajai slimības vēsturei un pieejamiem radioloģiskiem izmeklējumiem. (3.1. Digitālā satura veidošana; 3.2. Digitālā satura integrēšana un atkārtota izstrāde; 3.4. Programmēšana; 4.2. Personas datu un privātuma aizsardzība; 5.3. Digitālo tehnoloģiju radoša lietošana; DigComp 7) 4. Rada pacientiem unikālus un īpaši pielāgotos terapijas risinājumus (3D ķirurģiskā plānošana, implantu modeļu izveide), izstrādā šos risinājumus ierobežotu datu apjoma gadījumos (radioloģisko izmeklējumu ierobežojumi), kombinējot dažādas segmentēšanas un 3D modelēšanas programnodrošinājumu, piem., Fusion 360, Blender, Meshmixer un 3-Matic Mimics Innovation Suite. (3.1. Digitālā satura veidošana; 3.2. Digitālā satura integrēšana un atkārtota izstrāde; 3.4. Programmēšana; 4.2. Personas datu un privātuma aizsardzība; 5.3. Digitālo tehnoloģiju radoša lietošana; 2.1. Mijiedarbība, izmantojot digitālās tehnoloģijas; 2.4. Sadarbība, izmantojot digitālās tehnoloģijas; DigComp 7)
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Introduction to Machine Learning with Python. by Andreas C. Müller, Sarah Guido. Released September 2016. Publisher(s): O'Reilly Media, Inc.
23D Deep Learning with Python. by Xudong Ma, Vishakh Hegde, Lilit Yolyan. Released October 2022. Publisher(s): Packt Publishing
Papildu literatūra
1Richard Szeliski. Computer Vision: Algorithms and Applications. 2nd ed. The University of Washington, Springer, 2022
2Geoff Dougherty. Digital Image Processing for Medical Applications. California State University, Channel Islands, April 2009.