Pārlekt uz galveno saturu

Vecmātes darba vadība un tiesiskais regulējums

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.03.2023 16:30:02
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_363LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Vecmāšu zinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Pēteris Ersts
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sabiedrības veselība un epidemioloģija, veselības jēdziens un koncepcija, filozofija un medicīnas ētika, saskarsmes psiholoģija., ievads uz pierādījumiem balstītā aprūpē, tiesību pamati.
Mērķis:
Veicināt zināšanu apguvi par aktuālajiem mātes un bērna veselības aprūpes organizācija principiem un metodēm, kā arī veselības aprūpes organizāciju kopumā, tās politikas un finansēšanas jautājumiem valstī un pasaulē. Iepazīstināt studentus ar veselības aprūpes menedžmenta teorētiskajiem pieņēmumiem un praktiskām metodēm, to pielietojuma iespējām. Sniegt izpratni par kvalitātes vadības sistēmu veselības aprūpes sistēmā. Veicināt zināšanu apguvi un izpratnes veidošanos par normatīvo regulējumu veselības aprūpē – ārstniecības personu, pacientu tiesībām un pienākumiem, medicīniskās dokumentācijas uzglabāšanu, personu datu aizsardzību, vecmātes darba juridiskajiem aspektiem – dzemdību palīdzības sniegšanas kārtību, personu tiesībām un pienākumiem seksuālās un reproduktīvās veselības jomā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads tiesībās. Cilvēktiesības. Pacientu tiesību principiLekcijas1.00E-studiju vide
2Pacientu tiesības un pienākumi Nepilngadīgu pacientu tiesības un pienākumi.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00E-studiju vide
3Ārstniecības personu tiesības un pienākumi.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Atbildība par nodarīto kaitējumu veselības aprūpes procesā. Ārstniecības riska fonds. Atlīdzība par kaitējumu veselības aprūpes procesā, atlīdzības saņemšanas kārtība.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
5Personu tiesības un pienākumi seksuālās un reproduktīvās veselības jomā. Dzemdību palīdzības sniegšanas kārtība. Medicīniskās dokumentācijas lietvedības kārtība ārstniecības iestādē.Nodarbības1.00E-studiju vide
6Veselības aprūpes sistēma pasaulē un Latvijā. Veselības aprūpes organizācijas un vadības principi. Vecmātes vadītājas darbs mātes un bērna veselības aprūpes procesa nodrošināšanā un veicināšanā, profesionālo darbību noteicošie likumdošanas akti (ICM, EMA pamatnostādnes)Lekcijas1.00E-studiju vide
7Vecmātes vadītājas darbs mātes un bērna veselības aprūpes procesa organizēšanā un veicināšanā, teorija un prakseNodarbības1.00auditorija
8Lēmumu pieņemšanas process. Sadarbība ar valstiskām un nevalstiskām institūcijām. Cilvēkfaktora ietekmeLekcijas1.00auditorija
9Līderība vecmātes praksē. MūžizglītībaNodarbības1.00auditorija
10Veselības aprūpes organizācijas modeļi, filozofija un stratēģija. Organizācijas kultūra. Darba produktivitāti un apmierinātības ar darbu ietekmējošie faktoriLekcijas1.00auditorija
11Kvalitātes vadība. Personība darba vidē un psihosociālie faktori, to novērtēšanas metodes. Kļūdu un pieredzes monitoringsNodarbības1.00auditorija
12Vadības stili. Profesionālā deformācija darba vidē, izdegšana, monitoringa un profilakses iespējasLekcijas1.00auditorija
13Personāla prognozēšana un plānošana. Personāla motivēšana, darba samaksas sistēmas noteikšana un darba rezultātu novērtēšanaNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Kursa ietvaros, studenti sagatavo patstāvīgos darbus, atbilstoši kursa tēmām: problēmsituāciju risinājumus, aizpilda dokumentus, atbilstoši situācijām. E-studijās ievietoto un studiju kursā norādīto literatūras un informatīvo avotu analīze prezentācijas par nodarbību tēmām.
Vērtēšanas kritēriji:
Studējošo zināšanu vērtēšanai lieto 10 baļļu sistēmu, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus. Patstāvīgo un pārbaudes darbu veikšana (50%) un gala pārbaudījums (50%). Pie gala pārbaudījuma tiek pielaisti studenti, kas apmeklējuši visas nodarbības un sekmīgi nokārtojuši visus semestra laikā paredzētos pārbaudījumus.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas par ārstniecības personu, pacientu tiesībām un pienākumiem, personu datu aizsardzību, medicīniskās dokumentācijas uzglabāšanu, personu datu aizsardzību, vecmātes darba juridiskajiem aspektiem – dzemdību palīdzības sniegšanas kārtību, personu tiesībām un pienākumiem seksuālās un reproduktīvās veselības jomā. Studentiem būs izveidojusies izpratne par medicīnas tiesībām, to nozīmi sabiedrības dzīves un profesionālās darbības procesos. Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs definēt mātes un bērna veselības aprūpes politiku, Latvijas Republikas un starptautiskos veselības aprūpes politikas dokumentus kopumā.
Prasmes:Studenti izpratīs profesijas juridiskos aspektus – medicīnas tiesības (t.sk. ārstniecības personu, pacientu tiesības un pienākumus) un medicīniskās dokumentācijas lietvedību, personu datu aizsardzību, vecmātes darba juridiskos aspektus – dzemdību palīdzības sniegšanas kārtību, personu tiesības un pienākumus seksuālās un reproduktīvās veselības jomā. Students izpratīs piemērojamos tiesību aktus profesionālajā darbībā un situācijas, kas var rasties ikdienas darbā. Studējošie apgūs spējas pielietot savā profesionālajā darbībā Latvijas Republikas un starptautiskos veselības aprūpes normatīvos likumdošanas un rekomendējošos aktus, tai skaitā ICM, un EMA pamatnostādnes vecmātes darba organizācijā.
Kompetences:Studenti spēs pielietot medicīnas tiesības - zinās ārstniecības personu, pacientu tiesības un pienākumus, mācēs aizsargāt personu datus, t.sk. medicīnisko dokumentāciju, kā arī zinās savas kā veselības aprūpes darbinieka tiesības un pienākumus, dzemdību palīdzības sniegšanas kārtību, personu tiesības un pienākumus seksuālās un reproduktīvās veselības jomā. Spēs definēt un analizēt kvalitātes vadības sistēmas pamatprincipus. Spēs analizēt un piedāvāt risinājumus mātes un bērna veselības procesa organizēšanas un nodrošināšanas uzlabošanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1WHO Recommendations Standards for improving quality of maternal and newborn care in health facilities
2Dukāte I. Vadībzinības rokasgrāmata R., Zvaigzne ABC, 2004
3Forands I. Biznesa vadības tehnoloģijas. SIA "Latvijas izglītības fonds" , Rīga, 2004
4Leadership 2050" Critical Challenges, Key Contexts and Emerging Trends" Matthew Sowcik, Anthony C. Andenoro, et al. 2015
5Workplace Conflict Resolution Essentials for Dummies. Book Cover Image. by Vivian Scott, and Vivian Scott. PUBLISHER John Wiley & Sons, Incorporated. 2015
6Human Resources Management for Health Care Organizations: A Strategic Approach. Joan E. Pynes, Donald N. Lombardi, and Joan Pynes, 2012.
7Latvijas Republikas Satversme
8Ārstniecības likums
9Pacientu tiesību likums
10Seksuālās un reproduktīvās veselības likums
11Fizisko personu datu apstrādes likums
12MK 25.07.2006.noteikumi Nr.611 „Dzemdību palīdzības nodrošināšanas kārtība”
13Medicīnas tiesības. Autoru kolektīvs S. Ašnevicas – Slokenbergas vadībā, TNA, 2015
14Pacientu tiesību likuma komentāri. Autoru kolektīvs Santas Slokenberga vadībā, Latvijas Vēstnesis, 2019
15MK 04.04.2006. noteikumi Nr.265 „Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība”
16MK 22.11.2013. noteikumi Nr.1268 “Ārstniecības riska fonda darbības noteikumi”
Papildu literatūra
1WHO, Disability: The Convention on the Rights of Persons with Disabilities, 2020.
2EBOOK: Quality, Risk and Control in Health Care. Ellie Scrivens.
3The Politics of Maternity. Rosemary Mander and Jo Murphy-Lawless, 2013.
4Levy Shankman, MarcyAllen, Scott J.and more. “Emotionally Intelligent Leadership: A Guide for Students”, John Wiley & Sons, Incorporated, 2015.
5Modern health care delivery systems, care coordination and the role of hospitals, 2012.
6Epidemioloģiskās drošības likums
7Likums “Par prakses ārstiem”
8Likums “Par miruša cilvēka ķermeņa aizsardzību un cilvēka audu un orgānu izmantošanu”
9Farmācijas likums
10Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likums
11Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums
12Citi likumi un MK noteikumi
13Ersts, P. Aktualitātes pacientu, tostarp bērnu, tiesību ievērošanā veselības un sociālās aprūpes jomā.
14Mazure, L. Pacienta griba un tās civiltiesiskā aizsardzība. Rēzekne, 2014
Citi informācijas avoti
1European Organization for Quality
2European Agency of Health at work.
3WHO, Maternal and perinatal health.
4The European Midwives Association (EMA), Position Papers
5International Confederation of Midwives.
6“Performance Leadership”. Karen Moustafa Leonard and Fatma Pakdil. Business Expert Press, 2016
7Slokenberga, S. Ārstniecības personu administratīvā atbildība: slazds, kas ietverts LAPK. Jurista vārds, 08.10.2013./Nr.41(792)
8Šulce – Rēvele, L., Līkanse, D. Pacienta tiesību attīstība Latvijā. Jurista vārds, 08.10.2013./Nr.41(792)
9Vilka, I. Ārsta profesionālā brīvība. Jurista vārds, 08.10.2013./Nr.41(792)
10Čirko A., Kaniņa I. Pret bērniem vērstas vardarbības atpazīšana un profilakse. Zīdaiņu pēkšņās nāves sindroms. 2019
11Autoru kolektīvs. Ieteikumi ārstniecības personām vardarbības gadījumu, kuros cieš bērni, atpazīšanai. SPKC
12Child abuse
13Raksti par medicīnas tiesību tematiku