Pārlekt uz galveno saturu

Neiroloģija un pacientu aprūpe

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:30.08.2021 16:20:08
Par studiju kursu
Kursa kods:NUNK_019LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; NeiroloģijaMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jānis Mednieks
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Neiroloģijas un neiroķirurģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 37. korpuss; Hipokrāta iela 2, 7. nodaļa, 901. telpa, neuroatrsu[pnkts]lv, +371 67069653; +371 67536540
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Normālajā anatomijā, funkcionālajā fizioloģijā, iekšķīgajās un ķirurģiskajās slimībās un pacientu aprūpē.
Mērķis:
Dot studentiem zināšanas par neiroloģisko slimnieku aprūpes mērķiem un ārstēšanas principiem stacionārā un ambulatorajā praksē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads neiroloģijā : Neiroloģijas disciplīnas uzdevumi. Nervu sistēmas uzbūve un klīniskā anatomija. Neiroloģiskās aprūpes uzdevumi un etapi. Papildus izmeklējumi neiroloģijāLekcijas1.00klīniskā bāze
2Neirālā kustību akta regulācija un kustību traucējumu sindromi: Parēzes un paralīzes, to pazīmes. Kraniālo muskuļu kustību traucējumi: acs ābolu un mīmikas muskulatūras parēzes, bulbārs un pseidobulbārs sindroms. Smadzeņu stumbra bojājuma simptomiLekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
3Ekstrapiramidālie kustību traucējumu sindromi: parkinsonisms un hiperkinēzes. Līdzsvara un koordinācijas traucējumi: ataksijas un reibonis. Aprūpes uzdevumi pacientiem ar kustību un pārvietošanās traucējumiemLekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
4Sensorās jeb maņu sistēmas un to traucējumi: redze, dzirde, oža, garša, perifērie sensorie traucējumi un sāpes. Muguras smadzeņu šķērsbojājuma sindromiNodarbības1.00klīniskā bāze
5Smadzeņu pusložu bojājuma simptomi. Demences, valodas un citu augstāko funkciju traucējumi. Pacientu ar augstākās nervu darbības traucējumiem aprūpes uzdevumiLekcijas1.00klīniskā bāze
6Smadzeņu asinsrites traucējumi: veidi, riska faktori un profilakse, klīniskās izpausmes. Insulta vienības darbības principi un uzdevumi, pacientu monitorēšanas un aprūpes uzdevumi. Insultu profilakses uzdevumi primārās aprūpes līmenī un dažādos insulta aprūpes etaposLekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
7Perifērās nervu sistēmas slimības, to izpausmes. Muguras sāpju cēloņi un profilakse, analgēzijas principi, metodes un sāpju aprūpes protokoli; Akūto sāpju aprūpes dienests: ārstu un māsu vadītais; Noturīgas pēcoperāciju sāpesLekcijas1.00klīniskā bāze
8Galvassāpes, to veidi. Galvassāpju brīdinošie simptomi. Primāro galvassāpju riska faktori un profilakse. Neiroinfekciju cēloņi, veidi un klīniskās pazīmes. Neiroinfekciju aprūpes uzdevumi un profilakseLekcijas1.00klīniskā bāze
9Galvas un muguras smadzeņu trauma. Pacienta ar muguras smadzeņu šķērsbojājumu aprūpes principi. Bezsamaņas un komas pakāpes izvērtējums. Paroksizmālie stāvokļi: epileptiskas un neepileptiskas lēkmes. Aprūpes un ārstēšanas principi, neatliekamā palīdzība lēkmes laikāLekcijas1.00klīniskā bāze
10Muskuļu saslimšanas un neiromuskulārās sinapses slimības. Miopātijas, miozīti, miastēnija. Pacientu ar neiromuskulāru saslimšanu novērtēšana un aprūpes principiNodarbības1.00klīniskā bāze
11Gerontoloģisku pacientu aprūpes īpatnības neiroloģijā. Somatisku saslimšanu izraisītie CNS funkciju traucējumi. Pacienta ar akūtu apjukumu novērtēšana, aprūpeNodarbības1.00datorklase
12Demielinizējošu saslimšanu klīniskās izpausmes, komplikācijas. Māsas loma multiplās sklerozes pacientu aprūpē un izglītošanāNodarbības1.00klīniskā bāze
13Neirodeģeneratīvās saslimšanas, to klīniskās izpausmes. Parkinsona slimība, demence, amiotrofā laterālā skleroze. Neiroloģisku pacientu ar progresējošu elpošanas mazspēju, rīšanas traucējumiem izvērtēšana un aprūpes principi. Autonomas disfunkcijas pazīmes, novērtēšana un aprūpes principiNodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Students patstāvīgi apgūst studiju programmā piedāvāto literatūru, veicot iegūtās informācijas apkopojumu. Piedalīšanās diskusijās par konkrētiem klīniskajiem gadījumiem, terapijas, profilakses un aprūpes analīzi. Klīnisko gadījumu un aprūpes protokolu sagatavošana un analīze nodarbību laikā.
Vērtēšanas kritēriji:
a. Nodarbību apmeklējums un aktivitāte nodarbībās b. Teorētisko un praktisko zināšanu apjoms teorētiskajā ieskaitē
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Apgūt zināšanas par neiroloģisko slimnieku aprūpes mērķiem un ārstēšanas principiem ambulatorajā praksē. Plānot, sniegt un izvērtēt neiroloģiskam pacientam piemērotu aprūpi. Students būs ieguvis zināšanas, kas ļauj: • izprast neiroloģisko slimību specifiku; • zināt biežāko neiroloģisko sindromu un slimību cēloņus un mehānismus; • novērtēt pacientu sūdzības par nervu sistēmas bojājuma simptomiem, to nozīmi un ietekmes klīniskajā praksē.
Prasmes:Students spēs: • izmantot iegūtās zināšanas neiroloģisko slimnieku aprūpē, atpazīt raksturīgās sūdzības, mērķtiecīgi vākt datus; • formulēt aprūpes problēmas, plānot neiroloģiska pacienta aprūpi; • atpazīt pacientus ar redzes, dzirdes un runas traucējumiem, veidot pilnvērtīgu komunikāciju; • lietot radošu pieeju neiroloģiska pacienta daudzveidīgo problēmu risināšanā un integrēt citu klīnisko kursu zināšanas un prasmes neiroloģiska pacienta aprūpē; • sniegt psihoemocionālu atbalstu pacientam un viņa tuviniekiem, izglītot tos. Apgūstot studiju kursu, studenti apgūs neiroloģisko slimību izvērtēšanu, slimības gaitu un prognozi; prasmes izmantot iegūtās zināšanas neiroloģisko slimnieku aprūpē un neiroloģisko pacientu slimību specifikas izpratnē, raksturīgāko sūdzību atpazīšanā un prasmē veikt neiroloģisko pacientu pamatizmeklēšanu, kā arī aprūpes problēmu formulēšanā, neiroloģiska pacienta aprūpes plānošanā. Studiju kursā studenti apgūs prasmes veidot pilnvērtīgu komunikāciju ar neiroloģisku pacientu, sniegt psihoemocionālu atbalstu pacientam un viņa tuviniekiem, kā arī kā arī prasmes pacienta un viņa piederīgo izglītošanā.
Kompetences:Students varēs: • piedalīties neiroloģiska slimnieka aprūpes plānošanā; • sadarbībā ar citām ārstniecības personām noteikt individuālam pacientam attiecīgu aprūpes taktiku, kas balstīta uz biopsihosociālu pieeju; • novērtēt ārstēšanas un profilaktisko pasākumu īslaicīgos un ilgtermiņa efektus un prognostiskos uzdevumus pacientiem ar nervu sistēmas slimībām.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Douglas J.Gould, PhD. Pocket Neuroanatomy. 2014.
2Ināra Logina, Elvīra Smeltere. Neiroloģija shēmās. Avots, 2009. 61 lpp. (akceptējams izdevums)
3Lange Medical book "Current Medical Diagnosis & Treatment". 2022.
4Fundamentals of Neurology. An Illustrated Guide. 2nd Edition, 2017.
5Ārvalstu studentiem/ For international students:
6Douglas J.Gould, PhD. Pocket Neuroanatomy. 2014.
7Wilkinson, Judith M. Treas, Leslie S.Barnett, Karen L. Smith, Mable H. 2016. Fundamentals of Nursing. F.A.Davis. EBSCOhost
8Lange Medical book "Current Medical Diagnosis & Treatment". 2022.
9Fundamentals of Neurology. An Illustrated Guide. 2nd Edition, 2017.
Papildu literatūra
1Harrison's Neurology in Clinical Medicine, 2006
2Neurorehabilitation Technology, 2016.
Citi informācijas avoti
1Medscape. Available from: http://emedicine.medscape.com
2UpToDate. Available from: https://www.uptodate.com/home