Pārlekt uz galveno saturu

Psihosomatiskā medicīna un psihoterapijas pamati vecmātēm

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.02.2023 12:47:50
Par studiju kursu
Kursa kods:PMUPK_037LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Vecmāšu zinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Laura Valaine
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kristapa iela 30, pmpkatrsu[pnkts]lv, +371 67210989
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Starppersonu saskarsme veselības aprūpē, funkcionālā un patoloģiskā fizioloģija, iekšķīgās un ķirurģiskās slimības.
Mērķis:
Veicināt izpratni par psihosomatisku traucējumu etioloģiju, simptomiem, diagnostiku, ārstēšanu un profilaksi; attīstīt vecmātes-pacientes terapeitisko attiecību veidošanas prasmes; veicināt medicīniskās psihoterapijas tehniku apgūšanu un pielietošanu klīniskajā darbā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihosomatiskās medicīnas vēsture un teorijas. Biopsihosociālais modelis.Lekcijas1.00auditorija
2Personības attīstības teorijas.Lekcijas1.00auditorija
3Emocijas, to loma somatizācijas procesā. Aleksitīmija.Lekcijas1.00auditorija
4Psihiskās aizsardzības mehānismi. Stresa pārvarēšanas stratēģijas.Lekcijas1.00auditorija
5Medicīniskā psihoterapija.Lekcijas1.00auditorija
6Speciālā psihosomatika- sirds un asinsvadu psihosomatika, elpošanas sistēmas psihosomatika, gastroenteroloģiskā psihosomatika, dermatoloģiskā psihosomatika, endokrīnā psihosomatika.Nodarbības1.00auditorija
7Speciālā psihosomatika- uroģenitālā psihosomatika, neauglības psihosomatiskie aspekti. Sāpes un somatoformi traucējumi.Nodarbības1.00auditorija
8Stresa ietekme uz grūtnieci un bērnu, epiģenētika. Grūtniecības ietekme uz sievietes smadzenēm, psihisko un kognitīvo stāvokli.Nodarbības1.00auditorija
9Emocijas, aleksitīmija.Nodarbības1.00auditorija
10Psihiskie aizsardzības mehānismiNodarbības1.00auditorija
11Krīzes, PTSD, atbalsta terapijas un krīžu intervences pamatprincipi. Sēras, zaudējumi.Nodarbības2.00auditorija
12Psihodinamiskās psihoterapijas, kognitīvi biheiviorālās psihoterapijas pamatiNodarbības1.00auditorija
13Personības jēdziens, psihes uzbūves modeļiNodarbības1.00auditorija
14Ģimene- jēdziens, funkcionāla un disfunkcionāla ģimene, psihosomatiska ģimene.Nodarbības1.00auditorija
15Vecmātes-pacientes terapeitiskās attiecības. Lomu spēles. Eksāmens.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai. Kursa noslēgumā katram studentam jāaizpilda studiju kursu novērtējuma anketa.
Vērtēšanas kritēriji:
Studentu zināšanu vērtēšanas kritēriji: I. Zināšanas – spēja definēt 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (15%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (15%) 3. Vecmātes-pacientes attiecību veidošanas principi (15%) 4. Ģimenes sistēma, tās radītie emocionālie traucējumi, to nozīme psihosomatisku izcelsmē (15%) II. Prasmes: 40%: 1. Vecmātes- pacientes attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar pacientiem (20%) 2. Vecmātes- pacientes atbalsta un krīžu terapijas elementi (20%) Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests, par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots starppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. -sagatavota viena prezentācija pēc izvēles: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti iegūs zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību, pamatzināšanas par psihoterapijas procesu un kompetenci vecmātes-pacientes terapeitisku attiecību veidošanā.
Prasmes:Studējošie attīstīs prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu un iegūs iemaņas psiholoģiskā atbalsta sniegšanā.
Kompetences:Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē. Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību grūtniecēm, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Sudraba, V., Skaldere-Darmudasa, G. (2022). Psihosomatiskā medicīna. Rīga: RSU.
2Fritzsche, K., McDaniel, S.H., Wirsching, M. (eds.) (2020). Psychosomatic medicine. 2nd ed. Springer
3The American Psychiatric Publishing textbook of psychosomatic medicine. (2018). edited by James L. Levenson. - Washington, DC, London: American Psychiatric Publishing.
4Gabbard G. (2014). Psychodynamic psychiatry in Clinical Practice. 4th ed. American Psychiatric Press, Inc.
5Gubb, K. (2013). Psychosomatics today: a review of contemporary theory and practice. Psychoanalytic Review, 100(1), 103–142.
Papildu literatūra
1Kulbergs J. (2001). Dinamiskā psihiatrija. Rīga: Jumava.
2Lövheim H. (2012). A new three-dimensional model for emotions and monoamine neurotransmitters. Medical Hypotheses. 78: 341–348.
Citi informācijas avoti
1http://journals.lww.com/psychosomaticmedicine/