Pārlekt uz galveno saturu

Ievads alternatīvajā un augmentatīvajā komunikācijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.11.2022 15:20:28
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_234LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Klatenberga
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomija, fizioloģija, attīstības psiholoģija.
Mērķis:
Iegūt zināšanas par alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas metodēm un palīglīdzekļiem, to pielietošanas nepieciešamību un lietotāju grupām. Iegūt pamatzināšanas un prasmes alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas ieviešanas un pielāgošanas jomā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Komunikatīvās lomas un komunikācijas vajadzībasLekcijas1.00auditorija
2AAK pamatjautājumi un mūsdienu skatījums un AAK nepieciešamībuLekcijas1.00auditorija
31. AAK process 2. Ziņojumu izveide 3. Simboli un komunikācijas ātruma uzlabošanaNodarbības1.00auditorija
44. Alternatīva piekļuve komunikācijas tehnoloģijām 5. Novērtēšanas pamatprincipi 6. Specifisko spēju novertēšanaNodarbības1.00auditorija
57. Lēmumu pieņemšana, intervence un novērtēšana 8. AAK personām ar attīstības traucējumiem 9. AAK iesācēju dalības un komunikācijas atbalstsNodarbības1.00auditorija
610. Valodas attīstība un AAK intervence 11. Lingvistisko un sociālo kompetenču atbalsts 12. Lasītprasmes attīstību veicinoša intervence personām ar kompleksām komunikācijas vajadzībām 13. Iekļaujošā izglītība skolēniem ar kompleksām komunikācijas vajadzībām 14. Pieaugušie ar iegūtiem somatiskiem traucējumiemNodarbības1.00auditorija
715. Pieaugušie ar smago runas apraksiju 16. Pieagušie ar deģeneratīviem un valodas traucējumiem 17. Personas ar traumatiskiem smadzeņu bojājumiem 18. AAK akūtajā aprūpē un ilgstošajā akūtajā aprūpēNodarbības1.00auditorija
8Vieslekcija "Introduction to AAC"Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Individuālais darbs – literatūras pārskats. Darba plānu sastādīšana darbam ar bērnu ar saziņas grūtībām un tā saskaņošana ar pasniedzēju.
Vērtēšanas kritēriji:
• aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās; • patstāvīgā darba prezentācijas; • kursa beigās eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs definēt un aprakstīt APS sistēmu un metožu būtību, mācēs aprakstīt alternatīvo palīglīdzekļu lietotāju grupas. Iegūs zināšanas par APS praktisko pielietojamību darbā. Iepazīsies ar mūsdienu priekšstatiem par alternatīvas un augmentatīvās komunikācijas nepieciešamību un pieejamību.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs izvēlēties nepieciešamo alternatīvo palīglīdzekļu sistēmu saistībā ar runas traucējuma smaguma pakāpi un veidu. Apgūs palīglīdzekļu darbības principus, veidus un iespējas darbā ar personām, kurām ir saziņas, saskarsmes, komunikācijas grūtības. Spēs pamatot alternatīvās AAK ieviešanas nepieciešamību.
Kompetences:Pratīs pielietot praktiski saziņas apmācības sistēmas un metodes.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Augmentative and Alternative Communication. Beukelman, David; Mirenda, Pat; Ball, Laura; et.al. Paul H. Brookes Pub, 2013. Web.
2www.asha.org/public/speech/.../AAC/
3Literacy and Augmentative and Alternative Communication. Martine Smith. Brill, 2003. (izdevums akceptējams)
Papildu literatūra
1Augmentative and Alternative Communications Perspectives (grāmatu kopa). Brill, 2012
2Shriberg LD, Aram DM, Kwiatkowski J. Developmental Apraxia of Speech: I Descriptive and Theoretical Perspectives. JSLHR, 40, 1997. 273 – 285
3Shriberg LD., Aram DM., Kwiatkowski J. Developmental Apraxia of Speech: III. JSLHR, 40, 1997.
4П. Питерс, Аутизм. От теоретического понимания к педагогическому воздеиствию. Владос, Москва, 2003.
5Čerstina Falka. Piktogrammu praktiskais pielietojums. Velku fonds, 2003.
6Autisms un autiska spektra traucējumi. RSU, ESF, 2008.
Citi informācijas avoti
1www.isaac-online.org/
2www.informahealthcare.com/loi/aac/