Pārlekt uz galveno saturu

Viedās tehnoloģijas rehabilitācijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.03.2023 09:15:52
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_251LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Guna Semjonova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Rehabilitācijas pamati. Starptautiskā funkcionēšanas un veselības klasifikācija. Pieredze klīniskajā darbā ar pacientiem.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir veicināt zināšanu apguvi par viedajām tehnoloģijām rehabilitācijā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads Viedajās tehnoloģijās. Tehnoloģijas un "viedās" tehnoloģijas. Viedo tehnoloģiju dzīves cikls. Robot tehnoloģijas. Viedo tehnoloģiju pielietojums rehabilitācijas kontekstā.Lekcijas1.00auditorija
2Sensori un to klasifikācija pēc pielietojuma. Ievad/izvadierīces. “Zelta standarti” v.s. sensoru sistēmas: priekšrocības un trūkumi. Viedtālruņi. Mobilās aplikācijas un to klasifikācija pēc pielietojuma, vērtējums. Mobile Application Rating Scale (MARS).Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Telerehabilitācijā un telerehabilitācijā pielietojamās viedās tehnoloģijasNodarbības1.00auditorija
4Virtuālā realitāte (non-immersive, semi-immersive, and fully-immersive simulations). Virtuālā realitāte dažādos rehabilitācijas kontekstos: neiroloģijā, pediatrijā, ortopēdijā. Ievads mākslīgajā intelektā. Ievads veselības aprūpes datu struktūrās.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Ētiskie un juridiskie aspekti viedo tehnoloģiju pielietojumā veselības aprūpē/rehabilitācijā.Lekcijas1.00auditorija
6Lietotāja pieredze (UX), lietotāja karte (user path), tās nozīme viedās tehnoloģijas izvēlē un pielietojumā.Nodarbības1.00auditorija
7Ievads Software (programmatūras) un hardware (aparatūru). Ievads programmēšanā. A high-level block-based visual programming language: Scratch.Nodarbības1.00auditorija
8Viedās tehnoloģija kādā no rehabilitācijas kontekstiem (I daļa). Definēt izvēlēto tehnoloģiju un to pielietojumu, stiprās un vājās puses.Nodarbības1.00auditorija
9Viedā tehnoloģija kādā no rehabilitācijas kontekstiem (II daļa). Viedās tehnoloģijas darbības principu demonstrācija, tās praktiskais pielietojums.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras studijas; aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās un semināros; mācību uzdevumi individuāli un mazās grupās. 48 PDV patstāvīgais darbs, kas sevī ietver lekciju un papildus teorētiskā materiāla apgūšanu. Gala darba izveidošanu un prezentāciju/demonstrāciju.
Vērtēšanas kritēriji:
Kursa noslēgumā kumulatīvo vērtējumu veido: lekciju, semināru apmeklējums (50%) + Testu (n=6) nokārtošana (20%) + Miniprojekta izstrāde studiju kursa noslēgumā gala darba “Digitālā tehnoloģija specifiskā rehabilitācijas nozarē” prezentācija (30%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj raksturot viedās tehnoloģijas rehabilitācijā. Spēj raksturot un klīniskā praksē pielietot pieejamās viedās tehnoloģijas. Spēj izprast veselības aprūpes digitālās sistēmas, digitālo datu drošības un ētikas jautājumus, kas saistīti ar inovāciju pielietojumu veselības aprūpē. Pārzina ikdienā plašāk pielietojamos ar viedajām tehnoloģijām saistītos terminus un tehnoloģiju izstrādes, ieviešanas un pielietošanas principus, kā arī spēj raksturot pacienta (lietotāja) un tehnoloģiju mijiedarbības procesus. Pārzina ar medicīnas viedajām tehnoloģijām saistītos juridiskos un ētiskos aspektus.
Prasmes:Spēj radīt/programmēt saturu, izmantojot augsta līmeņa uz blokiem-balstītu vizuālās programmēšanas valodu (a high-level block-based visual programming language) Scratch vidē, kas vecina izpratni par viedo tehnoloģiju programmatūras (software) darbības pamatprincipiem. Spēj klīniskajā praksē pielietot tādas viedās tehnoloģijas kā viedtālruni, datoru, kā rīku ne tikai komunikācijai, bet arī diagnostikas un mērījumu veikšanas rīku. Spēs izvērtēt mobilo lietotņu un viedo sensoru atbilstību uz pierādījumiem balstītas klīniskās prakses standartiem.
Kompetences:Spēj analizēt un vērtēt nepieciešamību pēc viedo tehnoloģiju lietojuma, atbilstoši savai profesionālajai kompetencei, spēj sadarboties ar kolēģiem multiprofesionālā komandā, spēj diskutēt un vienoties par viedo tehnoloģiju pielietojuma risinājumiem, lai sasniegtu rehabilitācijas mērķus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Stein, Joel. (Published January 1, 2020). Essentials of Physical Medicine and Rehabilitation (Ch.: Technologies and Devices)
2Uy, Jeric; Lefmann, Sophie; King, Laurie A.; et.al. (Published December 31, 2019. 2020). Umphred's Neurological Rehabilitation (Ch.: General screening considerations Integrating technology in neurological rehabilitation › Robotic system mechanisms for operation)
3Postolache, G., Carvalho, H., Catarino, A., & Postolache, O. A. (2017). Smart clothes for rehabilitation context: Technical and technological issues. In Sensors for Everyday Life (pp. 185-219). Springer, Cham.
4Duarte, J. P., Fernandes, R. J., Silva, G., Sousa, F., et.al. (2022, August). Lower Limbs Wearable Sports Garments for Muscle Recovery: An Umbrella Review. In Healthcare (Vol. 10, No. 8, p. 1552).
5Alexander, M. (Ed.). (2021). Telerehabilitation, E-Book: Principles and Practice. Elsevier Health Sciences