.
Joga un meditācija: aktuālās prakses un risinājumi
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.08.2023 13:18:48
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_282 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Psiholoģija; Vecmāšu zinības; Sabiedrības veselība; Sporta treneris; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija; Klīniskā farmācija; Farmācija; Zobārstniecība; Veselības vadība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gints Peleckis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sporta un uztura katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, spkrsu[pnkts]lv, +371 67611559; gintspeleckisinbox[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ieteicamas priekšzināšanās fizioloģijas un anatomijas pamatos, lai spētu labāk orientēties jogas un meditācijas darbības mehānismu analīzē. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt veselības aprūpes speciālistu izpratni par jogas un meditācijas prakses iedarbību uz prātu un ķermeni, apskatot pieejamo zinātniskās literatūras avotu bāzi; palīdzēt izveidot priekšstatu par mūsdienās pieejamajām jogas un meditācijas metodēm un to būtiskākajiem aspektiem; attīstīt topošo veselības aprūpes speciālistu prasmi psihoemocionālās spriedzes menedžmentā, tādējādi mazinot potenciālo izdegšanas sindroma izplatību un noslodzi uz veselības aprūpes sistēmu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Joga, tās vēsturiskās saknes; dažādi aspekti un izpausmes mūsdienās | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Meditācija, tās vēsture; dažādi aspekti un izpausmes mūsdienās | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Jogas pozas un muskuloskeletālā sistēma; fascijas un miofasciālās ķēdes; lokanība un stiepšanās fizioloģija | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
4 | Ķermeņa un prāta (body – mind) vingrinājumi, to vieta un nozīme jogas praksē | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
5 | Ajengāra jogas pieeja | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
6 | Relaksācijas tehnikas; jogas elpošanas tehnikas, to veidi un darbības mehānismi | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
7 | Mudras, Bandhas to veidi un darbības mehānismi | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
8 | Āsanas, to veidi un darbības mehānismi; āsanu secības principi jogas vingrinājumu programmā | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
9 | Meditācijas ietekme uz nervu sistēmu | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
10 | Jogas un meditācijas tehniku pielietojums mūsdienu sportā | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
11 | Jogas un meditācijas pielietojums dažādu veselības traucējumu gadījumā | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
12 | Cilvēka psihes darbības interpretācija no jogas perspektīvas | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Joga, tās vēsturiskās saknes; dažādi aspekti un izpausmes mūsdienās | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Meditācija, tās vēsture; dažādi aspekti un izpausmes mūsdienās | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Jogas pozas un muskuloskeletālā sistēma; fascijas un miofasciālās ķēdes; lokanība un stiepšanās fizioloģija | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
4 | Ķermeņa un prāta (body – mind) vingrinājumi, to vieta un nozīme jogas praksē | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
5 | Ajengāra jogas pieeja | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
6 | Relaksācijas tehnikas; jogas elpošanas tehnikas, to veidi un darbības mehānismi | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
7 | Mudras, Bandhas to veidi un darbības mehānismi | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
8 | Āsanas, to veidi un darbības mehānismi; āsanu secības principi jogas vingrinājumu programmā | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
9 | Meditācijas ietekme uz nervu sistēmu | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
10 | Jogas un meditācijas tehniku pielietojums mūsdienu sportā | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
11 | Jogas un meditācijas pielietojums dažādu veselības traucējumu gadījumā | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
12 | Cilvēka psihes darbības interpretācija no jogas perspektīvas | Nodarbības | 1.00 | sporta zāle | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Studenti mācās un praktizē jogas pozas mājās. Apgūto jogas pozu demonstrācija ir daļa no gala vērtējuma. • Iepazīstoties ar studiju kursa laikā piedāvātajām tēmām, tiek veikts patstāvīgais darbs zinātnisko pētījumu analīzē par studiju kursa laikā apskatītajām tēmām. Zinātniskie pētījumi tiek iekļauti esejā, kas veido daļu no gala vērtējuma. • Studiju kursa laikā students pakāpeniski gatavo personalizētu jogas vingrinājumu programmu, ņemot vērā klienta fiziskās īpatnības. Jogas programma veido daļu no gala vērtējuma. • Studenti veic relaksācijas/meditācijas vingrinājumus mājās un aizpilda dienasgrāmatu. Dienasgrāmatas prezentācija veido daļu no gala vērtējuma. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Praktiskais tests, kurā studentam ir jānodemonstrē trīs dažādas nejauši izvēlētas jogas pozas. Ieskaitīts pie vismaz divām pareizām pozu demonstrācijām. Ieskaite veido daļu no kopējā kumulatīvā vērtējuma (10%). • Teorētiskais tests par semestru lekciju un nodarbību laikā apskatītajām tēmām. Tests veido daļu no kumulatīvā vērtējuma (40%). • Personalizēta 15 minūšu jogas vingrinājumu programmas sagatavošana. Personalizētā programma veido daļu no kumulatīvā vērtējuma (20%). • Relaksācijas/meditācijas vingrinājumu dienasgrāmatas uzturēšana. Dienasgrāmata veido daļu no kopējā kumulatīvā vērtējuma (10%). • Eseja, kurā iekļauta gan personīgā pieredze un skatījums par kursa laikā apskatītajām tēmām, gan arī kāda konkrēta aspekta apraksts, iekļaujot vismaz trīs zinātniskās literatūras avotu atsauces (20%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti zinās: aprakstīt jogas un meditācijas vispārējās vēstures pamatus; nosaukt jogas un meditācijas mūsdienu raksturīgākās formas un izpausmes; raksturot dažādu jogas un meditācijas formu ietekmi uz veselību; raksturot dažādus ķermeņa-prāta (body-mind) prakšu darbības mehānismus. | ||||||||
Prasmes: | Apguvuši šo studiju kursu, studenti pratīs: veikt jogas vingrinājumus, ņemot vērā ķermeņa individuālās fiziskās īpašības; ieteikt klientiem viņiem atbilstošus jogas vingrinājumus; veikt vienkāršas meditācijas tehnikas; ieteikt klientiem viņiem atbilstošas meditācijas tehnikas; orientēties pēdējos pētījumos par jogas un meditācijas iedarbību. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti gūs ieskatu par jogas un meditācijas vēsturi, to attīstību līdz mūsdienām, un dažādajām formām, kas ir populāras mūsdienās. Pēc kursa dalībnieki mācēs orientēties dažādās jogas un meditācijas formās, piemeklēt klientiem atbilstošas tehnikas, kā arī orientēties pašlaik pieejamajā zinātniskajā literatūrā par jogu un meditāciju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Swanson, Ann. 2019. Science of Yoga: Understand the Anatomy and Physiology to Perfect Your Practice. 1st American edition. United States: DK Publishing. | ||||||||
2 | Robertson, Laurie Hyland, Finlayson, Diane, et al. 2021. Yoga Therapy Foundations, Tools, and Practice: A Comprehensive Textbook. Great Britain: Singing Dragon. | ||||||||
3 | Harrington, Jim. 2021. Yoga for Sports Performance: A Guide for Yoga Therapists, Yoga Teachers and Bodyworkers. Singing Dragon. | ||||||||
4 | West, Michael A. 2016. Psychology of Meditation: Research and Practice. Oxford University Press. Full text available via Ebook Central Academic Complete. | ||||||||
5 | Simpkins, Annellen M., Simpkins, C. Alexander. 2016. Core Principles of Meditation for Therapy: Improving the Outcomes of Psychotherapeutic Treatments. John Wiley & Sons, Incorporated. Full text available via Ebook Central Academic Complete. |