Pārlekt uz galveno saturu

Psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas prakse

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:13.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.01.2024 08:33:43
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_263LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Zane Gulbe
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas16
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, psihes bioloģiskie pamati, attīstības psiholoģija, personības psiholoģija, diferenciālā psiholoģija, klīniskā psiholoģija, psiholoģiskā izpēte un konsultēšana, grupu konsultēšana, neiropsiholoģija.
Mērķis:
Nodrošināt studējošajiem iespēju attīstīt un padziļināt kompetenci psiholoģiskajā konsultēšanā un palīdzībā, psihologa pārraudzībā attīstīt un pilnveidot prasmi veidot kontaktu ar klientu / pacientu / grupu, izprast klienta / pacienta/ grupas pieprasījumu un vajadzības, izvirzīt un saskaņot ar klientu / pacientu / grupu psiholoģiskās palīdzības sniegšanas mērķus, izstrādāt psiholoģiskās palīdzības plānu, īstenot to, rakstīt sadarbības pārskatu par psiholoģiskās konsultēšanas procesu, informēt klientu / pacientu / grupu par psiholoģiskās palīdzības rezultātiem un sniegt rekomendācijas.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadseminārs par prakses uzdevumiem.Lekcijas2.00auditorija
2Psihologa pārraudzīta prakse.Nodarbības6.00cits
3Ievadseminārs par prakses uzdevumiem.Lekcijas2.00auditorija
4Psihologa pārraudzīta prakse.Nodarbības6.00cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iepazīties ar prakses vietu un izveidot sadarbību ar prakses vadītājiem. Veikt psiholoģisko izziņas procesu un personības izpēti (novērtēšanu) klientiem/ pacientiem (pieaugušajiem un bērniem) saskaņā ar pieprasījumu un klienta/ pacienta vajadzībām, ar prakses vadītāju iepriekš saskaņojot izpētes mērķi, plānu, metožu izvēles pamatojumu un izpētes (novērtēšanas) procedūru. Uzrakstīt atzinumus (saskaņojot ar prakses vadītāju). Veikt psiholoģisko konsultēšanu klientiem/ pacientiem saskaņā ar pieprasījumu un/ vai klienta/ pacienta/ grupas vajadzībām. Uzrakstīt sadarbības pārskatus (saskaņojot ar prakses vadītāju). Regulāri apmeklēt prakses pārraudzības sesijas (vismaz 85% apmērā). Regulāri rakstīt katras dienas darbības aprakstu (atbilstoši noteiktajiem kritērijiem). Patstāvīgi sagatavot vienu atzinumu par psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) rezultātiem un vienu sadarbības pārskatu par psiholoģiskās konsultēšanas procesu, nodot un prezentēt to prakses aizstāvēšanās laikā.
Vērtēšanas kritēriji:
Vismaz 85% apmeklētas pārraudzības sesijas (10%). Prakses vadītāju vērtējumi par maģistranta darbu prakses vietā (20%). Prakses dokumentācija sagatavota, ievērojot prasības un nodota paredzētāja laikā (20%). Prakses aizstāvēšanas laikā (pēc noteiktajiem kritērijiem): prezentēti divi atzinumi (bērns/pieaugušais), prezentēta gadījuma analīze un sadarbības pārskats (klients/ pacients konsultēšanas praksē) (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Aizstāvēšana (Prakse)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pamatojoties uz profesionālās jomas jaunākajiem pētījumiem, padziļināti analizē un kritiski izvērtē dažādus mijiedarbības aspektus starp bioloģiskiem, psiholoģiskiem un sociāliem procesiem psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) kontekstā dažādām klientu grupām. Apraksta izziņas procesu un personības izpētes specifiku, klientu/ pacientu psiholoģiskās izpētes īpatnības/ vajadzības, apraksta atzinuma par izpētes rezultātiem struktūru, izskaidro izpētē iegūtos rezultātus. Demonstrē padziļinātu izpratni un kritiski izvērtē psiholoģiskās konsultēšanas procesu, kā arī izskaidro psiholoģiskās konsultēšanas procesa nosacījumus, ievērojot dažādu vecumposmu psiholoģiskās īpatnības. Izskaidro sadarbības pārskata principus un struktūru.
Prasmes:Argumentēti izskaidro psihologa profesionālās darbības aspektus gan speciālistiem, gan nespeciālistiem (klientiem/ pacientiem). Nosaka psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) mērķi atbilstoši konkrētai situācijai un klientu/ pacientu vajadzībām, izvēloties, veidojot un lietojot zinātniski pamatotas psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) metodes. Formulē psiholoģiskās konsultēšanas mērķi atbilstoši klientu/ pacientu/ grupas vajadzībām. Veido psiholoģiskās konsultēšanas plānu, izvēloties un lietojot zinātniski pamatotas psiholoģiskās metodes un veic psiholoģisko konsultēšanu. Sagatavo psihologa atzinumu un sadarbības pārskatu par psiholoģiskās konsultēšanas procesu, kā arī kritiski novērtē sava darba efektivitāti, ievērojot profesionālās darbības tiesiskos un ētiskos aspektus. Pārraudzībā veic gūtās informācijas kritisku izvērtējumu.
Kompetences:Īsteno mērķtiecīgu izpēti, interpretē iegūtos rezultātus, izvērtē klienta/ pacienta grūtības un resursus, un sastāda iespējamu psiholoģiskās palīdzības plānu klientiem/ pacientiem. Izprot izziņas procesu un personības pierādījumiem balstītas izpētes (novērtēšanas) metodēs, prot pamatoti izvēlēties un pielietot šīs metodes, interpretē izpētes rezultātus un apraksta tos strukturētā atzinumā. Sniedz psiholoģisko palīdzību, lietojot zinātniski pamatotas metodes. Sagatavo sadarbības pārskatu. Atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas. Praksē īsteno ētisko atbildību, izprotot savas darbības iespējamo ietekmi uz indivīdu, grupu un vidi. Novērtē sava darba efektivitāti. Psihologa pārraudzībā plāno un īsteno savu kompetenču pilnveidi.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Acu kontakts konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
2ApkopošanaB2 - Vidējs līmenis
3Atgriezeniskā saiteB2 - Vidējs līmenis
4Atslēgas vārdu dzirdēšanaB2 - Vidējs līmenis
5Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
6IedrošināšanaB2 - Vidējs līmenis
7IeteikumiB2 - Vidējs līmenis
8Jautājumu uzdošanaB2 - Vidējs līmenis
9Klusuma pauzeB2 - Vidējs līmenis
10KonfrontācijaB2 - Vidējs līmenis
11Ķermeņa valodas pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
12Ķermeņa valodas un mīmikas pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
13Neatbilstību pamanīšanaB2 - Vidējs līmenis
14Norādījumi / InstrukcijaB2 - Vidējs līmenis
15Novērošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
16ParafrāzeB2 - Vidējs līmenis
17Pašatklāšanās pielietošana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
18PašpalīdzībaB2 - Vidējs līmenis
19Profesionālā pašrefleksija konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
20PsihoizglītošanaB2 - Vidējs līmenis
21Sejas izteiksmes pamanīšana konsultēšanāB2 - Vidējs līmenis
22Sesijas/konsultācijas strukturēšanaB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Groth-Marnat, G., Wright, J. (2016). Handbook of psychological assessment. New Jersey. eBook.
2Hunter, C. M., Hunter, C. L., & Kessler, R. (2013). Handbook of Clinical Psychology in Medical Settings. Springer.
3Mārtinsone, K, Bite, J, Sudraba, V. (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Izdevniecība: Zvaigzne ABC.
Papildu literatūra
1Lichtenberger, E.O. (2004). Essentials of assessment report writing. New York: J. Wiley. eBook.
2Hunter, C. M., Hunter, C. L., & Kessler, R. (2013). Handbook of Clinical Psychology in Medical Settings. Springer.
3Butcher, J. N., Hooley, J. M., Mineka, S. M., & Nock, M. K. (2017). Abnormal Psychology. Pearson.
4Bersoff, D. N. (2008). Ethical Conflicts in Psychology. Washington, DC: American Psychological Association.
Citi informācijas avoti
1Psihologu likums.
2Journal of Consulting & Clinical Psychology
3Journal of Psychological Assessment