Pārlekt uz galveno saturu

Bērnu terapeitiskā zobārstniecība I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.03.2024 14:29:02
Par studiju kursu
Kursa kods:ZTMVK_044LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:6.00ECTS:9.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; StomatoloģijaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Līga Kroniņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 20, tskatrsu[pnkts]lv, +371 67455560
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas28
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)14Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas56
Kopā kontaktstundas64
Pilns laiks - 3. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas44
Kopā kontaktstundas44
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatzināšanas embrioloģijā, zobu anatomijā, histoloģijā, mutes dobuma saslimšanu profilaksē, pirmsklīniskā apmācībā (operatīvā zobārstniecībā), karioloģijā, endodontijā, periodontoloģijā.
Mērķis:
Apmācīt teorētiski un praktiski augsta līmeņa jaunos speciālistus strādāt ar bērniem dažādos vecuma posmos, sniegt zināšanas par bērnu zobu un sakodienu veidošanās principiem, mutes dobuma saslimšanām, to profilaksi un ārstēšanas iespējām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Bērnu zobārstniecības filozofija, bērna attīstība, piena un pastāvīgo zobu attīstība, sakodiena veidošanās. Zobu mineralizācija un īpatnības.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Bērna psihoemocionālās attīstības posmi. Bailes no zobārsta un uzvedības vadīšanas metodes. Sadarbība ar vecākiem.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Prenatālā mutes veselība. Pirmā vizīte pie zobārsta. Agrīnas bērnības kariess, kariesa riska faktori. Orofaciālās infekcijas.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Kariesa ārstēšana piena sakodienā, neinvazīvas un invazīvas ārstēšanas metodes.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Pulpītu diagnostikas un ārstēšanas metodes piena zobos.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Kariesa attīstība jaunos pastāvīgajos zobos, ārstēšana dažādās stadijās.Lekcijas1.00E-studiju vide
7Dziļa kariesa un pulpas ārstēšana jaunajos pastāvīgajos zobos.Lekcijas1.00E-studiju vide
8Zobu traumas, klasifikācija, izmeklēšana. Piena zobu traumas.Lekcijas1.00E-studiju vide
9Zoba cieto audu traumas, diagnostika, ārstēšana.Lekcijas1.00E-studiju vide
10Luksācijas, diagnostika, ārstēšanas iespējas.Lekcijas1.00E-studiju vide
11Zīdaiņu un mazu bērnu (toddler) mutes veselība.Nodarbības1.00auditorija
12Pirmsskolas bērnu mutes veselība.Nodarbības1.00auditorija
13Jaunākā skolas vecuma bērnu mutes veselība.Nodarbības1.00auditorija
14Pusaudžu mutes veselība.Nodarbības1.00auditorija
15Fantomu klase. Darba organizācija bērnu zobārstniecībā, izmeklēšanas dokumentācija, informācija par klīniskā gadījuma prezentāciju V kursa beigās. Integrētās pacienta izmeklēšanas kartes aizpildīšana.Nodarbības1.00prakses vieta
16Pacientu pieņemšana.Nodarbības13.00prakses vieta
17Bērna fiziskās, dentālās un psiholoģiskās (emocionālās un intelektuālās) attīstības periodi. Piena zobu attīstība, mineralizācija, šķilšanās laiki, secība, anatomija, sakņu rezorbcija. Pastāvīgo zobu attīstība, mineralizācija, saknes formēšanās, anatomiskās īpatnības.Lekcijas1.00E-studiju vide
18Uzvedības vadīšanas metodes bērnu zobārstniecībā. Sedācija, vispārējā anestēzija. Lokālā anestēzija bērnu zobārstniecībā, devas un tehnika dažādās vecuma grupās.Lekcijas1.00E-studiju vide
19Perinatālā mutes veselība, riska faktori. Pirmā zobārsta vizīte. Orofaciālās infekcijas.Lekcijas1.00E-studiju vide
20Agrīns mazu bērnu kariess (ECC), etioloģija, patoģenēze, profilaktiskā un neinvazīvā ārstēšana. Kariesa risks, ārstēšanas un kontroles taktikas noteikšana.Lekcijas1.00E-studiju vide
21Kariesa ārstēšanas tehnikas piena zobos. Piena zobu pulpīti, diagnostika, ārstēšana.Lekcijas1.00E-studiju vide
22Jauno pastāvīgo zobu īpatnības un kariesa diagnostika. Profilaktiska un neinvazīva ārstēšanas plānošana un metodes. Okluzālā un aproksimālā kariesa ārstēšana jaunajos pastāvīgajos zobos atkarībā no kariesa riska.Lekcijas1.00E-studiju vide
23Molāru incizīvu hipomineralizācija (MIH). Diagnostika, klasifikācija, ārstēšanas iespējas.Lekcijas1.00E-studiju vide
24Dziļa kariesa un vitālas pulpas ārstēšanas metodes jaunos pastāvīgajos zobos (apeksoģenēze), diagnostika, rezultātu kontrole. Devitālas pulpas terapijas iespējas jaunos pastāvīgos zobos (apeksfiksācija, revaskularizācija). Biomateriāli bērnu zobārstniecībā, indikācijas, pielietojums.Lekcijas1.00E-studiju vide
25Traumatiski zobu bojājumi. Integrēta pieeja klīniskajiem gadījumiem Bērnu zobārstniecības un Ortodontijas klīnikās.Nodarbības1.00auditorija
26Agrīnu piena zobu ekstrakciju saistība ar vietas trūkumu pastāvīgajā sakodienā. Integrēta pieeja klīniskajiem gadījumiem Bērnu zobārstniecības un Ortodontijas klīnikā.Nodarbības1.00auditorija
27Pacientu pieņemšana.Nodarbības9.00prakses vieta
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Individuālais patstāvīgais darbs ar pacientu – bērnu, teorētisko tēmu sagatavošana un rakstiska atbildēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; Noslēdzot 5. studiju gada 1. semestri: rakstisks eksāmens; Kursu noslēdzot – valsts pārbaudījums (kopā ar citiem kursiem).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas par bērnu zobu un sakodienu veidošanos, bērnu mutes dobuma saslimšanām, to profilaksi un ārstēšanu.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs nodibināt kontaktu ar bērnu un bērnu vecākiem; novērst sāpes un bailes, ārstējot zobus bērniem; ārstēt kariesu, pulpītus un periodontītus piena un pastāvīgos zobos atkarībā no zobu saknes attīstības; ārstēt zobu traumas un izplatītākās gļotādas slimības bērniem.
Kompetences:Studenti spēs pieņemt lēmumus, klīniski spriest un izteikt spriedumu, lai noteiktu pacienta galīgo diagnozi, interpretējot un korelējot atradnes anamnēzē, klīniskajos un radiogrāfiskos izmeklējumos vai citos diagnostikas testos; izvēlēties piemērotāko pacienta ārstēšanas veidu, ņemot vērā pacienta vecumu, ārstēšanas vajadzību un baiļu līmeni; izglītot pacientu un viņa vecākus par mutes slimību profilaksi un ārstēšanu; novērtēt ārstēšanas rezultātus un ieteikt papildus darbības mutes veselības uzlabošanai; komunicēt ar bērniem, viņu ģimenēm un tuviniekiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1AAPD Behavior guidance for the Pediatric Patient, 2019-2020. The Reference Manual of Pediatric Dentistry, p. 266-279.
2Welbury R., Duggal M.S., Hosey, M.T., 2018. Paediatric dentistry, 5th edition. Oxford University press, 480p.
3Casamassimo P., Fields H., McTigue D., Nowak A., 2013. Pediatric dentistry. Infancy through adolescence, 5th edition. Elsevier, 684p.
4Koch G., Poulsen S., Espelid I., Haubek D., 2017. Pediatric dentistry: a clinical approach, 3rd edition. Wiley, 408p.
5Harris N.O., Garcia-Godoy F., Nielsen Nathe, C., 2014. Primary preventive dentistry, 8th edition. Pearson, 528p.
6Handbook of Clinical Techniques in Pediatric Dentistry, 2nd edition. (Ed. Jane A. Soxman) Hoboken: Wiley-Blackwell, 2022.
7Handbook of Pediatric Dentistry, 5th edition. (Edit. Cameron, A and Widmer, R). Elsevier, 2022.
Papildu literatūra
1Jens O. Andreasen, Frances M Andreasen, Lars Andersson „Textbook and Color Atlas of Traumatic Injuries to the Teeth” – 4th edition, Blackwell Munksgaard, 2007.
2Chadwick, B., Hosey, M. T., 2017. Child taming: how to manage children in dental practice. 2nd edition. London: Quintessence Publishing
3Banerjee A., Watson T.F., 2015. Pickard's Guide to Minimally Invasive Operative Dentistry. Oxford, 200p.
4Ost L.G., Skaret E., 2013. Cognitive behavior therapy for dental phobia and anxiety. Wiley, 234p.
5Wright's Behavior Management in Dentistry for Children, 3rd edition. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2022.
Citi informācijas avoti
1Pediatric Dentistry – Journal of the American Academy of Pediatric Dentistry.
2International Journal of Paediatric Dentistry.
3https://www.aapd.org/research/oral-health-policies--recomme…