Pārlekt uz galveno saturu

Sabiedrības veselības aprūpe un profilakse zobārstniecībā I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.03.2023 09:15:02
Par studiju kursu
Kursa kods:ZTMVK_063LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Egita Senakola
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 20, tskatrsu[pnkts]lv, +371 67455560
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)13Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas26
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas34
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bioloģija, mikrobioloģija, ķīmija, bioķīmija, anatomija, histoloģija, dentālā anatomija.
Mērķis:
Praktiskas izpratnes veidošana par sabiedrības aprūpes iespējām zobārstniecībā, veidojot pozitīvu profesionālu attieksmi pret veselības un mutes veselības veicināšanu un izglītošanu, izpratne plānot un izstrādāt profilaktiskās zobārstniecības aprūpes modeli pilsētā, rajonā dažādām iedzīvotāju vecuma grupām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads sabiedrības veselības aprūpē - vēsturiskais pārskats, definīcija. Primārās mutes veselības aprūpes koncepcija. Stratēģijas, lai kontrolētu mutes saslimšanas (kopējo riska faktoru pieeja). Mutes veselības situācija Latvijā un pasaulē.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Mutes veselības veicināšanas principi. Veselības koncepcija un veselības veicināšanas definīcija, principi un aktivitātes (PVO 1986, Otavas Harta). Izglītojošās programmas mutes veselības veicināšanā Latvijā. Zobārstniecības aprūpes modeļi Eiropā un pasaulē. Latvijas modelis.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Uzturs, diētas vadlīnijas un uztura politika saistībā ar mutes veselību. Zobu kariess un erozijas.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Zobu traumu profilakse. Smēķēšana un mutes veselība.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Zobu higiēnistu apmācības modeļi pasaulē un Latvijā.Lekcijas1.00E-studiju vide
6 Stomatoloģisko slimību profilakses vēsturiskie aspekti Latvijā.Lekcijas1.00E-studiju vide
7Zobu aplikuma nozīme zobu kariesa un periodonta slimību profilaksē. Demineralizācijas un remineralizācijas process.Lekcijas1.00E-studiju vide
8Mutes veselības stāvokļa novērtēšanas indeksi.Lekcijas1.00E-studiju vide
9Fluorīdu nozīme zobu kariesa profilaksē. Fluorīdu profilakses veidi-endogēnā (sistēmiskā) un eksogēnā (lokālā) profilakse. Lokāla fluorīdu lietošana.Lekcijas1.00E-studiju vide
10Mutes kopšanas līdzekļi un palīglīdzekļi.Lekcijas1.00E-studiju vide
11Zobu pastas. Zobu pastu veidi un sastāvs.Lekcijas1.00E-studiju vide
12Siekalu loma mutes profilaksē. Halitoze-slikta elpa.Lekcijas1.00E-studiju vide
13Sīlanti zobārstniecībā. To veidi un uzklāšanas tehnika.Lekcijas1.00E-studiju vide
14Smēķēšanas ietekme uz mutes veselību. Bezdūmu tabakas produkti un elektroniskās cigaretes. Smēķēšanas atmešanas programma zobārstniecības praksēs.Nodarbības1.00E-studiju vide
15Uzturs, diētas vadlīnijas un uztura politika saistībā ar mutes veselību. Zobu kariess un erozijas. Spēja izglītot zobārstniecības pacientus un iedzīvotājus veselīga uztura politikā.Nodarbības1.00E-studiju vide
16Spēja izglītot zobārstniecības pacientus un iedzīvotājus, kā novērst zobu traumas un kā rīkoties zobu traumas gadījumā.Nodarbības1.00E-studiju vide
17Zobu higiēnistu apmācības modeļi pasaulē un Latvijā. Zobu higiēnistu profesijas standarts. Ieskaite.Nodarbības1.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Sagatavot mutes veselību veicinošas prezentācijas, bukletus, plakātus. Izglītot zobārstniecības pacientus (visās vecuma grupās). Lasīt uz pierādījumiem balstītu zinātnisko literatūru. Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās. Kursa novērtēšanas anketas aizpildīšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Lekciju un semināru apmeklējums. Aktīva līdzdalība semināru laikā ar prezentācijām. Rakstiska ieskaite ar mutisku jautājumu analīzi par lekcijās un semināros apgūto.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Beidzot kursu, studentam būs zināšanas par primārās veselības aprūpes principiem, sabiedrību un mutes veselību (kopējo riska faktoru pieeju), mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Eiropā un Latvijā, mutes veselības veicināšanas, izglītošanas principiem un pieejamību mutes veselības uzlabošanā, zobārstniecības aprūpes principiem visa vecuma cilvēkiem, zobārstniecības aprūpes plānošanu pilsētā un rajonā.
Prasmes:Students pēc kursa beigšanas spēs novērtēt veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus, būs spējīgs ieteikt profilakses programmas un stratēģijas pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā, attīstīs kritiskas iemaņas sava paša veiktā darba izvērtējumam zobārstniecībā, izvērtēs atsevišķa indivīda vajadzības pēc zobārstniecības palīdzības un profilakses, saskaņos to ar visas sabiedrības vajadzībām.
Kompetences:Spēja izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro veselības aprūpi visu vecumu pacientiem, ievērojot pašreizējo koncepciju par mutes slimību profilaksi. Spēja sadarbībā ar zobārstniecības komandu piedalīties izglītojošo un profilaktisko programmu plānošanā, organizēšanā, ieviešanā iedzīvotājiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Paula Moynihan, Yuka Makino, Poul Erik Petersen,| Hiroshi Ogawa. Implications of WHO Guideline on Sugars for dental health professionals. Community Dent Oral Epidemiol. 2018;46:1–7.
2EU Manual of Dental Practice 2015 Edition 5.1. Cardiff University, Wales, United Kingdom.
3Gehrig, Jill S.. Patient Assessment Tutorials: a Step-By-Step Guide for the Dental Hygienist : A Step-By-Step Guide for the Dental Hygienist, Jones & Bartlett Learning, LLC, 2020. ProQuest Ebook Central
4WHO, Guideline : Sugars Intake for Adults and Children, World Health Organization, 2015. ProQuest Ebook Central
5Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance. Wiley Blackwell, 1st Edition, 2016, 124 p.
6Burt and Eklund's dentistry, dental practice, and the community / St. Louis. Missouri : Elsevier : AAPHD, American Association of Public Health Dentistry, 2021
7E.Senakola, I.Maldupa, S.Uribe, M.Ņizamovs. Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2015./2016. mācību gads. ISBN (pdf) 978-9934-514-36-4, 1-56.lpp.
8Rokasgrāmata „Kā palīdzēt pacientiem atmest smēķēšanu” LR Veselības ministrija, 2018.
Papildu literatūra
1Edwina A. M. Kidd. Essentials of Dental Caries: The Disease and Its Management (Kidd, Essentials of Dental Caries). Oxford University Press, 2016.
2Toolkit for delivering the 5A’s and 5R’s brief tobacco interventions in primary care, WHO, 2014.
3Toolkit for oral health professionals to deliver brief tobacco intervention, WHO, 2017.
4Egita Senakola - Publikācijas Doctus
5Liran Levin, Yehuda Zadik. Education on and prevention of dental trauma: it’s time to act! Dental Traumatology 2012; 28: 49–54.
Citi informācijas avoti
1Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley online library, EBSCO, Dyna Med.
2Oral Health - World Health Organization (WHO)
3World Oral Health Day, FDI.