.
Pierādījumos balstīta zobārstniecība mutes veselības aprūpes sistēmās
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.01.2024 09:15:57
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_078 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anda Brinkmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, tskrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 33 | ||||
Kopā kontaktstundas | 39 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, mikrobioloģija, ķīmija, bioķīmija, anatomija, histoloģija, embrioloģija, dentālā anatomija, profilakse zobārstniecībā, un sabiedrības veselības aprūpe zobārstniecībā, periodontoloģija, bērnu zobārstniecība. | ||||||||
Mērķis: | 1. Praktiskas izpratnes veidošana par sabiedrības aprūpes iespējām zobārstniecībā, veidojot pozitīvu profesionālu attieksmi pret veselības un mutes veselības veicināšanu un izglītošanu, izpratne plānot un izstrādāt izglītojošās programmas zobārstniecībā dažādām iedzīvotāju vecuma grupām. 2. Attīstīt prasmes un kompetences pacienta mutes veselības stāvokļa un saslimšanu riska novērtēšanai, praktizēt uz pierādījumiem balstītas neinvazīvas un mikroinvazīvas kariesa ārstēšanas un kontroles metodes. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Mutes veselības aprūpe pacientiem ar īpašām vajadzībām. Komplikācijas mutē saistībā ar vēža ārstēšanu (staru un ķīmijterapijas). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Tabakas lietošanas kaitīgums mutes veselībai. Zobārstniecības komandas loma tabakas kontrolē. Piecu soļu modelis (Jautā! Iesaki! Novērtē! Atbalsti! Seko!). Farmakoloģiskās terapijas izmantošana. Motivējošā intervēšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību: Kas ir ksilitols? Ksilitola darbības mehānisms un ieteicamās devas. Uz pierādījumiem balstītas ksilitola pielietošanas programmas iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās (Somijas un citu valstu pieredze). | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Komplikācijas mutē saistībā ar vēža ārstēšanu (staru un ķīmijterapiju). Ko zobārstniecības komanda var darīt? | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Tabakas lietošanas kaitīgums mutes veselībai. Zobārstniecības komandas loma tabakas kontrolē. Piecu soļu modelis (Jautā! Iesaki! Novērtē! Atbalsti! Seko!). Farmakoloģiskās terapijas izmantošana. Motivējošā intervēšana. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Mutes veselības veicināšanas aktualitātes Latvijā un pasaulē. Starptautiski dokumenti kariesa (īpaši agrīnā zobu kariesa) un periodonta saslimšanu profilaksei un kontrolei. Mutes veselības indikātori. Dzīves kvalitāte saistībā ar mutes veselību. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Anamnēzes un izmeklēšanas karte, kariesa attīstības stadijas, progresijas un aktivitātes pieraksts, instrukcijas pacientam. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Kariesa diagnostika klīnikā, kariesa un periodonta saslimšanu riska noteikšana, ārstēšanas plāna sastādīšana (vismaz vienam pieaugušam pacientam un vienam bērnam). | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Profilakses un ārstēšanas plāna izklāstīšana pacientam, zobu pulēšana, fluorīdu aplikācijas, silantu aplikācijas. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Studentu pacientu prezentācijas. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Individuāls darbs periodiskās literatūras pārskatu veidošanā par kursā ietvertajām tēmām (gatavojot prezentācijas), lai apliecinātu savas teorētiskās zināšanas. Mutes veselību veicinošu bukletu vai video izstrāde. 2. Jāsagatavo vismaz 2 klīnisko gadījumu prezentācijas. Kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtēšanas anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. daļa - prezentācijas studiju kursa laikā, izglītojošo bukletu vai video izstrāde. 2. daļa - 70% divu acientu klīnisko gadījumu prezentāciju vērtējums + 30% referāta vērtējums (teorētiska klīniskā gadījuma apraksts). Kopējā atzīme veidojas no 50% pirmā daļa un 50% otrā daļa. Rakstiska ieskaite kursa noslēgumā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1.daļa - Ietver izpratni par uz pierādījumiem balstītas primārās veselības aprūpes principiem, kopējo riska faktoru pieeju, mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Latvijā un ārzemēs. Izpratni par mutes veselības veicināšanas - izglītošanas principiem un pieejām, zobārstniecības komandas lomu veselības veicināšanā un izglītošanā. Izprast jaunas pieejas mutes veselības veicināšanā un mutes veselības indikātoru pielietojuma nepieciešamībā. 2.daļa - Nosauks kariesa etioloģiskos un riska faktorus, indikatorus; izskaidros minētos terminus. Aprakstīs kariesa riska noteikšanas procesu. Raksturos un salīdzinās kariesa diagnostikas metodes. Raksturos kariesa, eroziju un periodonta saslimšanu profilakses metodes un līdzekļus, un to pielietošanu. Klasificēs un aprakstīs neinvazīvas un minimāli invazīvas kariesa ārstēšanas metodes. | ||||||||
Prasmes: | 1.daļa - Students, pēc kursa beigšanas, spēs novērtēt un praksē pielietot mutes veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus. Spēs savā klīniskajā darbā vispirms ievērot profilaktisko pieeju un stratēģijas, pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā. Spēs izvērtēt atsevišķa indivīda profilaktiskās vajadzības – pacienta ēšanas paradumus, higiēnas iemaņas, ieteikt smēķēšanas atmešanas īsās intervences modeli (5A modelis), izglītot pacientus kā novērst zobu traumas un rīkoties to gadījumā. 2.daļa - Diagnosticēs kariesu ar dažādām metodēm, tās savstarpēji kombinējot un sintezējot iegūtos rezultātus; spēs uzstādīt diagnozi, novērtējot dažādas kariesa attīstības stadijas un aktivitāti. Aptaujās pacientu un pielietos palīgdiagnostikas metodes (siekalu testus, aplikuma novērtējumu, smaganu veselības pārbaudi, zobu cieto audu patoloģiju novērtējumu), lai noskaidrotu saslimšanu riska faktorus. Noteiks kariesa risku ar dažādām metodēm. Diferencēs kariesu, erozijas, abrāzijas, atrīcijas, abfrakcijas, iedzimtus un iegūtus zobu audu veidošanās (hipoplāzijas) un mineralizācijas (hipomineralizācijas) defektus. Sastādīs atbilstošu un individualizētu kariesa, citu zobu cieto audu un periodonta saslimšanu profilakses un ārstēšanas plānu. Komunicēs iegūtos izmeklēšanas rezultātus un ārstēšanas gaitu ar pacientu. Pielietos profilakses un neinvazīvās kariesa ārstēšanas metodes. | ||||||||
Kompetences: | 1 daļa - Students, pēc kursa beigšanas, spēs izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro mutes veselības aprūpi dažāda vecuma iedzīvotājiem, arī ar īpašām vajadzībām. Spēs piedalīties dažādu mutes veselības veicinošu, izglītojošu programmu izstrādē dažādās vecuma grupās. Izvērtēt dažādu valstu pieredzi mutes veselības izglītošanas un smēķēšanas atmešanas programmu ieviešanā. 2 daļa - Spēs patstāvīgi izvērtēt dažādu mutes saslimšanu diagnostikas, profilakses un ārstēšanas metožu pielietojuma nepieciešamību individuāli katram pacientam; spēs sekot zinātniskajā literatūrā par jaunu diagnostikas un ārstēšanas līdzekļu pielietojumu un esošo metožu racionālu izmantošanu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance., Wiley Blackwell, 1st Edition, 2016, 124 p. | ||||||||
2 | Daly B., Watt R.G., Batchelor P. Treasure E. Essential Dental Public Health. 2nd Edition. Oxford University Press, 2013. | ||||||||
3 | Felton A., Chapman A., Felton S. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2013, 300 p. | ||||||||
4 | Mason J. Concepts in Dental Public Health. 2nd Edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2020. | ||||||||
5 | Maldupa I, Sopule A, Uribe SE, Brinkmane A, Senakola E. Caries Prevalence and Severity for 12-Year-Old Children in Latvia. Int Dent J. 2021 Jun;71(3):214–23. | ||||||||
6 | Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management, 3rd Edition. Wiley-Blackwell, 2015. | ||||||||
7 | Pitts N. “Detection, Assessment, Diagnosis and Monitoring of Caries”. Karger, 2009 (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mostofsky D.I., Fortune F. Behavioral Dentistry. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2014, 11-26, 237-250, 323-348. | ||||||||
2 | The Oral Management of Oncology Patients Requiring Radiotherapy, Chemotherapy and / or Bone Marrow Transplantation. Clinical Guidelines UK, 2018. | ||||||||
3 | Ross M Keat Jean-Christophe Fricain, Sylvain Catros, et.al. The Dentist’s Role in Smoking Cessation Management − A Literature Review and Recommendations: Part 2. Dent Update 2018; 45: 298–309. Part 1.Dent Update 2018; 45: 197–206. | ||||||||
4 | Toolkit for oral health professionals to deliver brief tobacco intervention, WHO, 2017. | ||||||||
5 | E.Senakola, I.Maldupa, S.Uribe, M.Ņizamovs. Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2015./2016. mācību gads. ISBN (pdf) 978-9934-514-36-4, 1-56.lpp. | ||||||||
6 | Kā palīdzēt pacientiem atmest smēķēšanu : rokasgrāmata primārās un perinatālās aprūpes speciālistiem nikotīna atkarīgu pacientu diagnosticēšanai un īsās intervences sniegšanai pacientu smēķēšanas atmešanas veicināšanai. | ||||||||
7 | Edwina A. M. Kidd. Essentials of Dental Caries: The Disease and its Management (Kidd, Essentials of Dental Caries). Oxford University Press, 2016. | ||||||||
8 | Gimenez T, Piovesan C, Braga MM, Raggio DP, Deery C, Ricketts DN, et al. Visual Inspection for Caries Detection A Systematic Review and Meta-analysis. J Dent Res. 2015 Jul;94(7):895-904. | ||||||||
9 | Senneby A, Mejàre I, Sahlin NE, Svensäter G, Rohlin M. Diagnostic accuracy of different caries risk assessment methods. A systematic review. J Dent. 2015 Dec;43(12):1385-93. | ||||||||
10 | Simón-Soro A, Mira A. Solving the etiology of dental caries. Trends Microbiol. 2015 Feb;23(2):76-82. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Willey online library, EBSCO, Dyna Med. | ||||||||
2 | Oral Health - World Health Organization (WHO) | ||||||||
3 | World Oral Health Day, FDI. | ||||||||
4 | Egita Senakola un citi autori- Publikācijas Doctus | ||||||||
5 | A.Brinkmane, E.Senakola. Lai zobiņi nebūtu jālabo narkozē. Žurnāls Veselība. Aprīlis, 2018., 20.- 27.lpp. | ||||||||
6 | https://www.icdas.org/ | ||||||||
7 | https://www.mah.se/fakulteter-och-omraden/Odontologiska-fak… | ||||||||
8 | http://www.ada.org/en/ | ||||||||
9 | http://www.cdafoundation.org/education/cambra |