.
Ievads mutes veselības pētniecībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.04.2023 09:16:42
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_079 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Maldupa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, zhsrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Biostatistika, Karioloģijas pamati, Mutes veselības veicināšana klīniku un populācijas līmenī | ||||||||
Mērķis: | Šī studiju kursa mērķis ir sniegt studentiem zināšanas, prasmes un kompetences, kas nepieciešamas, lai efektīvi identificētu, analizētu un risinātu klīniskos jautājumus, izmantojot zinātniskās metodes. Šajā kursā studenti iegūs padziļinātu izpratni par uz pierādījumiem balstītu zobārstniecību, pētījumu projektiem, pētījumu metodoloģiju un ētiku. Viņi apgūs zinātniskās literatūras kritiskas izvērtēšanas principus, tostarp to, kā novērtēt pētniecisko publikāciju kvalitāti un efektīvi formulēt secinājumus. Turklāt studenti attīstīs prasmi veikt pētniecības uzdevumus, tostarp izstrādāt pētniecības protokolus, vākt un analizēt datus un rakstīt manuskriptus. Kursa beigās studenti spēs pieredzējušu pētnieku vadībā veikt pētījumus, izmantojot zinātniskās metodes. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pubmed lietošana, pētījumu meklešanai | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Pubmed lietošana, pētījumu meklēšanai | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursu datubāzes | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Ievads zinātniskajā metodoloģijā medicīnā un zobārstniecībā; Pētījumu dizaini | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Medicīniskās informācijas meklēšana pacientiem un profesionāļiem | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Ētika biomedicīnas pētījumiem | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Kā plānot pētījumu? Pētījuma protokola izstrāde | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Kā rakstīt zinātnisku publikāciju? | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Kā prezentēt pētījuma rezultātus zinātniskā konferencē? | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Zinātniska raksta kritiskā novērtējuma sagatavošana | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Zinātniskā raksta kritiskās analīzes uzdevums prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pētījuma protokola izstrāde | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Pētījumu protokolu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Zinātniskas publikācijas rakstīšana | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
15 | Zinātniskas publikācijas recenzēšana | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
16 | Zinātniskā pētījuma rezultātu prezentācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti iesaistīsies četros grupu projektos, kas paredzēti, lai uzlabotu viņu kritisko domāšanu un pētniecības prasmes: 1. Informācijas meklēšana un novērtēšana: studenti atradīs tēmu, zinātnisku publikāciju, kritiski novērtēs publikāciju pēc pētījuma dizainam atbilstošiem kritērijiem, un prezentēs savus secinājumus. 2. Pētījuma protokola izstrāde: studenti sagatavos pētījuma protokolu piedāvātajam pētījuma piemēram, izklāstot pētījuma plānu, metodes un ētiskos apsvērumus, un veidos prezentāciju par savu protokolu. 3. Zinātniska publikācija: studenti prezentēs sava pētījuma rezultātus zinātniskajā publikācijā par sniegto pētījuma piemēru, demonstrējot savu spēju efektīvi ziņot pētījuma rezultātus. 4. Recenzēšana: studenti pārskatīs un sniegs konstruktīvu atgriezenisko saiti par kolēģu darbu, veicinot kritisku pētniecības projektu izvērtēšanas un uzlabošanas prasmes. 5. Pētījuma prezentācija: studenti sagatavos un uzstāsies ar pētījuma prezentāciju par konkrētu pētījuma piemēru, parādot savu spēju sintezēt un pasniegt sarežģītu informāciju saskaņoti un saistoši. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu sniegums visos piecos uzdevumos tiks vērtēts, pamatojoties uz iepriekš sagatavotu detalizētu rubriku. Rubrikā tiks iekļauti dažādi kritēriji, piemēram, zinātniskā darba kvalitāte, kritiskā domāšana, prezentācijas prasmes un ētikas normu ievērošana. Katram no pieciem uzdevumiem būs vienāds svars, un tie veidos 20% no kopējās kursa atzīmes, tādējādi nodrošinot taisnīgu un līdzsvarotu studentu kopējā snieguma novērtējumu. Rubrika sniegs skaidras vērtēšanas vadlīnijas, veicinot pārredzamību un konsekvenci studentu darba vērtēšanā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Atpazīs zinātniskās metodikas principus; Identificēs mūsdienu medicīnas zinātnes veiksmes un problēmas; Atpazīs uz pierādījumiem balstītas medicīnas konceptu; Atpazīs pamata klīniskās-epidemioloģiskās pētniecības dizainus; Identificēs pētījuma jautājumus; Atšķirs medicīnas informācijas interneta vietnes pacientiem un profesionāļiem; Pazīs biomedicīnas meklēšanas pārlūkus publicētai literatūrai; Identificēs ētikas principus biomedicīnas pētījumos; Identificēs ētiku regulējošos dokumentus medicīnas zinātnē; Atpazīs galvenās ētikas problēmas zinātnē. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais spēs: Veikt meklēšanu medicīnas informācijas interneta vietnēs un pārbaudīt tās ticamību; Veikt medicīnas informācijas meklēšanu datubāzēs, izmantojot meklēšanas pārlūkus; Pielietot medicīniskās informācijas ticamības un kvalitāte izvērtēšanas kritērijus. | ||||||||
Kompetences: | Šis kurss nodrošina kompetences, kas ļauj studentam atpazīt pētījumu nozīmi klīniskajā praksē un pamatprasmes medicīniskās informācijas meklēšanai un kritiskai novērtēšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Richards D. Evidence-based Dentistry: Managing Information for Better Practice. Quintessence Pub., 2008. | ||||||||
2 | Schulz K, Grimes DA. Essential Concepts in Clinical Research: Randomised Controlled Trials and Observational Epidemiology. Elsevier Health Sciences, 2018. | ||||||||
3 | Moher D, Altman D, Schulz K, et al. Guidelines for Reporting Health Research: A User’s Manual. Wiley, 2014. | ||||||||
4 | Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Glick M, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: VII: How to use patient management recommendations from clinical practice guidelines. The Journal of the American Dental Association 2015; 146: 327–336.e1. | ||||||||
5 | Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Glick M, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: VI: How to use a systematic review. The Journal of the American Dental Association 2015; 146: 255–265.e1. | ||||||||
6 | Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Azarpazhooh A, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: X: How to avoid being misled by clinical studies’ results in dentistry. The Journal of the American Dental Association 2015; 146: 919–924. | ||||||||
7 | Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: III: How to appraise and use an article about therapy. The Journal of the American Dental Association 2015; 146: 42–49.e1. | ||||||||
8 | Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: V: How to appraise and use an article about diagnosis. The Journal of the American Dental Association 2015; 146: 184–191.e1. | ||||||||
9 | Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: understanding and applying the principles of EBD. J Am Dent Assoc 2014; 145: 1105–1107. | ||||||||
10 | Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Booth HA, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: How to search for evidence to inform clinical decisions. J Am Dent Assoc 2014; 145: 1262–1267. | ||||||||
11 | Richards D, Lawrence A. Evidence based dentistry. Br Dent J. 1995 Oct 7;179(7):270–3. | ||||||||
12 | Maldupa I, Uribe S. Ko nozīmē uz pierādījumiem balstīta zobārstniecība? Zobārstniecības raksti. 2014; (1):35–41. | ||||||||
13 | Grimes DA, Schulz KF. An overview of clinical research: the lay of the land. Lancet. 2002 Jan 5;359(9300):57–61. |