Pārlekt uz galveno saturu

Ievads mutes veselības pētniecībā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.04.2023 09:16:42
Par studiju kursu
Kursa kods:ZTMVK_079LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; StomatoloģijaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Maldupa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 20, zhsatrsu[pnkts]lv, +371 67455560
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Biostatistika, Karioloģijas pamati, Mutes veselības veicināšana klīniku un populācijas līmenī
Mērķis:
Šī studiju kursa mērķis ir sniegt studentiem zināšanas, prasmes un kompetences, kas nepieciešamas, lai efektīvi identificētu, analizētu un risinātu klīniskos jautājumus, izmantojot zinātniskās metodes. Šajā kursā studenti iegūs padziļinātu izpratni par uz pierādījumiem balstītu zobārstniecību, pētījumu projektiem, pētījumu metodoloģiju un ētiku. Viņi apgūs zinātniskās literatūras kritiskas izvērtēšanas principus, tostarp to, kā novērtēt pētniecisko publikāciju kvalitāti un efektīvi formulēt secinājumus. Turklāt studenti attīstīs prasmi veikt pētniecības uzdevumus, tostarp izstrādāt pētniecības protokolus, vākt un analizēt datus un rakstīt manuskriptus. Kursa beigās studenti spēs pieredzējušu pētnieku vadībā veikt pētījumus, izmantojot zinātniskās metodes.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pubmed lietošana, pētījumu meklešanaiNodarbības1.00E-studiju vide
2Pubmed lietošana, pētījumu meklēšanaiNodarbības1.00E-studiju vide
3Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursu datubāzesNodarbības1.00E-studiju vide
4Ievads zinātniskajā metodoloģijā medicīnā un zobārstniecībā; Pētījumu dizainiLekcijas1.00E-studiju vide
5Medicīniskās informācijas meklēšana pacientiem un profesionāļiemLekcijas1.00E-studiju vide
6Ētika biomedicīnas pētījumiemLekcijas1.00E-studiju vide
7Kā plānot pētījumu? Pētījuma protokola izstrādeLekcijas1.00E-studiju vide
8Kā rakstīt zinātnisku publikāciju?Lekcijas1.00E-studiju vide
9Kā prezentēt pētījuma rezultātus zinātniskā konferencē?Lekcijas1.00E-studiju vide
10Zinātniska raksta kritiskā novērtējuma sagatavošanaNodarbības1.00E-studiju vide
11Zinātniskā raksta kritiskās analīzes uzdevums prezentācijasNodarbības1.00auditorija
12Pētījuma protokola izstrādeNodarbības1.00E-studiju vide
13Pētījumu protokolu prezentācijasNodarbības1.00auditorija
14Zinātniskas publikācijas rakstīšanaNodarbības1.00E-studiju vide
15Zinātniskas publikācijas recenzēšanaNodarbības1.00E-studiju vide
16Zinātniskā pētījuma rezultātu prezentācijaNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti iesaistīsies četros grupu projektos, kas paredzēti, lai uzlabotu viņu kritisko domāšanu un pētniecības prasmes: 1. Informācijas meklēšana un novērtēšana: studenti atradīs tēmu, zinātnisku publikāciju, kritiski novērtēs publikāciju pēc pētījuma dizainam atbilstošiem kritērijiem, un prezentēs savus secinājumus. 2. Pētījuma protokola izstrāde: studenti sagatavos pētījuma protokolu piedāvātajam pētījuma piemēram, izklāstot pētījuma plānu, metodes un ētiskos apsvērumus, un veidos prezentāciju par savu protokolu. 3. Zinātniska publikācija: studenti prezentēs sava pētījuma rezultātus zinātniskajā publikācijā par sniegto pētījuma piemēru, demonstrējot savu spēju efektīvi ziņot pētījuma rezultātus. 4. Recenzēšana: studenti pārskatīs un sniegs konstruktīvu atgriezenisko saiti par kolēģu darbu, veicinot kritisku pētniecības projektu izvērtēšanas un uzlabošanas prasmes. 5. Pētījuma prezentācija: studenti sagatavos un uzstāsies ar pētījuma prezentāciju par konkrētu pētījuma piemēru, parādot savu spēju sintezēt un pasniegt sarežģītu informāciju saskaņoti un saistoši.
Vērtēšanas kritēriji:
Studentu sniegums visos piecos uzdevumos tiks vērtēts, pamatojoties uz iepriekš sagatavotu detalizētu rubriku. Rubrikā tiks iekļauti dažādi kritēriji, piemēram, zinātniskā darba kvalitāte, kritiskā domāšana, prezentācijas prasmes un ētikas normu ievērošana. Katram no pieciem uzdevumiem būs vienāds svars, un tie veidos 20% no kopējās kursa atzīmes, tādējādi nodrošinot taisnīgu un līdzsvarotu studentu kopējā snieguma novērtējumu. Rubrika sniegs skaidras vērtēšanas vadlīnijas, veicinot pārredzamību un konsekvenci studentu darba vērtēšanā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Atpazīs zinātniskās metodikas principus; Identificēs mūsdienu medicīnas zinātnes veiksmes un problēmas; Atpazīs uz pierādījumiem balstītas medicīnas konceptu; Atpazīs pamata klīniskās-epidemioloģiskās pētniecības dizainus; Identificēs pētījuma jautājumus; Atšķirs medicīnas informācijas interneta vietnes pacientiem un profesionāļiem; Pazīs biomedicīnas meklēšanas pārlūkus publicētai literatūrai; Identificēs ētikas principus biomedicīnas pētījumos; Identificēs ētiku regulējošos dokumentus medicīnas zinātnē; Atpazīs galvenās ētikas problēmas zinātnē.
Prasmes:Studējošais spēs: Veikt meklēšanu medicīnas informācijas interneta vietnēs un pārbaudīt tās ticamību; Veikt medicīnas informācijas meklēšanu datubāzēs, izmantojot meklēšanas pārlūkus; Pielietot medicīniskās informācijas ticamības un kvalitāte izvērtēšanas kritērijus.
Kompetences:Šis kurss nodrošina kompetences, kas ļauj studentam atpazīt pētījumu nozīmi klīniskajā praksē un pamatprasmes medicīniskās informācijas meklēšanai un kritiskai novērtēšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Richards D. Evidence-based Dentistry: Managing Information for Better Practice. Quintessence Pub., 2008.
2Schulz K, Grimes DA. Essential Concepts in Clinical Research: Randomised Controlled Trials and Observational Epidemiology. Elsevier Health Sciences, 2018.
3Moher D, Altman D, Schulz K, et al. Guidelines for Reporting Health Research: A User’s Manual. Wiley, 2014.
4Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Glick M, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: VII: How to use patient management recommendations from clinical practice guidelines. The Journal of the American Dental Association 2015; 146: 327–336.e1.
5Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Glick M, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: VI: How to use a systematic review. The Journal of the American Dental Association 2015; 146: 255–265.e1.
6Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Azarpazhooh A, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: X: How to avoid being misled by clinical studies’ results in dentistry. The Journal of the American Dental Association 2015; 146: 919–924.
7Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: III: How to appraise and use an article about therapy. The Journal of the American Dental Association 2015; 146: 42–49.e1.
8Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: V: How to appraise and use an article about diagnosis. The Journal of the American Dental Association 2015; 146: 184–191.e1.
9Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: understanding and applying the principles of EBD. J Am Dent Assoc 2014; 145: 1105–1107.
10Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Booth HA, et al. A practical approach to evidence-based dentistry: How to search for evidence to inform clinical decisions. J Am Dent Assoc 2014; 145: 1262–1267.
11Richards D, Lawrence A. Evidence based dentistry. Br Dent J. 1995 Oct 7;179(7):270–3.
12Maldupa I, Uribe S. Ko nozīmē uz pierādījumiem balstīta zobārstniecība? Zobārstniecības raksti. 2014; (1):35–41.
13Grimes DA, Schulz KF. An overview of clinical research: the lay of the land. Lancet. 2002 Jan 5;359(9300):57–61.