Pārlekt uz galveno saturu

Līderība un efektīva vadība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.08.2023 09:35:02
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_348LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Vecmāšu zinības; Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agita Melbārde-Kelmere
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas26
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, sociālo zinātņu pamati, transkulturālā aprūpe.
Mērķis:
Veicināt māsu izpratni par līderismu pacientu aprūpes un ārstniecības procesā, teorijām. Iepazīstināt māsas ar līderisma stiliem un modeļiem un veicināt studentu līderisma spēju attīstību, izmantojot savas prasmes pacientu izglītošanā veselības jautājumos un aprūpes procesā. Izkopt savstarpējo attiecību kultūru studentiem. Dot ieguldījumu studentu analītisko un līderisma spēju attīstībā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Māsas līderisms un to nozīme veselības aprūpēLekcijas1.00E-studiju vide
2Māsas līderes iespējas veselības aprūpē, nākotnes potenciālsLekcijas1.00E-studiju vide
3Māsu paaudžu izpratne, vērtību un pienākumu izmaiņasLekcijas1.00E-studiju vide
4Māsas personīgo vērtību apzināšanāsNodarbības1.00E-studiju vide
5Līdera nozīme uz personu centrētas aprūpes realizācijā.Nodarbības1.00E-studiju vide
6Māsas emociju nozīme darba efektivitātes paaugstināšanā.Nodarbības1.00E-studiju vide
7Motivācija un darbinieku iesaistīšanās aprūpes procesā.Nodarbības1.00auditorija
8Māsas etiķete un saskarsmes iespējas pacientu aprūpēNodarbības1.00auditorija
9Lēmumu pieņemšana, pārmaiņu vadība, pacientu drošības aspekti māsai līdereiNodarbības1.00E-studiju vide
10Konfliktu risināšanas aspekti māsai līdereiNodarbības1.00E-studiju vide
11Mentorings, supervīzijas, koučings, to atšķirīgs pielietojums māsas līderes darbībāNodarbības2.00E-studiju vide
12Māsas līderes elastīgums un noturība mainīgajā veselības aprūpēNodarbības1.00E-studiju vide
13Mūsdienu tehnoloģiju iespējas aprūpes procesā un pacientu izglītošanā. Mediju pedagoģijas, aplikāciju analīzeNodarbības1.00E-studiju vide
14Māsas zināšanu un prasmju pilnveide un uzturēšana. Profesionālā socializācijaNodarbības1.00E-studiju vide
15Radošums māsas praksēNodarbības1.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošie sagatavo un prezentē savu darbus katrā nodarbībā, estudijās iesniedzot situācijas uzdevumu/ analīzi/apkopojumu vai aizpildot pašpārbaudes testa jautājumus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktivitāte un sagatavotība nodarbību laikā, nodarbības uzdevuma risināšana. Kumulatīvs vērtējums, kurā students var iegūt 100% (10% students var iegūt, izpildot nosacījumus šādās pozīcijās - pirmā lekcija, katra nodarbība un 5% - otrā un trešā lekcijas). Pielīdzinot šādiem vērtējumiem 10 ballu skalā no 96% līdz 100% - izcili (10); no 85% līdz 95% - teicami (9); no 75% līdz 84% - ļoti labi (8); no 70% līdz 74% - labi (7); no 65% līdz 69% - gandrīz labi (6); no 60% līdz 64% - viduvēji (5); no 55% līdz 59% - gandrīz viduvēji (4); no 40% līdz 54% - vāji (3); no 20% līdz 39% - ļoti vāji (2); no 0% līdz 19% - ļoti, ļoti vāji (1).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs zināšanas par māsu darba motivācijas un līderības teorijām, dažādiem māsu līderisma aspektiem un to nozīmi māsu darbā, attīstot starppersonu saskarsmes un kritisko domāšanu. Sagaidāms, ka studenti spēs iegūtās zināšanas pielietot, lai attīstītu savas līderisma prasmes, veicinot aprūpes darba attīstību un uzlabojot māsu darba kvalitāti.
Prasmes:Studējošie spēs ievērot starppersonu saskarsmes, ētikas un arī tiesību principus saskarsmē ar saviem kolēģiem un pacientiem. Izpratīs māsu profesijas tēla un prestiža nozīmi. Attīstīs kritiskās domāšanas prasmes un māsu praksi, izstrādājot, īstenojot un pilnveidojot darbu veselības aprūpē. Studenti spēs izprast cilvēkfaktora ietekmi pacientu drošībā un veselības aprūpē, darboties komandā. Studenti attīstīs savas prasmes izvērtēt māsas darba efektivitāti, atbilstību aktuālajiem reglamentējošiem dokumentiem, kā arī spēs izvēlēties atbilstošus zināšanu apguves resursus un pilnveidot savas zināšanas par māsas fiziskās, psiholoģiskās un emocionālās veselības uzturēšanu. Studenti attīstīs šo aspektu izpratni, pārzinās problēmu risināšanas procesu un to pielietojumu. Pielietojot mūsdienu tehnoloģiju iespējas, veicinās pacientu un citu veselības aprūpes komandas locekļu izglītošanu, nodrošinot kvalitatīvu aprūpes procesu. Ievēros starppersonu saskarsmes un ētikas, kā arī pacientu tiesību pamatprincipus, atbalstot savstarpējo mācīšanās un zināšanu apmaiņu, plānojot mācību procesu māsām mūžizglītības kontekstā, veidojot un uzturot pozitīvu māsas profesijas tēlu.
Kompetences:Šajā studiju kursā students uzlabos spējas iesaistīties veselības aprūpes pārmaiņu procesā, demonstrējot personīgas, starpkkultūru prasmes, kas nodrošina māsas kā indivīda aktīvu un efektīvu dalību darbā un sabiedriskajā dzīvē. Pēc studiju kursa apgūšanas studējošie spēs ievērot un nodrošināt konfidencialitāti, autonomiju un tiesības savā profesionālajā darbībā, izglītot citus veselības un sociālās aprūpes komandas dalībnieku interpretēt un analizēt dažādu uzvedības izpausmju nozīmi, iemeslus gan kolēģiem, gan pacientiem. Studējošie spēs nodrošināt kvalitāti un attīstību, veicot nepārtrauktu savu zināšanu un prasmju izvērtēšanu, uzturēšanu un pilnveidošanu. Studējošie spēs veidot pozitīvu darba vidi, vērstu uz sasniegumiem un izaugsmi, kā arī veidot un uzturēt reprezentatīvu profesijas izvēli, nodrošinot katra indivīda aktīvu un efektīvu dalību. Studenti attīstīs spēju saprast, izpaust un interpretēt jēdzienus, domas, jūtas, viedokļus, kā arī pārliecinoši un kritiski (droši) izmantot informācijas tehnoloģijas gan darbā, gan brīvā laikā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Raducan, R. 2014. Communication Styles of Leadership Tools. Procedia - Social and Behavioral Sciences 149, 813-18. Available from: https://www.ijser.org/researchpaper/Literature-Review-Leade…
2Rogers, R. 2012. Leadership communication styles: a descriptive analysis of health care professionals. Journal of Healthcare Leadership 4: 47-57. (akceptējams izdevums) Available from: https://www.dovepress.com/
3Efektīva vadītāja rokasgrāmata/ autori: Anita Gaile, Marina Pavlova; dizains: Ilze Magdalēna Kļaviņa; redaktori: Ieva Lejasmeijere, Līga Ansone. Pieejams no: https://www.mk.gov.lv/sites/default/files/editor/efektiva_v…
4Reinhard U.S, Kunzc E., Rolfb P. 2020. Effects of proactive decision making on life satisfaction. European Journal of Operational Research, 280 (3), 1171-1187. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S03772217…
5Aprūpes diagnozes: Definīcijas un klasifikācija 2018 – 2020” 11.izdevums, SIA ”Medicīnas apgāds”, 2020.
6Ārvalstu studentiem/ For international students:
7Raducan, R. 2014. Communication Styles of Leadership Tools. Procedia - Social and Behavioral Sciences 149, 813-18. Available from: https://www.ijser.org/researchpaper/Literature-Review-Leade…
8Rogers, R. 2012. Leadership communication styles: a descriptive analysis of health care professionals. Journal of Healthcare Leadership 4: 47-57. (akceptējams izdevums) Available from: https://www.dovepress.com/
9Reinhard U.S, Kunzc E., Rolfb P. 2020. Effects of proactive decision making on life satisfaction. European Journal of Operational Research, 280 (3), 1171-1187. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S03772217…
Papildu literatūra
1Kings Fund. The future leadership and management in the NHS: No more heroes. Report from the Kings Fund Commission on Leadership and Manageent in the NHS. The King Fund, London, 2011. Available from: https://www.kingsfund.org.uk/publications/future-leadership…
2Ovseiko, P.V., Buchan, A.M. Organizational Culture in an Academic Health Center: An Exploratory Study Using a Competing Values Framework. Academic medicine 87: 709-18, 2012. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22534590/
3Grubaugh M.L., Flynn, L. Relationships Among Nurse Manager Leadership Skills, Conflict Management, and Unit Teamwork. Journal of Nursing Administration. 58(7)383-88, 2018. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30028814/
4Deklava, L., Lācīte I. Izdegšanas sindroms un stresa pārvarēšanas veidi medicīnas māsām, RSU Zinātniskie raksti, 2013. Pieejams no: https://www.rsu.lv/sites/default/files/imce/Zin%C4%81tnes%2…
5G. Cummings, H.Lee, T. MacGregor, M.Davey, C.Wong, L.Paul, E.Stafford. Factors contributing to nursing leadership: A systematic review. Journal of Health Services Research Policy 13 (4); 240-48, 2008. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1258/jhsrp.2008.007154?…
6Efektīva komunikācija: tulkojums no angļu valodas / [no angļu valodas tulkojusi Agnese Orupe]. 2006.
7Ārvalstu studentiem/ For international students:
8Kings Fund. The future leadership and management in the NHS: No more heroes. Report from the Kings Fund Commission on Leadership and Manageent in the NHS. The King Fund, London, 2011. Available from: https://www.kingsfund.org.uk/publications/future-leadership…
9Ovseiko, P.V., Buchan, A.M. Organizational Culture in an Academic Health Center: An Exploratory Study Using a Competing Values Framework. Academic medicine 87: 709-18, 2012. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22534590/
10Grubaugh M.L., Flynn, L. Relationships Among Nurse Manager Leadership Skills, Conflict Management, and Unit Teamwork. Journal of Nursing Administration. 58(7)383-88, 2018. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30028814/
11G. Cummings, H.Lee, T. MacGregor, M.Davey, C.Wong, L.Paul, E.Stafford. Factors contributing to nursing leadership: A systematic review. Journal of Health Services Research Policy 13 (4); 240-48, 2008. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1258/jhsrp.2008.007154?…
12Kraszewski, Sarah. 2010. Communication Skills for Adult Nurses.
Citi informācijas avoti
1Riggio, R.E. 2009, Leaders: Born or Made? The most often-asked question about leadership, and the answer. Psychology Today. Available from: https://www.psychologytoday.com/us/blog/cutting-edge-leader…
2Sherman, R.O. 2018. Leadership Resiliency. American Nurse Today, 13 (9), 26-8. Available from: https://www.myamericannurse.com/wp-content/uploads/2018/09/…
3TED talk, How Great Leaders Inspire Actions, Simon Sinek. Available from: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=qp0HIF3SfI4
4TED talk, What Makes Us Feel Good About our Work, Dan Ariely. Available from: https://www.ted.com/talks/dan_ariely_what_makes_us_feel_goo…