Skip to main content

Sign Language

Study Course Description

Course Description Statuss:Approved
Course Description Version:3.00
Study Course Accepted:07.08.2020 16:02:49
Study Course Information
Course Code:REK_041LQF level:Level 6
Credit Points:2.00ECTS:3.00
Branch of Science:LinguisticsTarget Audience:Medical Services
Study Course Supervisor
Course Supervisor:Ilze Klatenberga
Study Course Implementer
Structural Unit:Department of Rehabilitation
The Head of Structural Unit:
Contacts:Riga, 26a Anninmuizas boulevard, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Study Course Planning
Full-Time - Semester No.1
Lectures (count)1Lecture Length (academic hours)4Total Contact Hours of Lectures4
Classes (count)7Class Length (academic hours)4Total Contact Hours of Classes28
Total Contact Hours32
Study course description
Preliminary Knowledge:
Not necessary.
Objective:
To learn sign language basics for practical use.
Topic Layout (Full-Time)
No.TopicType of ImplementationNumberVenue
1The historical aspect of sign language.Lectures1.00auditorium
2Deaf sign language as a communication system.Classes1.00auditorium
3Gestures (hand sign) form and contents description.Classes1.00auditorium
4Latvian language dactyl character alphabetical. Sign language as a communication tool with children with hearing impairment.Classes1.00auditorium
5Sign language acquisition: 1. Daily phrases; 2. daily activities; 3. events; 4. emotions.Classes1.00auditorium
6Sign language acquisition: days of the week, seasons, holidays.Classes1.00auditorium
7Sign language acquisition: birds, animals. Sign language acquisition: home, apartment, school, shop.Classes1.00auditorium
8Sign language acquisition: colours, numbers, mathematical operations.Classes1.00auditorium
Assessment
Unaided Work:
Individual work – including preparation, presentation preparation, independent work with literature, sign language dictionaries on given topics.
Assessment Criteria:
1. Active and fruitful participation in lectures and practical classes; 2. Independent, practical presentation of a child with a hearing impairment. 3. Test at the end of the course.
Final Examination (Full-Time):Exam
Final Examination (Part-Time):
Learning Outcomes
Knowledge:Students acquire the basic knowledge and expertise for the development of sign language, structure.
Skills:Will be able to use sign language at elementary level to work with patients with hearing impairment (non-speaking patients).
Competencies:Will be able to practically apply the acquired knowledge and skills of hearing impaired children's speech and language disorders in the assessment, correction work and communication.
Bibliography
No.Reference
Required Reading
1Latviešu zīmju valodas vārdnīca. – Rīga: Latvijas Nedzirdīgo savienība, 1997.
2Nedzirdīgo runas žestu vārdnīca. – Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība, 1962.
3Brīvais laiks [elektroniskais resurss] : latviešu zīmju valodas video vārdnīca. 1. daļa. - [Rīga]: LNS Zīmju valodas centrs, 2002
4Cilvēks [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004.
5Daba [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004. šifrs:
6Ikdiena [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004.
7Latviešu zīmju valodas video vārdnīca [elektroniskais resurss] : [3 daļas] / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004.
8„Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas gramatikas pamati” D. Bethere, izdota 2004.gadā EK Phare programmas „Pilsoniskas sabiedrības attīstība Latvijā 2002-2003” atbalstam projektam “Zīmju valoda – kā viena no saziņas iespējām" ietvaros.
9Pilsēta. Lauki [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga : LNS Zīmju valodas centrs, 2004.
10Skola [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004
11Veselība [elektroniskais resurss]: latviešu zīmju valodas video vārdnīca / darba grupa: Lilita Janševska ... [u.c.]. - Rīga: LNS Zīmju valodas centrs, 2004.
Additional Reading
1Video vārdnīca http://www.zimjuvaloda.lv/lv/video
2И.В.Королева Кохлеарная имплантация глухих детей и взрослых. KAPO, 2009.
3Plinta Ē. „Runas veidošana bērniem ar dzirdes traucējumiem”, „Mācību apg.”, 1998.
4Tavartkiladze G. A., Šmatko N. D. Dzirdes traucējumu diagnosticēšana bērniem, Rēzekne, Rēzeknes augstskola, 2008.
Other Information Sources
1www.lns.lv
2http://www.zimjuvaloda.lv