Pārlekt uz galveno saturu
Studentiem
Darbiniekiem

Pandēmijas laika lielākais izaicinājums medicīnas studentiem jebkur pasaulē ir klīnisko prasmju trenēšana. Topošajiem ārstiem Rīgas Stradiņa universitātē (RSU) ir vieglāk, jo te darbojas Baltijā plašākais veselības aprūpes simulācijas centrs, kura komanda Covid-19 laikā radoši meklējusi variantus, kā pēc iespējas vairāk aizstāt in situ apstākļus.

Studenti kārtojuši klīnisko prasmju attālināto eksāmenu, izmantojot tā dēvēto avatāru, un praktiskās prasmes slīpējuši gan uz 3D printerī izdrukāta lumbālpunkcijas aprīkojuma, gan ar īpaši izveidotiem ķirurģiskās šūšanas komplektiem.

"Kamēr klātienes studijas un pārbaudījumi notikt nedrīkst, jāmeklē citi veidi, kā pārbaudīt studentu praktiskās zināšanas. Esmu patiesi gandarīta par mūsu komandas veikumu – kolēģi ik dienu cits citu iedvesmo meklēt arvien jaunus risinājumus, radot drošu simulētu vidi klīnisko prasmju apguvei," stāsta RSU Medicīnas izglītības tehnoloģiju centra (MITC) direktore Ieva Šlēziņa. 

Viena no inovatīvajām metodēm paredz avatāra iesaisti klīnisko prasmju studiju kursu eksaminācijā, kur students, eksaminētājs un klīnisko simulāciju speciālists satiekas Zoom platformā. Ja students un docētājs var atrasties mājās vai citā sev ērtā vietā, tad klīnisko simulāciju speciālists, kurš eksaminācijā strādā kā studenta avatārs, darbojas aprīkotā klīnisko simulāciju mācību telpā.

Students eksāmena laikā izvelk "biļeti" ar manipulāciju, kura jāspēj avatāram raksturot tik izvērsti, lai tas varētu to pareizi īstenot, imitējot studentu acis, rokas un uzklausot teikto. 

"Protams, tādējādi nevar pārbaudīt topošā ārsta spēju fiziski izpildīt prasmi, bet ir iespēja pārbaudīt zināšanas, izpratni par klīniskajām prasmēm un spēju apzināti paskaidrot manipulāciju trešajai personai," stāsta simulācijas instruktore Anastasija Gromova. "Manuprāt, visiem studentiem gāja teicami," viņa piebilst. Avatāra metodi RSU lika lietā gan vietējo, gan ārvalstu medicīnas studentu eksaminācijā.

Pacients ekrāna otrā pusē

Avatāri piedalījušies arī citās tiešsaistes nodarbībās, lai mācību procesu padarītu interaktīvāku. Piemēram, attālināti izspēlētas klīniskās situācijas ar akūtu koronāro sindromu, postoperatīvu nelabumu un vemšanu, astmas uzliesmojumu un subdurālu hematomu bērnam. Kamēr studenti pulcējās Zoom platformā, scenāriji tika izspēlēti klīnisko simulāciju telpā, kur visus klīniski svarīgos lēmumus, kurus studenti bija pieņēmuši attālināti, izpildīja viņu avatārs, bet studenti savu norādījumu izpildes sekām varēja sekoja līdzi kamerās.

"Lai arī paši pieslēdzāmies attālināti, tomēr visas situācijas noritēja klīniskā vidē ar visu nepieciešamo inventāru un iespējām monitorēt pacientu reālajā laikā. Šādi pasākumi ļauj topošajiem ārstiem papildināt zināšanas pacienta novērtēšanā, attīstīt klīnisko domāšanu, pareizu taktiku palīdzības sniegšanai un uzlabot līderības prasmes, kā arī darbu komandā. Studentiem ļoti patika – īpaši tas, ka bija ātri jādomā un varēja savas zināšanas praktiski pilnveidot ar virtuāliem pacientiem un reālām auskultācijas jeb dabiskajām organisma skaņām," sadarbību ar MITC simulācijas instruktoriem uzteic Emīlija Zeltiņa, Ģimenes medicīnas zinātniskā pulciņa vadītāja.

Ķirurģiskā šūšana mājas apstākļos

Lai ļautu topošajiem ārstiem praktiski darboties laikā, kad klātienes nodarbības ir liegtas, RSU klīnisko simulāciju speciālisti, laboranti un medicīnas inženieri kopā ar augstskolas mācībspēkiem izstrādājuši studiju kursos integrējamus attālinātu prasmju apguves komplektus. Tā, piemēram, studentus mājās sasniedza gandrīz 30 dažādu prasmju apguves komplekti, tai skaitā, injekciju trenažieri, roku higiēnas un sterilo procedūru prasmju aprīkojums, gremošanas un urīnizvadsistēmas manipulāciju trenažieri. Papildus pamatstudiju prasmēm sagatavoti arī simulētu brūču komplekti, kur nodarbību no Austrālijas vadīja klīnisko simulāciju speciāliste un specefektu māksliniece Bronte Hobsons (Bronte Hobson).

Viens no pieprasītājiem prasmju apguves komplektiem ļauj apgūt arī ķirurģisko šūšanu. Kā var noprast pēc nosaukuma – teorētiski šādu nodarbību vadīt būtu bezjēdzīgi, tāpēc MITC izveidojis īpašus komplektus ar steriliem cimdiem, ķirurģiskajiem instrumentiem, šūšanas materiālu un speciālu trenažieri ķirurģiskajai šūšanai, ar ko studenti var darboties mājas apstākļos, un pasniedzējs tiešsaistē Zoom komentē katra veikumu.

Izdrukāta pacienta mugura

Studentiem, kurus padziļināti interesē neiroloģija un neiroķirurģija, viena no pamatprasmēm ir lumbālpunkcija – manipulācija, kad speciāla adata tiek ievadīta mugurkaula kanālā ar nolūku iegūt muguras smadzeņu šķidrumu. Ierasti prasmes veikt šo manipulāciju jaunieši trenē klātienē uz MITC simulāciju trenažiera. Tā kā tas patlaban nav iespējams, tad klīnisko simulāciju laboranti, speciālisti un inženieri sadarbībā ar RSU Anatomijas un antropoloģijas institūta ekspertiem pēc vairāk nekā 15 prototipu izveides raduši visveiksmīgāko risinājumu divu jostas skriemeļu modelim. Tas tika ar 3D printeri izdrukāts un papildināts ar īpašu konstrukciju – caurulē ievietotu želatīna gēlu, kas imitē pacienta audus. Aprīkots ar korķi, kas trenažierī gādāja par pietiekamu spiedienu spinālajam šķidrumam, šis trenažieris kopā ar šļirci nonāca pie topošajiem mediķiem, kuri neirologa Jāņa Vētras vadībā trenēja gan teorētiskās, gan praktiskās zināšanas lumbālpunkcijas veikšanai. Par šiem inovatīvajiem risinājumiem ļoti gandarīta ir Neiroloģijas un neiroķirurģijas studentu zinātniskā pulciņa vadītāja Marija Luīze Kalniņa, atzīmējot, ka RSU MITC izstrādātais aprīkojums ir lielisks veids, kā attālināti slīpēt savas klīniskās prasmes.