Pārlekt uz galveno saturu
Darbiniekiem
Tradicionālie pasākumi

Trešdien, 31. janvārī, plkst. 15.00 Farmācijas studiju un pētniecības centrā norisinājās Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Pedagoģiskās izaugsmes centra (PIC) veidotās Jauno docētāju skolas (JDS) 5. sasaukuma noslēguma nodarbība, kurā tika izvērtētas apgūtās zināšanas un prasmes, kā arī to integrācija docētajos studiju kursos. Noslēguma nodarbībā piedalījās 17 JDS absolventi – jaunie docētāji. 

“Mācīšanās nav stāsts tikai par zināšanu un pieredzes pārņemšanu klausoties un novērojot.

Studējošajiem ir jākļūst par aktīviem procesa dalībniekiem, kuri mācās patstāvīgi un sadarbībā ar citiem studentiem un docētājiem, risina arvien sarežģītākus uzdevumus, kas pietuvināti praktiskā darba videi.

Tas nozīmē – lai docētāji varētu īstenot studiju kursus, kuri saskan ar Eiropas augstākās izglītības attīstības tendencēm, nepieciešams gan pašiem pilnveidot un stiprināt savu pedagoģisko meistarību, kā arī saņemt institucionālu atbalstu,” uzskata RSU Pedagoģiskās izaugsmes centra inovāciju vadītājs Raimonds Strods.

Kad Raimonds Strods noslēguma nodarbībā lūdza atbildēt, vai Jauno docētāju skolā gūtā pieredze atbildusi sākotnējām gaidām, visi dalībnieki bez izņēmuma nespēja pateikt ne vārda, jo kursā gūtā pieredze un mācību process bijis tik negaidīts un vārdos neaprakstāms. Dažas no absolventu atziņām ir, ka mācības JDS bijis organiski savienot ar docētāja darba dzīvi, kā arī mācību procesā katram vajadzēja uzņemties atbildību par līdzdalību. Vairāki no jaunajiem docētājiem dalījās ar savu patīkamo pārsteigumu par to, cik maz mācībās bijis jūtams obligātums un RSU citviet raksturīgais prasīgums un cik iedvesmojošas un iesaistošas bijušas nodarbības, ļaujot katram labāk apgūt prasmi mācīt studējošos caur paša mācīšanās pieredzi. Gandrīz visi no absolventiem būtu gatavi turpināt mācīšanos JDS.

Piektais JDS sasaukums ir īpašs ar to, ka tas ir pirmais, kurā varēja pieteikties visu RSU akadēmisko struktūrvienību jaunie docētāji. Iepriekš Eiropas Sociālā fonda (ESF) projektā mācības bija pieejamas tikai veselības aprūpes un tiesību zinātņu studiju virziena docētājiem. Savukārt ar RSU rektora prof. Aigara Pētersona atbalstu 2023. gadā Pedagoģiskās izaugsmes centram ir izdevies nodrošināt ESF projekta ilgtspēju un Jauno docētāju skolu nostiprināt kā pastāvīgu mācīšanās platformu visiem RSU docētājiem, kuru pedagoģiskā darba pieredze nepārsniedz piecus gadus.

“Jauno docētāju skola ir brīnišķīga vieta, kur ne tikai izprast un veidot savu mācīšanās un mācīšanas pieeju, bet arī dalīties savstarpējā pieredzē gan par veiksmēm, gan izaicinājumiem darbā ar studējošajiem. Vislielākais ieguvums bija dažādas metodes un rīki, ko piedāvāja gan JDS docētāji, gan kolēģi no savas praktiskās pieredzes. Ņemot vērā šo metožu un rīku daudzveidību, ir skaidrs, ka nav viena konkrēta rāmja, kā būtu jāveido studiju kursa saturs, kā būtu jāmāca. To lielā mērā nosaka gan studiju sasniedzamie rezultāti, gan studējošo spējas un vajadzības, tādā veidā arī nodrošinot studentcentrētu mācīšanās un mācīšanas pieeju.

Jauno docētāju skolā esmu ieguvusi neaizstājamu pieredzi, kā arī instrumentu un rīku klāstu, ko varēšu izmantot, dažādojot savus studiju kursus, kas sniegs studējošajiem vislabāko mācīšanās pieredzi,”

par ieguvumu pēc JDS apmeklēšanas stāsta Lāsma Spundiņa no RSU Sporta un uztura katedras, kura atzīst, ka JDS laikā ir ļoti pamainījies priekštats par to, kādam ir jābūt labam docētājam.

Arī Mirdza Kursīte no RSU Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedras ir JDS absolvente. Kā docētāja viņa jau strādā kopš 2019. gada un ir saņēmusi RSU balvu Gada docētāja.

“Lai arī RSU docētāju rindās man rit jau piektais gads un zināma pieredze ir iekrāta, jutu nepieciešamību papildināt savas zināšanas augstskolas pedagoģijā,

un Jauno docētāju skola šķita īstā vieta šī mērķa sasniegšanai. Kad pēdējā nodarbībā JDS vadītājs Raimonds Strods mums vaicāja, vai JDS bija tieši tāda, kā gaidījām, varēju pārliecināti teikt – nē. JDS sniedza ne tikai teorētisko pedagoģijas zināšanu bāzi, kuru biju gaidījusi, bet arī ļoti praktiskus ieteikumus, rīkus un metodes, kuras varu ieviest savā docētāja darba ikdienā jau tagad, ļaujot izaugsmei notikt bez revolūcijas nepieciešamības, bet iet maziem, taču drošiem soļiem uz priekšu.

Manuprāt, vislielākais ieguvums pēc JDS ir spēja docēt apzinātāk, analizējot savu esošo mācīšanas pieeju ar tās stiprajām pusēm un izaicinājumiem, un apzinoties, ka man ir iedota gana pamatīga resursu bagāža, lai ar šiem izaicinājumiem tiktu galā.

Bez vilcināšanās varu teikt, ka JDS ir pieredze, kuru iesaku ikkatram docētājam,” atzina Mirdza Kursīte.

Viens Jauno docētāju skolas sasaukums ilgst no 4 līdz 6 mēnešiem ar nodarbību intensitāti reizi nedēļā. Tā laikā docētāji ne tikai apgūst dažādas mācīšanās un mācīšanas stratēģijas, metodes, digitālos rīkus, bet arī savstarpēji mācās, daloties pieredzē, droši kļūdoties mācību vidē un kopīgi domājot par jauniem veidiem, kā uzlabot studiju procesu, turklāt noslēgumā izstrādā katrs savu unikālu studentcentrētības principos balstītu mācīšanās un mācīšanas pieeju – praktisku instrumentu turpmākam darbam ar studējošajiem.

Piecos Jauno docētāju skolas sasaukumos to ir absolvējuši 113 RSU docētāji.

RSU Pedagoģiskās izaugsmes centrs jau kopā 2014. gada atbalsta docētājus pedagoģiskās kompetences attīstīšanā, piedāvājot dažāda veida un satura mācības. 2019. gadā ar ESF projekta Rīgas Stradiņa universitātes akadēmiskā personāla kapacitātes stiprināšana’ Nr. 8.2.2.0/18/A/013 atbalstu Pedagoģiskās izaugsmes centrs izveidoja Jauno docētāju skolu, kas darbojas kā atbalsta platforma docētājiem, kuri ir savas akadēmiskās karjeras sākumā.