Pārlekt uz galveno saturu
Preses relīzes

Aizvadītās nedēļas nogalē plašākai sabiedrībai kļuva pieejams Izglītības un zinātnes ministrijas ikgadējais pārskats par Latvijas augstāko izglītību 2016. gadā. Tas vēlreiz skaidri demonstrē RSU izvēlētās attīstības stratēģijas atbilstību pašreizējai situācijai Latvijas augstākajā izglītībā un tautsaimniecībā, ko nereti valsts ierēdņiem un nozares pārstāvjiem ir grūti pieņemt. Proti, RSU ir vienīgā no TOP augstskolām Latvijā, kurā aizvadītajā gadā uzņemto jeb imatrikulēto studentu skaits pieaudzis par 15 % (valstī kopumā tas ir negatīvs rādītājs – 2 %), rezultātā RSU ir audzis arī kopējais studējošo skaits – pēdējā gada laikā + 6 %. RSU pozitīvā attīstības tendence saglabājusies jau vairāku gadu garumā, kaut gan studējošo skaits valstī kopumā nepārtraukti krītas – pēdējo 10 gadu laikā tas samazinājies par teju 40 % – no 131 072 (2006./07.) uz 82 914 (2016./17.).

Ja samazinās vietējais tirgus, turklāt valsts finansējums augstākajai izglītībai ir ierobežots, attīstība jāmeklē eksportā. Jau vairāku gadu garumā sevi pilnībā attaisno arī RSU izvēlētā stratēģija izglītības eksportā, turklāt ar izteiktu fokusu uz ES valstīm. Ārvalstu studentu skaits RSU veido 22 % no kopējā studentu skaita – kopā 1837, lai gan pieprasījums ir stipri augstāks – konkurss veido trīs uz vienu studiju vietu, atlasot pašus labākos. Teju 95 % ārvalstu studentu RSU ir no ES, lielākā daļa ir no Vācijas un Skandināvijas.

Augstākās izglītības un zināšanu eksports ir neizsmeļams resurss Latvijas tautsaimniecības attīstībai, taču tā atbalstam jābūt valstiskam un starpministriju līmenī. Tāpēc RSU atzinīgi vērtē pašlaik sāktās sarunas par izglītības eksportu kā Ekonomikas ministrijas atbildības jomu. Piemēram, domnīca "Certus" ir konstatējusi, ka izglītības eksports skaitļos un finanšu rādītājos ir lielāks par farmācijas rūpniecības pienesumu Latvijas ekonomikai (aprēķinot augstākās izglītības pievienoto vērtību, kopējā ietekme uz Latvijas tautsaimniecību ir 148 milj. EUR (0,61 % IKP), taču nav līdz galam atbildēts, vai izglītības eksports atbildīgo valsts ierēdņu domāšanā un uztverē ir "veiksmes stāsts"!?

Papildu informācijai: