Pārlekt uz galveno saturu
Pētniecība

Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) šā gada janvāra beigās ir sākusi pētniecības projektu ar mērķi simulētā vidē pilnveidot reanimācijas prasmes Bērnu klīniskā universitātes slimnīcas (BKUS) jaundzimušo intensīvās terapijas nodaļas ārstiem un māsām. Pētījumu vada RSU Medicīnas izglītības tehnoloģiju centra (MITC) Klīnisko prasmju un medicīnas tehnoloģiju katedras docents, BKUS ārsts Reinis Balmaks, kuram jau ir liela pieredze un zināšanas šādu simulāciju organizēšanā Latvijā un ārvalstīs.

Simulāciju nozīmi docents R. Balmaks raksturo līdzībās: “Reanimāciju var tēlaini salīdzināt ar sportu. Jo vairāk trenējas, jo labāk sanāk. Ja cilvēks ir lasījis grāmatu par futbolu un teorētiski zina, kā to spēlē, bet neko nav praktiski darījis, vēlamā rezultāta nebūs. Līdzīgi ir reanimācijā – ja ir apgūtas teorētiskās zināšanas, bet tās netrenē, prasmes ir vājas, un ar laiku tās var pasliktināties vēl vairāk vai izzust pavisam. Regulāri treniņi profesionāliem mediķiem nodrošina augstas kvalifikācijas un prasmju saglabāšanu un pilnveidošanu, kas gala rezultātā stiprina pacientu drošību.”

Jaunā projekta dalībnieki ir sadalīti vairākās komandās un reizi mēnesī piedalās simulācijās balstītā treniņā, kas notiek reālā darba vidē slimnīcā, un tas turpināsies piecus mēnešus. Katram ir sava profesionālā loma kopējā komandā. Simulāciju laikā tiek izmantoti medikamenti, nepieciešamais inventārs, elpināmais aparāts un cita veida aprīkojums. Kā saka docents R. Balmaks, "ir viss, nav tikai reāla pacienta”.

mitc_balmaks.jpg

Pētniecības projektam būs vairāki rezultāti. Viens ir tīri praktisks – iegūt papildu prasmes, otrs ir vairāk pētniecisks – noskaidrot, vai papildu prasmes patiešām palīdz glābt mazos pacientus reālajā vidē un vai darbs komandā ir kļuvis efektīvāks un ātrāks. Šis izvērtējums notiek, balstoties uz īpaši izstrādātu scenāriju un testu, kurā tiek analizēti pacientu dati jaundzimušo nodaļās un vērtēts, vai samazinās laiks, ko mazie pacienti pavada intensīvā terapijā, ārstējot palēninātu sirds darbību (bradikardija) un skābekļa trūkumu organismam (hipoksija). Vēl dalība simulācijas projektā sniedz pedagoģisko ieguvumu, kas papildina mediķu zināšanas par konkrētu jaundzimušo dzīvībai bīstamo stāvokli – skābekļa trūkumu.

Kā skaidro docents, jebkuram veselībai bīstamam stāvoklim ir divi raksturlielumi – cik tas ir biežs un cik bīstams. Ja kādā gadījumā komplikācijas nav biežas, tomēr var novest pie pacienta nāves, jāgatavojas ir ļoti nopietni. Tā tas ir arī konkrētajā simulāciju treniņu gadījumā, kad, piemēram, skābekļa trūkums jeb hipoksija jaundzimušajiem nav bieža, tomēr sekas var būt pat dramatiskas.

Minētais pētījums ir kļuvis iespējams pateicoties Eiropas bērnu un jaundzimušo intensīvās terapijas biedrības (European Society of Paediatric and Neonatal Intensive Care (ESPIC)) grantu konkursā izcīnītam finansējumam un aktīvam RSU MITC atbalstam. “ESPIC ir vadošā savas jomas profesionālā organizācija Eiropā, kuras misija ir veicināt un stiprināt augstākās kvalitātes palīdzības sniegšanu smagi slimiem bērniem, viņu vidū arī jaundzimušajem. Tās uzdevums ir ieviest jaunas metodes un tehnoloģijas bērnu ārstniecībā, celt mediķu kvalifikāciju, attīstīt pētniecību un veicināt sadarbību starp nozares profesionāļiem, klīnikām un mācību iestādēm,” stāsta projekta vadītājs R. Balmaks, piebilstot, ka starptautiskā biedrība rīko arī konferences, seminārus, kā arī nosaka nozares standartus jaundzimušo intensīvajā terapijā.

Aizvadītajā gadā pirmo reizi ESPIC izsludināja pētniecības projektu konkursu saviem biedriem, un docents R. Balmaks, kurš ir tās biedrs jau kopš 2015. gada, bija to veiksminieku vidū, kuru pieteikumus biedrība novērtēja augstu un piešķīra finansējumu. Tomēr bez RSU MITC nozīmīgās iesaistes un palīdzības intensīvās terapijas simulācijas īstenošanā nebūtu pamata cerēt uz veiksmīgu projekta rezultātu, uzsver docents.