Pārlekt uz galveno saturu
Studentiem

Mūsdienās ir attīstījusies iespēja izveidot efektīvu psiholoģisko atbalstu lielai daļai studentu, izmantojot veselīga dzīvesveida sekmēšanas programmas, tāpēc daudzās pasaules valstīs augstākās izglītības iestādēs veido līdzīgas programmas ar mērķi sniegt atbalstu mācību darbā. Piemēram, universitātes piedāvā saviem studentiem iespēju izmantot šādas programmas, tostarp multivides un interaktīvā formātā, nodrošinot iespēju šo informāciju izmantot piemērotā vietā un laikā un sniedzot atgriezenisko saiti, kas ir pielāgota studentu vajadzībām, lai uzlabotu viņu miega kvalitāti, ēšanas paradumus, fiziskās aktivitātes, mazinātu alkohola patēriņu u. c.

Dažādi internetā izvietotie interaktīvie resursi ir efektīvs veids stresa pārvarēšanas sekmēšanai, veselīga dzīvesveida, laika plānošanas paņēmienu apguvei, kas atzīts arī Pasaules Veselības organizācija (PVO) ietvardokumentos, piemēram, 2005. gada Pasaules Veselības asamblejas rezolūcijā un Eiropas stratēģiskajā dokumentā Veselība 2020. Par veselīga dzīvesveida sekmēšanas programmām skat. arī veselības psiholoģijas blogu vietnē, kuru tulkošanu latviešu valodā nodrošina Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra.

Atsaucoties uz šo aktualitāti, Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra (VPUPK) trīs gadu laikā sadarbībā ar Sporta un uztura katedru un IT departamentu, iesaistot trīs veselības psiholoģijas maģistrantūras studiju programmas studentus, kas tagad jau ir absolventi, Gundegu Rudzīti, Zani Ulmani un Mārtiņu Tarandu, balstoties uz pētījumos gūtiem pierādījumiem, izstrādājusi modeli (struktūru un saturu) turpmāk veidojamai RSU veselīga dzīvesveida sekmēšanas platformai, kuras mērķis būs informēt un palīdzēt studējošajiem adaptēties studijām, mazināt stresu, palielināt fiziskās aktivitātes un īstenot efektīvu laika plānošanu. Iepriekšminētie RSU absolventi aprobējuši izstrādāto modeli pilotpētījumā, pārbaudot tā lietošanu un izvērtējot lietotāju sniegto atgriezenisko saiti.

Projekta sākumā tika izvērtētas Eiropas Veselības psiholoģijas savienības ikgadējo konferenču aktuālākās tēmas saistībā ar augstākās izglītības iestāžu aktuāliem jautājumiem un uz studentu centrētas pieejas īstenošanu, turpmāk RSU docētājiem īstenojot sadarbību ar Efratu Neteri (Rupina Akadēmiskais centrs, Izraēla), kura nolasīja videolekciju par veselīga dzīvesveida sekmēšanu, izstrādājot attiecīgu studiju kursu un tālāk veidojot pilotprojektu.

Pilotprojekta īstenošanas ietvaros, veicot literatūras izpēti, apzinātas trīs faktoru grupas, kas nosaka nepieciešamību īstenot veselības psiholoģijas kā atbalstu studējošajo veselīga dzīvesveida sekmēšanai.

  1. Pirmā kursa studenti saskaras ar grūtībām adaptēties jaunajā vidē, rezultātā viņiem ir nepieciešams atbalsts šajā laikā, jo veiksmīga pielāgošanās studentiem rada iespēja uzlabot savus akadēmiskos sasniegumus un pašizjūtu, savukārt adaptācijas grūtības izraisa stresu, nogurumu, var pieaugt neapmierinātība ar sevi, sociālo vidi, mācību procesu, kas atsaucas uz mācību rezultātiem, pat radot studiju pārtraukšanas risku.
  2. Visā studiju laikā, ne tikai pirmajā kursā studentiem bieži vien ir grūtības savienot darbu ar mācībām, atrast laiku atpūtai, efektīvi plānot savu laiku un pārvarēt stresu, kas var izraisīt citas veselības problēmas un var radīt arī studiju pārtraukšanas risku. Kaut arī vidēji 80 % studentu cieš no paaugstināta psiholoģiskā stresa, taču tikai 30 % no šiem studentiem vēršas pēc palīdzības pie veselības aprūpes speciālistiem.
  3. Studiju sākšana lielā mērā ietekmē studenta dzīvesveidu. Tad jaunietim jāsaskaras ar daudzām pārmaiņām: saspringts mācību režīms, stress sesijas laikā, laika trūkums, tāpēc pastāv lielāks risks, ka veselīga dzīvesveida paradumi varētu tikt aizstāti ar neveselīgākiem, piemēram, neregulāra un nepilnvērtīga ēšana, samazinātas fiziskās aktivitātes, smēķēšana, alkohola lietošana un nepietiekams miegs, kas pamato nepieciešamību studentiem sniegt atbalstu veselīga dzīvesveida īstenošanai visā studiju laikā.

Pilotpētījumā iesaistītie tīmekļa vietnes lietotāji atzinīgi izteikušies par pētnieku piedāvātā veselīga dzīvesveida sekmēšanas modeļa struktūru un saturu. "Lielākais ieguvums – laika plānošanas tehnikas – īsi nelieli uzdevumi, kas palīdz uzlabot ikdienas aktivitātes, saplānot tās." "Man iepriekš nezināma informācija par laika plānošanu, ļoti iepriecināja dažādās plānošanas tehnikas." "Intervence, ko iespējams saņemt tīmeklī, ir lielisks ieguldījums." "Papildu atbalsts varētu mazināt izdegšanu, alkohola un smēķēšanas patēriņu utt.". Tomēr lietotāji atzīst, ka nepieciešams efektīvāk izmantot e-vides iespējas, nodrošināt pieejamību arī mobilajā telefonā.

Aprobētais modelis ir jāattīsta tālāk gan latviešu, gan angļu valodā, un tas atkarīgs no spējas rast resursus interaktīvas, lietotājam draudzīgas platformas izveidei, kas būtu izmantojama gan internetā, gan mobilajā tālrunī. Zinot to, ka katru gadu RSU tiek uzņemti ap 5000 studentu un no tiem ap 1500 ir ārvalstu studenti, būtiski ir sniegt individualizētu, mūsdienīgu, finansiāli un cilvēkresursu ziņā efektīvu atbalstu adaptācijas procesam studijām. Studējošajiem šāds atbalsts ir aktuāls dažādos aspektos visu studiju laiku.

Ikviens RSU studējošais jau pašlaik var izmantot izveidoto veselīga dzīvesveida sekmēšanas modeli, lai apzinātu savus resursus, balstoties uz resursiem izstrādātu plānu grūtību pārvarēšanai un soli pa solim to īstenotu. Šāds modelis pieejams e-studijās. Pēc lietotājvārda un paroles ievadīšanas kreisajā izvēlnē Navigācija jāizvēlas Kursi. Tad jāiet uz sadaļu Papildkursi, pēc tam –Publiskie kursi, kur ievietota sadaļa Veselīga dzīvesveida sekmēšana. Šeit atrodamas izstrādātās intervences Fiziskās aktivitātesStresa menedžments un Efektīva laika plānošana.