Pārlekt uz galveno saturu
Rezidentūra

Rīgas Stradiņa universitātes mērķis ir nodrošināt modernu un Eiropas izglītības tendencēm atbilstīgu medicīnas zināšanu, prasmju un kompetenču apguvi, lai sagatavotu augstas kvalitātes veselības aprūpes speciālistus.

Attīstoties veselības aprūpes drošības konceptam, kas ietver gan pacienta, gan ārstniecības personas drošības, kā arī veselības aprūpes kvalitātes aspektus, ir transformējusies arī medicīnas un veselības aprūpes jomas profesionāļu mācīšanas un mācīšanās pieeja, kur būtiska nozīme ir simulācijā balstītas izglītības pieredzei.

Veselības aprūpes kvalitātes pamatā ir medicīnas un veselības aprūpes jomas speciālistu kompetence un profesionalitāte, ko tiešā veidā ietekmē izglītības satura kvalitāte un izglītības procesa organizācijas modeļa izvēle. Šā mērķa sasniegšanai Rezidentūras studiju fakultāte izstrādā, pilnveido un nodrošina specialitāšu studiju programmu īstenošanu saskaņā ar Latvijas un starptautiskajiem normatīvajiem aktiem un reglamentējošajiem dokumentiem, turklāt, ievērojot labās prakses standartus medicīnas izglītības jomā.

RSU īstenotajās visu specialitāšu rezidentūras studiju programmās jau vairākus gadus tiek integrētas simulācijā balstītas mācību aktivitātes pirmās un neatliekamās palīdzības tematikā. Tāpat vairākās rezidentūras specialitāšu pamata programmās tiek īstenotas atsevišķas simulācijā balstītas mācību aktivitātes, kur apgūst un pilnveido specialitātes specifikai atbilstīgas klīniskās prasmes, kā arī attīstīta profesionālo kompetenci specialitātei raksturīgo klīnisko simulāciju scenāriju ietvaros. Taču līdz ar medicīnas un veselības aprūpes izglītības paradigmas maiņu un, ņemot vērā līdz šim gūto pieredzi, rezidentu viedokli un starptautiskās prakses piemērus, Rezidentūras studiju fakultātes dekāne prof. Ilze Grope pamatoja nepieciešamību intensificēt simulācijā balstītu mācību aktivitāšu integrāciju studiju programmā, turklāt īstenojot šo simulācijā balstītu mācību aktivitāšu norisi regulāri, sistēmiski un koncentrētā veidā.

Arī rezidentiem simulācijā balstīta izglītība

Prof. Ilze Grope 2022. gada rudenī iniciēja darbu pie pilotprojekta Rezidentu simulāciju cikls specialitātē, kura mērķis bija izstrādāt un īstenot simulācijas cikla programmu 40 stundu apjomā ķirurģijas, traumatoloģijas un ortopēdijas, pediatrijas un ģimenes ārstu rezidentūras specialitātēs, paredzot, ka tiek skarti ārstu un pacientu tiesību un drošības jautājumi, nodrošināta gan klīnisko, gan neklīnisko prasmju apguve un pilnveide, kā arī īstenotas dažāda līmeņa monodisciplināras un starpdisciplināras simulācijas.

Rezidentu simulācijas cikla programmas tika izstrādātas un īstenotas starpdisciplinārās komandās, sadarbojoties rezidentūras specialitāšu programmu vadītājiem ar RSU Medicīnas izglītības tehnoloģiju centra (MITC) pārstāvjiem un dažādu jomu ekspertiem, kas tika piesaistīti atkarībā no programmā iekļautā jautājuma specifikas.

Šajā pilotprojektā piecām specialitātēm tika īstenota simulācijas cikla programma, un kopā 57 rezidentiem bija iespēja trenēt prasmes un pilnveidot kompetenci simulētā vidē, lai stiprinātu savas spējas un gatavību darbam reālā klīniskā vidē. Turklāt šajos ciklos MITC pirmo reizi simulāciju īstenoja iekļaujošajā papildinātās realitātes telpā (immersive room), kurā, izmantojot multiprojekciju sistēmu, var radīt un vizualizēt dažādas simulācijā paredzētajām situācijām atbilstīgas vides.

Plašāka informācija

Prasmju pilnveide dažādos simulācijas scenārijos

Ķirurģijas rezidentiem simulācijas cikla ietvaros tika nodrošināta prasmju pilnveide dažādās stacijās, piemēram, ascīta punkcija, torakocentēze, mezglošana, šūšana un zarnu anastomozes. Ar moderniem laparoskopijas trenažieriem rezidenti trenēja kameras un instrumentu navigācijas, koordinācijas un šūšanas prasmes, kā arī veica apendektomijas un holecistektomijas procedūras. Programmas ietvaros rezidenti prasmes pilnveidoja arī dažādos specialitātes specifikai atbilstīgos simulācijas scenārijos. Piemēram, simulācijā Furunkula incīzija rezidentiem, komunicējot ar simulētu pacientu, ir jāveic furunkula incīzija, drenāža, skalošana un pārsiešana, bet simulācijā Ugunsdrošības gadījums operācijas zālē simulētas operācijas laikā bija jānovērš liesmas uz pacienta un jākoordinē personāla rīcības plāns šādās situācijās, savukārt simulācijā Sadarbība operāciju zālē rezidenti mācījās korekti komunicēt un sadarboties ar operāciju māsu, kura operācijas laikā pauž neprofesionālu attieksmi. 

Mediķu treniņš virtuālajā vidē

Rezidentūras specialitātes Ķirurģijas vadītājs asoc. prof. Zenons Narbuts norāda, ka 21. gadsimtā simulācijas un laparoskopiskie simulatori ir mainījuši rezidentu ķirurģisko apmācību:

“Šīs tehnoloģijas ir kā dinamisks tilts starp teoriju un reālo praksi, ļaujot ķirurģijas rezidentiem pilnveidot prasmes, paņēmienus un orientēties sarežģītos gadījumos bezriska virtuālajā vidē.

Simulācija rada pārliecību, paātrina mācīšanos un veicina pielāgošanos mainīgajām ķirurģiskajām situācijām. Turklāt laikmetā, kurā pacientu drošība ir vissvarīgākā, kontrolētā laparoskopisko simulatoru vide nodrošina rūpīgu sagatavošanos reālajam ķirurga darbam. Simulācijas kā neaizstājams izglītības līdzeklis pārveido apmācības paradigmu, nodrošinot ķirurģijas rezidentus ar precizitāti un prasmēm, kas nepieciešamas mūsdienu ķirurgu profesijas izaicinājumiem."

Traumatologu un ortopēdu rezidentu simulāciju cikla programmā tika iekļautas stacijas, lai trenētu prasmes ādas, zemādas un cīpslu šuvēs, ceļa locītavas punkcijā un ģipsēšanas tehnikās. Savukārt simulācijā Hematomas incīzija” rezidentiem, komunicējot ar simulētu pacientu, bija jāveic hematomas incīzija, drenāža, skalošana un pārsiešana, bet simulācijas Vaļēja lūzuma protokols laikā bija jāveic secīgas darbības atvērta lūzuma gadījumā, piemēram, antibakteriālās terapijas nozīmēšana, vakcinācijas veikšana, atsāpināšana, brūces apstrāde un imobilizācija.

Simulācija dod iespēju kļūt gudrākam un pārliecinātākam

Rezidentūras specialitātes Traumatoloģija, ortopēdija vadītājs Andrejs Elksniņš-Finogejevs norāda: “Rezidentiem bija grūta un ļoti daudzveidīga nedēļa.

Simulācija dot unikālu iespēju jauniem ārstiem apgūt praktiskas iemaņas un zināšanas, atstrādāt līdz automātismam noteiktas prasmes un darbības algoritmus, nebaidoties kaitēt pacientam.

Tāpat jauniem ārstiem bija iespēja dažādās simulācijās redzēt un saprast pacientu izjūtas, reakcijas un psiholoģiskos stāvokļus, kas arī ir ļoti svarīgi komunicējot ar reāliem pacientiem. Pēc šīs nedēļas visi rezidenti, kuri izgāja šo ciklu, kļuva drosmīgāki, gudrāki un pārliecinātāki par savām spējām. Rezidentu pozitīvas atsauksmes arī stimulēs MITC un RSU komandu turpināt iesākto, pilnveidot šo ciklu, lai katru gadu sasniegtu jaunas virsotnes simulāciju apmācībās.”

Pediatru rezidentu simulāciju cikla programmā tika iekļautas elpceļu nodrošināšanas tehnikas, defibrilators un 12-novadījumu EKG, imobilizācijas un vairākas citas prasmju darbnīcas. Tāpat arī šā cikla ietvaros tika īstenoti vairāki simulācijas scenāriji, piemēram, Bronhiolīts, Septisks šoks, Vēdera trauma, kur simulācijas ietvaros rezidentiem ir jāatpazīst situācija, lietojot praktiskās un sadarbības prasmes, jārīkojas atbilstīgi situācijai.

Mācīšanās notiek bez reāla pacientu riska

Rezidentūras specialitātes Pediatrija vadītāja prof. Dace Gardovska: “Simulācijā balstītā rezidentu apmācība ir moderna un efektīva metode, kā mēs nodrošinām jauniem ārstiem savlaicīgu iespēju attīstīt medicīniskās prasmes, precizitāti un komunikāciju, kas būs nepieciešama, veicot procedūras un risinot problēmas ārkārtas situācijās. Ir svarīgi, ka šī mācīšanās notiek bez reāla pacientu riska.

Ārstu apmācībā ir svarīgi piedāvāt iespēju savlaicīgi trenēt ārkārtas situāciju risināšanas prasmi un ātru reakciju, kā arī attīstīt lēmumu pieņemšanas spējas stresa apstākļos, kas rodas pie sarežģītiem vai retāk sastopamiem gadījumiem reālajā dzīvē.

Ir svarīgi, ka simulācijas apmācības ietvaros dalībniekiem tiek sniegta atgriezeniskā saite un novērtējumi, kas palīdz viņiem uzlabot prasmes un zināšanas. Pavisam noteikti simulācijā balstītai ārstu apmācībai jākļūst par svarīgu un obligātu sastāvdaļu medicīnas izglītībā un profesionālajā attīstībā, sniedzot efektīvu un drošu veidu, kā apmācīt medicīnas speciālistus visdažādākajos medicīnas jomas aspektos. Tas ir pacientu drošības un arī ārstniecības personu labbūtības jautājums, jo labi sagatavotam ārstam nav jāsatraucas par kļūdām reālajā pacientu aprūpē. Jaunie bērnu ārsti ir ļoti priecīgi par šādu iespēju un ar nepacietību gaida nākamo mācību reizi. Paldies RSU Rezidentūras fakultātei un visai MITC komandai par šo lielisko iniciatīvu.”

Noslēdzošajā simulācijas ciklā rezidentiem ģimenes ārstu specialitātē tika nodrošināta simulēta vide urīnpūšļa kateterizācijas, brūču aprūpes, oftalmoskopija un otoskopijas prasmju apguvei un pilnveidei. Programmā tika integrēti dažādu simulāciju scenāriju īstenošana – Patronāža pie jaundzimušā mājās, kuras ietvaros rezidenti devās pie jaunajiem vecākiem uz mājām un apskatīja jaundzimušo, kā arī izglītoja jaunos vecākus dažādos jautājumos, Epilepsijas lēkme bērnam, kad rezidentiem bija jāatpazīst lēkme un jāsniedz palīdzība bērnam, kā arī simulācija Pacientes stāšanās grūtniecības uzskaitē, kad rezidentam bija jāatpazīst nosacījumi grūtnieces ņemšanai uzskaitē. 

Visās specialitātēs rezidentu simulāciju cikla ietvaros tika īstenoti arī starpdisciplināri simulāciju scenāriji. Īpaši izceļamas medicīnas tiesību tematikai veltītās simulācijas, kurās tika iekļauti scenāriji par veselības datu un pacienta datu aizsardzību, pacienta piekrišanu vai atteikšanos no ārstniecības, vardarbības aspektiem, kā arī citi ar medicīnas tiesībām saistīti jautājumi.

Komunikācijas prasmju un profesionālās kultūras pilnveide

Tāpat rezidentu aptaujās augstu tika novērtētas simulācija komunikācijas prasmju un profesionālās kultūras pilnveidei, piemēram, metodes sliktu ziņu paziņošanai pacientam vai tā radiniekam, komunikācija ar agresīvu pacientu vai nesadarbīgu kolēģi. Eksperte ārsta-pacienta terapeitisko attiecību jautājumos, psihoterapeite dr. Laura Valaine norāda: “Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību veidošana ir prasme, kuru ārsti apgūst savas profesionālās karjeras ceļā – tās nodrošina efektīvāku diagnostiku un ārstēšanu, mazina pacientu satraukumu un uzlabo pacientu līdzestību. MITC sniegtās iespējas ļauj sarežģītas un emocionāli izaicinošas, tomēr bieži sastopamas situācijas, piemēram, onkoloģiskas diagnozes paziņošanu, apgūt saudzīgos un drošos apstākļos. Ārstiem ir iespēja izmēģināt dažādus scenārijus, vērot sevi no malas, izpētīt dažādas savas personības šķautnes un ieklausīties pacienta izjūtās, lai reālās ārstniecības procesā nodrošinātu kvalitatīvu veselības aprūpi.

Rezidenti šajās simulācijās trenē empātijas prasmes, aktīvās un pasīvās klausīšanās prasmes, kā arī savu emociju regulāciju.

Rezidentūra ir īstais laiks, lai ārsts apgūtu veidus, kā, saglabājot pašcieņu, palīdzēt pacientam pārvarēt emocionālās ciešanas.”

Analizējot rezidentu viedokli par simulācijas cikla programmas saturu, var secināt, ka rezidenti šādā programmā gribētu gan trenēt praktiskās prasmes, gan piedalīties vēl vairāk simulācijās, kurās pilnveidot dažādas prasmes nestandarta situācijās – pacientu šķirošana pēc prioritātēm masu katastrofās vai kritiskos apstākļos, darbs ar pacientiem akūti psihiatriskos stāvokļos vai identificējot potenciālu emocionālu vardarbību u. c.

Vaicājot rezidentu viedokli par simulācijas ciklu, rezidenti norāda, ka tādu specialitāšu programmās nepieciešams integrēt katru gadu.

Ko saka paši rezidenti

  • Šādas simulāciju nedēļas ir nepieciešamas vēl. Vismaz reizi gadā. Šī bija lieliska nedēļa, noteikti ir jārīko vēl, lai simulētā drošā vidē mācītos!
  • Brīnišķīgi! Lūdzu, reizi gadā aktualizēt šo un rezidentiem novadīt atkārtojumam un jaunu zināšanu ieguvei!
  • Programma mani ļoti apmierināja. Ļoti novērtēju, ka neskaidros jautājumus un situācijas varēja izrunāt ar profesionāli.
  • Esmu ļoti pateicīga visai komandai par šo nedēļu! Ļoti vērtīgi, pamācoši.
  • Kurss bija perfekts, gribas atkārtot vēlreiz rezidentūras laikā. Vispār uzskatu, ka tāds būtu jāiekļauj visiem rezidentiem.
  • Man ļoti patika šī programma, bija lieliski, un ieguvu zināšanas, kas noderēs manā rezidentūras studiju laikā.
  • Ļoti vērtīga tēmas un izcilas simulācijas izspēles! Liels paldies aktieriem!
  • Vēl vairāk simulāciju!

Vērtējot pilotprojekta rezultātus, prof. I. Grope uzsver, ka “iesāktais ceļš ir pareizs un tas jāturpina.

Šodien katra no izspēlētajām situācijām – iespējas kļūdīties un rast secīgi pareizu risinājumu konkrētam pacientam, izspēlēts darbs komandā un darbs sarežģītās situācijās –, rīt var glābt pacienta dzīvību.

Medicīnā izglītībai nekad nav pieliekams punkts, tā ilgst mūžu. Šādiem simulācijas cikliem jābūt obligātai ikdienas praksei medicīnas studijās, taču viennozīmīgi tā būtu integrējama visu veselības aprūpes speciālistu profesionālajā pilnveidē”. 

Gandarīti par paveikto ir arī RSU MITC kolēģi. MITC direktora p. i. Andreta Slavinska atzīst:

“Simulācijā balstīta izglītība prioritāri ietver ideju par drošību veselības aprūpē un iespēju drošos apstākļos mācīties.

Simulācijā tiek radīti apstākļi, kuru ietvaros ir iespējams apgūt jaunas, pilnveidot jau kādreiz apgūtas, kā arī praktizēt reti lietotas klīniskās prasmes, sagatavoties neikdienišķām situācijām, trenēt komunikācijas un komandas darba prasmes dažādās klīniskās situācijās, pārbaudīt un apstiprināt jaunus algoritmus, novērtēt vadlīnijas, koncepcijas un pieejas pirms to ieviešanas reālos klīniskos apstākļos, kā arī aprobēt veselības aprūpē izmantoto aprīkojumu vai tehnoloģijas.”


Rezidentu simulācijas cikla programmās izmantotie simulācijas scenāriji un iekļaujošā papildinātas realitātes telpas vizuālie risinājumi izstrādāti ESF projekta Pārvaldības procesu pilnveide un studiju programmu satura modernizācija Rīgas Stradiņa universitātē (Nr. 8.2.3.0/18/A/011) specifiskā atbalsta mērķa 8.2.3. Nodrošināt labāku pārvaldību augstākā izglītības institūcijās ietvaros.

ieguldijums_tava_nakotne_rsu_nap_esf.jpg